Musta ainakin on viksumpaa ostaa sitten se 17 akkua ja ladata melkein minimi virralla niin johan akut kestää. Muuten kuinka usein yleensä vaihatte vanhan akun uuteen? Autossa ainakin kävi niin että ne oli semmosia yhen kesän akkuja kun aina talvisin oli ihan tyhjiä enkä ikinä niitä lataillu, mutta koptereita kun voi talvisinkin lennättää niin ei vissiin samoin käy.
Lipoja varastoidaan 3,7-3,8V kennojännitteellä. Ja niitä kannattaa ylläpitolatailla talven mittaan. Tosin kun kaupasta ostaa akun niin ei sitä kukaan ole ylläpitolataillut ja on pahimmillaan voinut roikkua hyllyllä pitkäänkin. Täytenä säilyttäminen on joidenkin mielestä se oikea tapa mutta akkuvalmistajat yleensä suosittelevat tuota varastolatausta säilytyksen ajaksi.
Sitten toinen fakta on se, että lipoakut vanhenevat parissa vuodessa. Eli niiden kapasiteetti laskee hiljalleen ajan saatossa.
Ja lataamisesta. Tuo kennojen jäähtyminen on tärkeä pointti ja myös maltillinen C:n käyttö.
Myös se että akkuja ei kuormiteta liian suurella purkuvirralla ja että sitä ei pureta liian tyhjäksi lisäävät akun käyttöikää lataussyklien määrän muodossa.
Esimerkki Polyquestin tiedoista lataus/purku 1C/1C -> elinikä 500 sykliä. 25C/1C -> elinikä 50 sykliä. Polyquest on määritellyt akun eliniäksi sen kun alkuperäisestä kapasiteetista on 70% jäljellä. Tämä elinikäennuste on 25C 5000mAh 6S akulle, mutta ollee pätevä myös yleisemminkin. Huonolaatuisemmille kennoille nuo arvot ovat arvattavasti paljon huonommat.
Sitten tuosta 2C latauksesta minkä Juza aiemmin mainitsi. Se on joillekin akuille sallittu mutta lyhentää akun elinikää huomattavasti. Myös se on mainittu esim Polyquestin tiedoissa.
Summasummarum. Latailemalla akkuja maltilla ja pitämällä cut-offin riittävän suurena voi perustellusti laatuakkujen kanssa olettaa pääsevänsä >200 lataussykliin. Ja toisinpäin. Minkä tahansa akun saa pilattua lataamalla sitä liian suurella C:llä ja purkamalla sen riittävän tyhjäksi.
On sitten oma valinta että minkä katsoo tärkeimmäksi. Ainakin sen jälkeen kun tämän asian on sisäistänyt!