Kirjoittaja Aihe: Sisälennätystä pääkaupunkiseudulla kesäkuussa 2008?  (Luettu 4657 kertaa)

Poissa Halfelf

  • Opetteleva torppari
  • **
Sisälennätystä pääkaupunkiseudulla kesäkuussa 2008?
« : 28 Toukokuu, 2008, 22:36:53 »
Hei

Olen aivan tuore harrastaja ja kun koneen lennättämisestä ei ulkona tule yhtään mitään niin kyselenkin nyt sisälennätyksen perään. Foorumin viestiketjuista en löytänyt kuin Espoon ja Sipoon ulkolennätyskentät + Omenan hallin joka ilmeisesti ei enää ole käytössä.

Ulkona tuntuu aina tuulevan ja olenkin jo maksanut innokkuudestani riittävästi, nyt kaipailen turvallisempia olosuhteita. Lisäksi ei olisi pahitteeksi jos joku voisi paikan päällä katsoa kopteria ja todeta onko siinä kaikki "ok" kun ei itse osaa sitä sanoa.. kone vaan ei pysy nätisti paikallaan ;)

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sisälennätystä pääkaupunkiseudulla kesäkuussa 2008?
« Vastaus #1 : 28 Toukokuu, 2008, 22:41:53 »
Tulet jonain iltana Espoon Henttaalle. Illalla on yleensä lähes tyyntä. Mitä kopteria olet yrittänyt lennättään?

Poissa Halfelf

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Sisälennätystä pääkaupunkiseudulla kesäkuussa 2008?
« Vastaus #2 : 28 Toukokuu, 2008, 23:02:49 »
Honey Bee King II on kopteri.. uskomatonta sähellystä ollut :) Toissapäivänä iskin koneen perä edellä maahan. Samana iltana purin koneen ja totesin että se oli väärin kasattu, yksi prikka puuttui lapojen välisestä akselista. Tänään tuli sitten varaosat ja laitoin ne paikalleen. Ikävä kyllä harjaton moottori ei pyörinyt jostain syystä normaaliin suuntaan. Toiseen suuntaan se pyöri nihkeästi. Epäilin että hiekkaa tai kivi on välissä.

Sitten kun sain sen moottorin lopulta auki löysin tuon puuttuneen prikan magneetteihin tarttuneena. Koska prikkaa ei tuntunut saavan suomesta edes varaosana ilahduin löydöstäni. Ilahtuneena laitoin moottorin takaisin kasaan ja akkuun kiinni. roikotin moottoria johdoista sormissani ja miehekkäästi kaasuttelin kierrokset täysillä. Jostain syystä sormi osu pyörivään moottoriin ja tiputin sen maahan, tämän seurauksena moottori ei päässyt pyörimään kunnolla vaan kiertyi omien johtojensa ympäri. Johdot repeytyivät irti ja yhden johdon pää jopa hajosi.. hienoa..

Valitettavan epätarkka kuva mottorista tuon jälkeen löytyy tästä: http://www.cs.helsinki.fi/u/titsjobl/IMG_3421.JPG (1MB) Sininen johto oli nätisti kiertynyt punaisen ympärille.

No johto piti saada kolvattua takaisin metalliseen liitinpäähänsä. Ongelmana oli se että liittimen ontto kartiomainen sisätila oli tukossa vanhasta tinasta, yritin sitä naulla ja vasaralla poistaa, mutta ei se toiminut. Sitten päätin sulattaa sen kolvilla samalla kun klemmarilla työnnän sen ulos toisesta päästä. Kolvin tehot juuri ja juuri riittivät ja lopputuloksena oli se että klemmari oli tinattuna kiinni siihen liittimeen, eikä se repimällä lähtenyt irti. Oma aikansa meni sitten klemmarin irroittamisessa, mutta kun sen sai irti niin pieni kolokin oli syntynyt vanhaan tinaan mihin sai johdon tungettua sisälle. Tämän jälkeen kasassa oli taas toimiva moottori joka kaipasi enää kiinnitystä.

Kaikkea muuta hienoa ja jännää on jo kerennyt tapahtua.. ekana päivänä mm. kokeilin mitä se idle up kytkin tekee kun ei paketissa ollut ohjeita, lisäksi laitoin kopteriin virrat ennen lähetintä, vaikka olin ohjeet kyllä lukenut. Simulaattorilla lentelin myös ja otin kiteen pois ettei patterit kulu niin nopeasti. Unohdin tietenkin laittaa kiteen kiinni ja kopterin päälle laittaessa yllätyin kovasti. Eli kolme kertaa ekan päivän aikana se karkasi käsistä ja pyöri väkkäränä. Lisäksi kopteri on tehnyt tuttavuutta koivun, männyn ja hiekkakentän kanssa.

Parasta kuitenkin on ollut se kun menin läheiselle hiekkakentälle lennättämään. Kenttä on erotettu leikkipuistosta verkkoaidalla. Matkalla kentälle pieni toppapukuinen tyttö kysyi "Setä mikä se on". Mihin äiti vastasi että sedällä on kauko-ohjattava helikopteri. Yritin aikani saada konetta nousemaan mutta säädöt oli pielessä.. hetken päästä tyttö roikkui aidassa kiinni ja kysyi "Setä, miksi se ei lennä". Ei oikein osannut vastata mitään :)
« Viimeksi muokattu: 28 Toukokuu, 2008, 23:30:44 kirjoittanut Halfelf »

jpheli

  • Vieras
Vs: Sisälennätystä pääkaupunkiseudulla kesäkuussa 2008?
« Vastaus #3 : 29 Toukokuu, 2008, 01:35:37 »
heheh täytyy kyllä sanoa että paras kirjoitus aikoihin :)

seuraavaa reportaasia odotellessa.. Hmm olikohan miellä vielä niitä crashmasterin lapoja jäljellä viimeviikonlopulta??

--jp

Poissa tubelius

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Tuomo Kämäräinen
Vs: Sisälennätystä pääkaupunkiseudulla kesäkuussa 2008?
« Vastaus #4 : 29 Toukokuu, 2008, 01:53:14 »
Kuulostaa jotenkin tutulta.. Meikälläkin on HBK2 ihan osina olkkarin lattialla. Pitää aamulla ennen kun rupee nukkumaan koittaa tsekkaa onko se pääakseli suora ja kasata kopteri uusiks. Tuu vaan sinne Henttaalle, sielä porukka neuvoo. Toivottavasti itekkin saan kohta ajokortin ja pääsen käymään aktiivisemmin.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sisälennätystä pääkaupunkiseudulla kesäkuussa 2008?
« Vastaus #5 : 29 Toukokuu, 2008, 14:18:14 »
Aaah hah haa ;D Loistava juttu Halfelf, en voi olla nauramatta!

Veikkaan että kun EKsy on kysymyksessä, kaikki ei välttämättä ole ihan kohdallaan, ja voi vaatia "pientä" säätöä. Eli Henttaalle mars!

Tuo mystinen, tarunhohtoinen Idle-up kytkin muuten on oikea RTF-kopterien tappaja, moni kokeilee mitä siitä tapahtuu, ja ihmettelee kun mosa sykäisee täysille iskien lavat ranteeseen päärattaan hampaiden lennellessä villissä kaaressa... ::)
-flybarless, sedative stabilized head-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
18 Vastauksia
7747 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Kesäkuu, 2010, 18:13:59
kirjoittanut Vispilä
82 Vastauksia
43613 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Lokakuu, 2018, 21:45:23
kirjoittanut Wilikki
1 Vastauksia
3322 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Lokakuu, 2014, 23:11:38
kirjoittanut Petsku
7 Vastauksia
4786 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Tammikuu, 2016, 03:26:27
kirjoittanut Tohtori R
15 Vastauksia
6982 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Kesäkuu, 2016, 19:48:45
kirjoittanut Juho