Hyvinhän on noi leijuttelut tähän mennessä sujunut. Kopteri pysyy nätisti paikallaan, perä itseen päin käännettynä ja korkeuskin on hallinnassa.
Tänään kuitenkin leijutellessani tollaisella pellonrinteellä niin, että itse olin mäen päällä ja kopteri pörräili siinä 10 - 20 metrin korkeudella maasta, suunnilleen silmien korkeudella ja välillä hieman ylikin, menetin toistaiseksi tuntemattomasta syystä kapistuksen hallinnan "täysin".
En ole vielä päässyt itseni kanssa yhteisymmärrykseen siitä, putosiko vastaanottimen akku kyydistä ja tilanne johtui siitä, vai irtosiko akku vasta kun kopteri teki tuttavuutta puunlatvan kanssa. Kyydissä ollut GoProkaan ei kerro asiasta mitään koska jostain kumman syystä video pätkäsee juuri ennen kyseistä tapahtumaa.
Akkua en kuitenkaan mistään löytänyt jonka vuoksi veikkaan että on tipahtanut kyydistä muutamaa sekuntia ennen.
Toinen vaihtoehto on se, että kopteri olikin nokka itseeni päin vaikka oletin katsovani kapistusta perästäpäin. Suoraan takaa (tai edestä) katsottuna kun en kyseisessä tilanteessa ollut täysin varma asennosta.
Hieman ennen puuta yritin vielä kääntää perää jotta hahmottaisin suunnan paremmin. En kuitenkaan joko muista perän pyörineen tai sitten tilanne oli sellainen että akku oli pudonnut pois pelistä eikä perä sen takia kääntynytkään.
Vaihtolistalle päätyy pikaisen tarkastelun jälkeen ainakin:
Päälavat
Perälavat
Kaasuservo
Peräpuomi
Sekalaisia linkkien osia
Nupista ainakin päälavanpitimet ja muutama muu pikkuosa
Kytkin"asetelma" moottorin päältä
Jotain muuta toistaiseksi luettelematonta.
Ihmeen hyvin ne muutamat leijuttelulennot jo menivätkin.
Mites, uskaltaako tollasia kerran torpattuja servoja vielä käyttää jos vaikuttavat ehjiltä vai onko parempi ostaa kaikki uusiksi?
Pitäiskös toi moottori varmuudenvuoksi purkaa kokonaan ja tarkastella männän mahdolliset vauriot vai riittääkö testaus ja jos toimii niin käyttöön? Tuossa puussa ollessaan nimittäin otti aikamoiset kierrokset enkä saanut sammutettua koska akku oli tässä vaiheessa koneesta jo kadonnut. Sammui muistaakseni hieman ennen kun sain ravistettua sen alas. Maasta poimiessani toi kaasuläppä oli täysin kiinni eli ilmeisesti oli päässyt jossain ravistelun vaiheessa sulkeutumaan. Moottori myös tuntuu pyöriväin ihan hyvin kun tosta tuulettimen siivestä vääntää...
Rahallinen "menetys" ei oikeastaan harmita ollenkaan. Pari päivää töitä ja osat postista jonka jälkeen muutama tunti kopterin uudelleenrakentamista. Ennemminkin harmittaa se että näin ylipäänsä pääsi tapahtumaan.
Hieman tuntuu siltä että jos olisin ostanut uutena ja alusta alkaen rakentanut itse, olisi harmituksen määrä vielä tätäkin pienempi. Nyt keljuttaa se että olen mennyt rikkomaan jotain jonkun toisen kokoamaa ja säätämää.
Noh, kai se tästä taas
Muutama fiilistelykuva alla: