Lähdin aikoinaan etsimään tositarkoituksella rakentamaani Fusion50-kopteriini HV-servoja. Outrage Torq-sarja nyt vaikutti täysin ilmeiseltä varsinkin HeliFleet'iä selatessa, mutta niiden hintataso hieman harmitti. En hakenut sitä top-of-the-linea, jolla rankimmat 3D miehet veivaa, vaan mahdollisesti hieman halvempia, mielellään metallirattaisia ja "sopivalla" suorituskyvyllä. Tiedän, että halvalla harvemmin saa hyvää, mutta en hakenut nyt sitä halvinta vaan jotain kunnon lentofiilikseen päässeelle Matti Meikäläiselle.
Pienen etsiskelyn jälkeen vastaan tuli Hyperionin DH-sarja, josta googlettelujen jälkeenkään ei oikein saanut mitään kuvaa. Helifleetistä löytyi muutamia setuppeja moisilla, helifreakista myöskin hieman tietoa mutta varsinaisia haukkumisia tai kehuja ne ei kerännyt... ne vain olivat olemassa ja that's it.
Hinta tosin houkutti verrattuna spekseihin, joten pistinkin siis ostoskoriini kesäkuun alkupuoliskolla seuraavat servot:
Nuppiin 3x DH20-FTDHinta: 36-55€/kpl riippuen paikasta
Perälle DH20x-GCDHinta: 40-60€ riippuen paikasta
Peräservo saapuikin jo kesäkuun aikana, mutta nuppiservojen saapumisessa oli ongelmia maahantuojalla, joten ne sain käsiini vasta viime viikolla. Tällä välillä yksityisviestilootaan tuli muutamia kyselyitä millasilta servot vaikuttavat, joten siitä kipinänä koitan tätä kevyttä arvostelua kirjoittaa.
------------------
Nuppiin DH20-FTDServot saapui jokainen omassa tiukkaan pakatussa pikku laatikoissa. Ylimääräistä tilaa ei juuri ole, joten tarkistin ensimmäisenä mahdolliset vauriot. Servossa on suoraan paketissa pienin servolautanen, loput monenmuotoiset servoarmit on erikseen omassa pussissa, samoin asennustarvikkeet omassa pussissaan. Yhdestä paketissa huomasin pussissa servoarmin sakaran olevan vääntynyt lievästi, mutta tätä ei voi tietää onko se tullut kuljetuksessa vai ehkä jo valmistuksessa. Haittaa tästä ei ollut sillä en päätynyt sitä käyttämään.
Servot on jämäkkää tekoa alumiinikuorilla, jotka jäähdyttävät varmasti servoa tiukassa lennossa tehokkaasti. Rattaistossa ei tunnu käsin pyöritellessä lainkaan klappia tai muuta pykällystä, varsin miellyttävä ratastus siis.
Servoa etsiessäni huomasin eri lähteiden joskus mainitsevan, että ensimmäinen ratas on muovinen. Toimii sulakkeena ja tätä vain yhtä ratastakin sai varaosana tyyliin 10kpl/5$ sis. postikulut. Tietysti koko ratassarjojakin on tarjolla monesta lähteestä. Päätinkin tutkia ratasrakennetta paremmin ja avasin servon...
Kuvassa siis alin mustempi ratas on muovinen. Olen seurannut erään ulkomaalaisen blogia, jossa hän käyttää näitä servoja myöskin Fusion50:sessä. Eräällä lennolla hänellä lentopakan liitin irtosi juotoksistaan ja joutui tekemään autorotaation hankalaan paikkaan. Tuloksena pieniä vaurioita, mutta nuppi linkistöineen ehjänä. Yhdestä servosta hajosi juuri tuo muoviratas, joten sulakkeena toimii. Toiset saattavat epäillä rattaan kestävyyttä itse lennossa, mutta totean, että tämä blogisti lentää reilua sporttiajoa sekotettuna kevyeen 3D:hen esimerkiksi tick-tockeilla ja hänellä kestää.
Mutta takasin itse omiin kokemuksiin.
Servojen keskitys on joka kerta täysin sama, eivätkä servot jää hieromaan keskityskohtaansa vaan löytää sen heti ja pitää siinä. Myöskään sähköt päällä ei välyksiä löydy ja pitokyky on mallillaan. Suorituskyky parhaimmillaan tietysti ajettuna täydellä jännitteellä, joka näillä siis 8,4v.
Valitettavasti kopterista puuttuu vielä viikon verran osia, joten varsinaista lentokokemusta en vielä voi kirjoittaa, mutta palaan siihen varmasti koelentojen jälkeen.
Perälle DH20x-GCDUlkonäöltänsä peräservo on nuppiversioiden näköinen. Tukevalla alumiinikuorella varustettuna myöskin jämäkkä paketti.
Suorituskyvyltänsä ajettaessa 8,4voltilla riittävä perälle sporttiajoon ja kevyeen 3D lentoon. Tässä versiossa on tyydytty jostakin syystä pitämään koko ratassetti muovisena (polycarb), mutta raportoituja ilmassa hajoamisia ei ole tullut vastaan.
Mitäpä tästä kertomaan enempää kuin nuppiservoista. Tarkkuus on samaa luokkaa, eikä klappeja ole. Vain aika tosin näyttää kuinka nopeasti muovirattaisiin ilmenee klappia.
Toisinaan keskitys aiheuttaa servossa surinaa vaikkei silminnähtävää liikkumista servovarressa pysty havaitsemaan. Ilmeisesti hakee absoluuttista olinpaikkaansa.
Mitäpä sitten näin loppukaneettina sanomaan: Tähän asti olen vakuuttunut Hyperionin servojen laadusta. Hintaansa nähden ehdottomasti varteenotettava vaihtoehto HV-servojen saralla. Normaalijännitteellä toimivien servojen reviirillä vaihtoehtoja onkin sitten enemmän, joten sitä puolta en lähde arvioimaan kokemuksen puutteessa.
Ensi viikolla ensilento viimeistään syysleirillä, joten lisää arvostelua lentokyvystä lisää sen jälkeen. Mikäli kopterin saan syysleirillä hyvään iskuun, tahdon antaa sen myös oikeasti osaaviin käsiin ja kärsimään reippaampaa riepotusta.