Kirjoittaja Aihe: 3 Kennoiselle akulle suunitellun moottorin käyttö 4 kennoisella akulla.  (Luettu 3113 kertaa)

Poissa jamppa991

  • Pro torppari
  • ****
Terve väki!

Hei tälläistä olen pohtinut ja en oikein tiedä mitään syytä itse miksei käyttäisi.

Eli kyseessä on Hexa runkoinen multikopteri, jossa on kuusi EMAX:in GT2215/09 sarjan moottoria.
http://www.himodel.com/electric/EMAX_GT_Series_1180KV_Outrunner_Brushless_Motors_Type_GT2215_09.html

Lennän 2500g painavaa konetta, eli jokaiseen moottoriin kohdistuu n.420g

Niin kysymys kuuluu kun nuo speksit luodaan niin onko ne enemmänkin jatkuvaa ja suoraa ajoa varten?
Ajossa en huomannut moottoreiden lämpenemistä yhtään sen enempää kuin 3s akullakaan. Ainoastaan akun johdot ei enään lämpiä niin paljon ja multikopusta tuli rauhallisempi ja täsmällisempi, mutta se varmasti johtuu siitä että se kykenee korkeammalla jännitteellä vastaamaan nopeammin.

Joten ajatuksia kaivataan. Teoriassahan se on niin että oli se akku 3 tai 4 kennoinen se moottori ei ota sen enempää virtaa kun se tarvii normaalilennossa, ääritilanteet on sitten eri asia.
ALZRC 450 SPORT, TAROT 450 FBL, T-rex 500 FBL +MSH Brain
Turnigy 9x

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Kyllähän se näin on. Vaikka olis 6S mutta jos ei vaan anna sitä kaasua niin paljon että kone kärähtää.
Ja sähkömoottori kyl kestää hetkellistä jos ei vaan pääse lämpenemään.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Lainaus
Hei tälläistä olen pohtinut ja en oikein tiedä mitään syytä itse miksei käyttäisi.
  En minäkään.

Isompi jännite = samat watit pienemmällä virralla, hyvähän se vaan on. Kai noille mosille on joku raja maksimikierroksille ihan fyysisistä syistä, mutta niistä oltaneen vielä kaukana.

Sähköteknillisesti lahjakkaammat osannevat kertoa, liittyykö jännitesuositus jotenkin esim. hyötysuhteeseen?
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Sähkömoottoreilla tuo jännite, eli mille S-määrälle se on suunniteltu on vain ohjeellinen arvo esimerkkipotkurilla. Moottorin lämpeneminen riippuuu virrasta Phäviö=I^2*R, Virta taas on aika suorassa suhteessa moottorin antamaan momenttiin ja momentti taas on potkurin ja kierrosluvun funktio. Suurempi potkuri ja/tai suuremmalla kierrosluvulla vaatii enemmän momenttia. Jännite tulee kuvaan siinä että suuremmalla jännitteellä siihen moottorinn voi kansanomaisesti sanottuna puskea enemmän virtaa. Tässä tulee mukaan pyörimisnopeus, induktanssissa, eli moottorin käämeissä virran muutosnopeus on dI/dt=L/U eli Induktanssi jaettuna jännitteellä. Induktanssi taas riippuu moottorin rakenteesta. Eli tietyllä jännitteellä tietyllä kierrosnopeudella moottorista ei saa enää momenttia eli sinne ei saa työnnetyksi virtaa ( KV-Arvo). Jos haluaa mennä yksityiskohtiin niin tuohon vaikuttaa myös Back-EMF.

Jos siis moottoria ajetaan vakiokokoisella potkurilla vakiokierroksilla kuten quadrossa niin on ihan sama onko 3S, 4S  vai 6S akku. Moottorissa joka tapauksessa kulkee sama virta. Jospistät kopteriin raskaan kameran, 3S versio ei nouse ilmaan mutta 4S tai 6S pystyy pyörittämään ropellia kovempaa ja työntämään moottoriin enemmän virtaa jolloin moottori päästää toimintasavut ulos. Siis jos vaikkapa lennokkiin pistää vain suuremman akun ja lentää täydellä kaasulla niin savut lähtee. Jos tuohon sitten vaihtaa pienemmän ropellin jolla maksimivirta ja momentti saavutetaan täydellä kaasulla niin ei mitään ongelmia. Hyvänä esimerkkinä, on tullut käytetyksi näissä sähköjeteissä, eli puhallinlennokeissa 6S akulla moottoreita jotka on suunniteltu ropellille ja 3S akulle.Sen puhaltimen kierrosluku vaan on moninkertainen mutta vaatii pienemmän momentin.

Siitä akkujohdon lämpenemisestä, ihan totta. Akusta otettu teho on P=I*U ja moottorin antama teho raas momentti*rpm eli I*rpm. Tässä kuitenkin moottorin virta on sii sama olkoot akkujännite mikä tahansa. Syynä on se osan ajasta virta kulkee "flywheel" transistorin kautta. Siis, jos 3S akulla virta kulkisi 50% akusta ja 50% flywheel trankussa, 6S:llä se kulkisi enää 25% akusta ja 75% flywheelistaä. Molemmissa tapauksissa virta on sama mutta 25% tapauksessa sitä kulkee akusta vain puolet siitä ajasta mitä 50% tapauksessa eli keskimääräinen virta on puolet.
 
TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa jamppa991

  • Pro torppari
  • ****
Kiitos katti upeasta selostuksesta! Tämähän on nyt selvä asia, ei tarvitse enään vaivata päätään. Kiitos vielä kerran.
Tässä vaan on sellainen juttu että 4 kennoisella akulla minun lentoaikani nousi 4 minuutilla.
ALZRC 450 SPORT, TAROT 450 FBL, T-rex 500 FBL +MSH Brain
Turnigy 9x

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Lainaus
Tässä vaan on sellainen juttu että 4 kennoisella akulla minun lentoaikani nousi 4 minuutilla.

Jos 4S akussa on samat Ah:t kuin 3S, niin onhan siinä kolmanneksen enemmän wattitunteja ;)
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
4864 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Syyskuu, 2008, 02:17:41
kirjoittanut Jyri
0 Vastauksia
1923 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Toukokuu, 2009, 18:43:07
kirjoittanut kopteria
2 Vastauksia
3360 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Helmikuu, 2012, 23:19:08
kirjoittanut kaardian
20 Vastauksia
12139 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Joulukuu, 2013, 18:47:59
kirjoittanut Maikko
5 Vastauksia
2956 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Tammikuu, 2015, 20:19:32
kirjoittanut kha