Tuli tässä lauantai-illan ratoksi tuli mieleeni pieni pulma.
Ketjuhan on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki. Tässä tapauksessa ketju akku-nopari-mosa.
Jotain kuvittelen ymmärtäväni, mutten ole varma. Kommentoikaapa paremmin näitä tuntevat seuraavia skenaarioita:
1. Akku (virranantokyky eli C-arvo) alimitoitettu nopariin ja moottoriin verrattuna. Miten käy:
a) akku tykkää kyttyrää ylikuormituksesta ja pullistuu ynnä muuta kivaa
b) akku ei pysty syöttämään määräänsä enempää, joten koko ketjun suorituskyky on alempi. Moottori ei jaksa pitää kierroksia ja kyykkää kuorman alla.
Olettaisin että molemmat mahdollisia ja jopa todennäköisiä?
2. Nopari alimitoitettu akun virranantokykyyn ja mosaan nähden.
a) mosa imee enemmän virtaa kuin mitä nopari kestää. Ylikuumentuminen ja toimintasavut ulos
b) mosa imee enemmän virtaa kuin mitä nopari antaa. Nopari rajoittaa tehoa ettei ylikuumene joten ketjun suorituskyky alenee
Kummin käy?
3. Mosan maksimivirrat alle akun ja noparin vastaavien
a) mosa ottaa tyytyväisenä sen tehon mitä haluaakin ja käy täysteholla ja kuumana. Akku ja nopari käyvät puoliteholla ja viileinä.
b) jotain muuta?
Olettaisin että a
Paras kombinaatio lienee että kaikki osat ovat balanssisa, mutta jos jotain eroa on, ovat nopari ja akku vähän yli sen mitä mosa vaatii?