Kirjoittaja Aihe: 600E + GY401 + S9254 -> piro etana!  (Luettu 7710 kertaa)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
600E + GY401 + S9254 -> piro etana!
« : 28 Kesäkuu, 2008, 12:52:43 »
Erotin tämän erilliseksi aiheeksi edellisestä hopinästä, koska edelleen kummastuttaa kovasti...

Perää hallitsevien komponenttien vaihdolla saavutin siis loistavan pidon. Leijuu kuin juna eikä tartte perään koskea... mutta leijuu siis vähän liiankin tukevasti. Hävis pironopeus totaalisesti.

Aikaisemmin perällä oli Gaui 210 gyro ja JR DS 8201 (DS-8201  4.0 kg/cm 0.19 s/60, sairaan hidas). Säädöt ei ollu niin tarkat, mutta perän slideri liikkui laidasta laitaan. Näillä kamppeilla perä oli niin äkänen, että tiputin DR:n 60% ja expoa oli 20%. Silti kone käänty tosi nopeasti ja sai olla tarkkana miten paljon tikkua sivuttain käänteli. Tällä setupilla oli hieman ongelmia perän vaeltamisen ja muutenkin pitämisen kanssa.

Nyt vaihdoin tuon vaeltamisen takia perälle tuon 401:n ja 9254:sen (3,4 kg/cm 0,06 s/60, sairaan nopea). Säädöt tein mielestäni tosi tarkasti. 401 on DS päällä, delay 0, lähettimestä perän kanavan säätöihin ei ole koskettu ollenkaan eli kaikki "täysillä" ja trimmit pois. 401:sen limitillä rajasin liikealueen tarkasti sliderin päästä päähän. Perä pitää todellakin hyvin vaikka sivutuulessa, mutta nyt ei enää käänny. Piro on hidas kuin etana kolmen promillen kännissä. Mikä voi mennä vikaan? Maassa heilutellessa rate modessa näyttää lavat liikkuvat vauhdilla laidasta laitaan. Gainia on HH modessa 85% (Spektrum) eikä tail huntingia näy.

Ei kyllä äly riitä... aikaisemmin perä kääntyi niin nopeasti, että vaikka on DR:ää tiputettu ja expoa päällä niin tikkua ei voinu paljon 20% liikeradastaan enempää kääntää. Kaasukäyrään ei ole koskettu aikaisemmasta. Nyt saa rauhassa heittää tikun laitaan ja pitää siellä jonkin aikaa, että kone kääntyy 90 astetta.  Jos pitää maassa lavasta kiinni ja väännättää servoa niin kyllä siellä jonkin verran voimaa tuntuu olevan takana. Ei kai tuosta servosta voi vääntö loppua niin totaalisesti, ettei ilmassa jaksaisi enää siirtää slideria?

Kokeilin eilen pari akullista vähän korkeammilla kierroksilla ja se hieman auttoi tuohon pironopeuteen, mutta ei sitä vieläkään voi nopeaksi sanoa. Olenkin aina ihmetelly miksi puhutaan, että toisessa gyrossa on niin ja niin iso pironopeus, kun eikös kyse ole kuitenkin kopterin perän mekaanisista ominaisuuksista (kuinka paljon sinne saa kulmia)?

Pyörittelin kopteria käsissä gyron ollessa HH modessa ja kyllähän tuo näyttää yrittävän korjata liikettä ihan sliderin laidasta laitaan. Eli myös HH tilassa on koko liikealue käytössä. Pironopeus tuntuu olevan myös aikalailla yhtä hidas molempiin suuntiin. Eikös tuo S9254 nyt pitäs olla ihan tarpeeksi vahva servo ton kokoseen kopteriin? Käsittääkseni se on aika laajalti käytetty ja eihän siinä uudessa harjattomassa BLS251:ssä ole yhtään enempää vääntöä. Gyrolle menee siis se 6V ja siitä regulla 5.1V peräservolle.

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 600E + GY401 + S9254 -> piro etana!
« Vastaus #1 : 28 Kesäkuu, 2008, 13:57:58 »
Gyrojen eri pironopeudet ei johdu perän linkistöstä kun vertaillaan kahta samanlaista konetta joissa slideri liikkuu yhtä paljon ja joissa on eri gyrot.  Gy401:lla ei voi saada yhtä nopeaa piroa kuin esim. Solid G:llä. Johtuu ohjelmistosta joka rajoittaa maximi pironopeutta. Servon ominaisuudet ei hirveästi vaikuta, tosin mitä laidempaan servo jaksaa sliderin kääntää ilmassa sitä kovempaa perä pyörii. Ilmassa perä käyttäytyy eri tavalla kuin maassa, perän osien pyöriessä gyroskooppiset voimat vaikuttaa jollain tavalla mitä en osaa selittää ja slideria ei olekaan enää niin helppo kääntää laitaan.

Joka tapauksessa tuon setupin ei pitäs olla noin hidas ainakaan jos sulla on D/R 100% ja endpointit 100%. Gainikin tosin vaikuttaa nopeuteen, pienemmällä gainilla pyörii nopeammin. Jos perä ei väpätä niin gainia on tuskin liikaa. Koeta kasvattaa endpointit vaikka 120% kumpaankin suuntaan.

s9254 on juuri oikea servo ko gyron kanssa vaikka jotkut valitteleekin ongelmia niiden kanssa

http://www.runryder.com/helicopter/t286437p1/?highlight=futaba+9254+failure


-op-
« Viimeksi muokattu: 28 Kesäkuu, 2008, 14:22:56 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600E + GY401 + S9254 -> piro etana!
« Vastaus #2 : 29 Kesäkuu, 2008, 11:05:27 »
Koeta kasvattaa endpointit vaikka 120% kumpaankin suuntaan.

s9254 on juuri oikea servo ko gyron kanssa vaikka jotkut valitteleekin ongelmia niiden kanssa

http://www.runryder.com/helicopter/t286437p1/?highlight=futaba+9254+failure
Oho... aika paljon on jengillä näköjään ollu ongelmia tuon servon kanssa. Kuinkahan paljon lienee user invalid ongelmia, joissa servo on bindannu jne...? Tuo Hitec 6965 vaikuttaa kyllä kiinnostavalta, kun on melkein tuplat vääntöä 9254:een verrattuna ja nopeus on silti 0,08.

Tänään, jos keli sallii, käyn kokeilemassa kasvattamalla perän travel adjustment arvoa (tässä halpis spektrumissa ei ole kuin yksi arvo mutta tuo lienee kuitenkin se mitä tarkotit).

Edit: Testailin jo niin, että sain vielä ahdistettua gyron limitillä aavistuksen lisää liikealuetta perään ja sen jälkeen laitoin travel adj 120% rudd kanavaan niin todellakaan se ei vaikuttanut sliderin liikkeeseen. Toivottavasti vaikuttaa pironopeuteen...
« Viimeksi muokattu: 29 Kesäkuu, 2008, 11:13:50 kirjoittanut masu »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600E + GY401 + S9254 -> piro etana!
« Vastaus #3 : 29 Kesäkuu, 2008, 12:01:06 »

Edit: Testailin jo niin, että sain vielä ahdistettua gyron limitillä aavistuksen lisää liikealuetta perään ja sen jälkeen laitoin travel adj 120% rudd kanavaan niin todellakaan se ei vaikuttanut sliderin liikkeeseen. Toivottavasti vaikuttaa pironopeuteen...
Ei se vaikutakkaan liikkeeseen. Ihan sama mitä trvl. adj. on lähettimestä, gyro operoi vain limitillä opetettuun rajaan saakka.

Sun gaini kuulostaa aika kovalta. Missä kohti servovipua sulla on linkki, ja paljon gyron limit on? Koita siirrellä servovivun linkkiä  niin että limit on 80-100 välimaastossa, ja gainia pitää tiputtaa 60-70. Se että gyro kestää noin kovaa gainia wagaamatta kertoo että sulla on hidas välitys perän linkeissä.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600E + GY401 + S9254 -> piro etana!
« Vastaus #4 : 29 Kesäkuu, 2008, 14:15:15 »
Sun gaini kuulostaa aika kovalta. Missä kohti servovipua sulla on linkki, ja paljon gyron limit on? Koita siirrellä servovivun linkkiä  niin että limit on 80-100 välimaastossa, ja gainia pitää tiputtaa 60-70. Se että gyro kestää noin kovaa gainia wagaamatta kertoo että sulla on hidas välitys perän linkeissä.
Linkki on 8mm päässä servon keskustasta. Gyron limit on about 130 (140:hän on maksimi). Gainihan on tuossa Spektrumissa silleen, että alue on 0-100%, josta 0-50 on vähän niinku "rate modessa" ja 50-100 "HH modessa" eli käsittääkseni tuo 85% asetus vastaa Futaban 70%:a HH puolella. Vai meinasitko, että Spektrumissakin pitäs olla vaan 60-70 eli 20-40 Futabaa?

Käytössä on siis tosiaan se 9254:sen mukana tuleva pieni servopyörä... isommallahan sitä sais tietty pienemmän limitin.

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 600E + GY401 + S9254 -> piro etana!
« Vastaus #5 : 29 Kesäkuu, 2008, 15:15:02 »
Jep spektrumeissa gaini menee noin, ihan normaali gaini ei liian korkea.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600E + GY401 + S9254 -> piro etana!
« Vastaus #6 : 29 Kesäkuu, 2008, 21:42:00 »
Linkki on 8mm päässä servon keskustasta. Gyron limit on about 130 (140:hän on maksimi). Gainihan on tuossa Spektrumissa silleen, että alue on 0-100%, josta 0-50 on vähän niinku "rate modessa" ja 50-100 "HH modessa" eli käsittääkseni tuo 85% asetus vastaa Futaban 70%:a HH puolella. Vai meinasitko, että Spektrumissakin pitäs olla vaan 60-70 eli 20-40 Futabaa?

Käytössä on siis tosiaan se 9254:sen mukana tuleva pieni servopyörä... isommallahan sitä sais tietty pienemmän limitin.
Gaini on sitten ihan sopiva.... Mutta servopyörä liian pieni. Pistä vaikka se risti paikalleen, ja toiseks uloin reikä (15mm keskustasta). Mulla on siinä, ennen oli uloimmassa, mutta kun vaihdoin hiilarit perään, gaini piti pudottaa niin alas että päätin muuttaa linkistön välitystä hitaammaksi ja pitää korkean gainin.

Nyt kun sulla on linkki noin sisällä, se liikkuu vain lyhyen matkan. Se että sulla on 130% liikealuetta, tarkoittaa, että servo liikkuu sen 100% ja sitten vielä 30% päälle. Eli sen 60 astetta, ja sitten vielä 30% päälle. Tämä siis tapahtuu ajassa 0.07sekunttia ja 30% päälle, eli 0.091 sekunttia laidasta laitaan. Hidastat siis servoa tuolla ylimääräisellä 30%. Jos laitat pidemmän vivun, ja limit putoaa vaikka 80%, slideri on laidassa jo 0.056sec. (80% 0.07sekunnista) Se on miltei puolet nopeammin. Kannattaa koettaa.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600E + GY401 + S9254 -> piro etana!
« Vastaus #7 : 29 Kesäkuu, 2008, 23:26:11 »
Piro löytyi! Laitoin travel adj 120% (ja kyllähän sitä sai säädettyä erikseen molempiin suuntiin) niin johan pyörii vauhdikkaasti. Pitänee joskus kuitenkin miettiä tuota pidempää servoarmia... siinä taitaa kuitenkin menettää vääntöä...?

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600E + GY401 + S9254 -> piro etana!
« Vastaus #8 : 30 Kesäkuu, 2008, 11:22:17 »
Hienoa! Muistat vaan pitää travl. adj. samana molempiin suuntiin että gyro ei sekoa.

Semmoinen tuli vielä mieleen noista radioitten kanavien leveyksistä, että jos liikealue on muilla radioilla 100%, se vastaa Futaban 90%. Futten liikealue on hieman leveämpi. Toisaalta esim. JR:ään (ja Spektrumiin?) saa 150% liikealueen, mutta Futteen "vain" 140%. Käytännössä nämä kuitenkin ovat yhtä suuret. Ilmeisesti tuo 120% alkaa vastata Futaban täyttä kanavan leveyttä.

Se servovivun vaihto pudottaa kyllä vääntöä, mutta en usko että sillä on merkitystä. Itse en ainakaan ole huomannut. Samoin jos limit menee paljon alle 100%, niin servon resoluutio kärsii, mutta silläkään ei vielä ole käytännön merkitystä jossain 80% kohdilla. Enemmän on merkitystä sillä että sulla on siellä perällä päälle 100€ servo, jonka olet hidastanut huonoilla välityksillä 20€ servoksi.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600E + GY401 + S9254 -> piro etana!
« Vastaus #9 : 30 Kesäkuu, 2008, 12:24:31 »
Nyt kun sulla on linkki noin sisällä, se liikkuu vain lyhyen matkan. Se että sulla on 130% liikealuetta, tarkoittaa, että servo liikkuu sen 100% ja sitten vielä 30% päälle. Eli sen 60 astetta, ja sitten vielä 30% päälle. Tämä siis tapahtuu ajassa 0.07sekunttia ja 30% päälle, eli 0.091 sekunttia laidasta laitaan. Hidastat siis servoa tuolla ylimääräisellä 30%. Jos laitat pidemmän vivun, ja limit putoaa vaikka 80%, slideri on laidassa jo 0.056sec. (80% 0.07sekunnista) Se on miltei puolet nopeammin. Kannattaa koettaa.
Kun tätä nyt jaksaa ajetella, niin loogistahan tuo on. Kuinkahan tarkasti tuossa gyrossa oleva limitin 100 asetus vastaa sitä 60 astetta (30 molempiin suuntiin) siellä servossa? Oikeastaan ihan mekaanisestikin siihen sopisi vähän pidempi vipu paremmin, koska linkkipallo tulee nyt aavistuksen liian alas. Työntötanko olisi suorempi sillä pidemmällä vivulla.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600E + GY401 + S9254 -> piro etana!
« Vastaus #10 : 30 Kesäkuu, 2008, 20:34:40 »
Päätin kokeilla tuota vivun jatkamista ja löysin asetukset, jossa limit on 95 ja menee nätisti sliderin laidasta toiseen. Tässä säätäessä kuitenkin huomasin, että (tämä on luultavasti ollu koko ajan näin) tikun alueesta ei ole kaikki käytössä. Siinä on limitin ottaessa kiinni vielä varmaan 40% tikun liikkeestä käyttämättä. Ihan kuin tuo gyron ja lähettimen liikealue ei olisi ollenkaan sama (tähän ei siis auta myöskään limitin pienetäminen vaan sama tyhjä jää, mutta liikkuu sliderillä vähemmän)...

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600E + GY401 + S9254 -> piro etana!
« Vastaus #11 : 30 Kesäkuu, 2008, 22:16:07 »
Päätin kokeilla tuota vivun jatkamista ja löysin asetukset, jossa limit on 95 ja menee nätisti sliderin laidasta toiseen. Tässä säätäessä kuitenkin huomasin, että (tämä on luultavasti ollu koko ajan näin) tikun alueesta ei ole kaikki käytössä. Siinä on limitin ottaessa kiinni vielä varmaan 40% tikun liikkeestä käyttämättä. Ihan kuin tuo gyron ja lähettimen liikealue ei olisi ollenkaan sama (tähän ei siis auta myöskään limitin pienetäminen vaan sama tyhjä jää, mutta liikkuu sliderillä vähemmän)...
Näin kuuluu olla, gyro jättää itselleen työvaraa.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Ace

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 600E + GY401 + S9254 -> piro etana!
« Vastaus #12 : 06 Heinäkuu, 2008, 13:19:49 »
Tässä ohimenne, kun oli gyroista puhe, niin ajattelin kysyä...
Eli, koneem perä vähän luistaa, nostin gainia lennon aikana (maassa, kone pyörimässä), muttei tuntunu olevan vaikutusta. Pitäiskö se nollata (vaihtaa edestakasin normi ja HH tilojen välillä) ja kokeilla uudestaan, vai vaikuttaako heti?

seppomikael

  • Vieras
Vs: 600E + GY401 + S9254 -> piro etana!
« Vastaus #13 : 06 Heinäkuu, 2008, 13:30:18 »
Vaikuttaa heti.
Onhan perussäätö edes siellä päin ja nupissa riittävästi kierroksia?

Poissa Ace

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 600E + GY401 + S9254 -> piro etana!
« Vastaus #14 : 06 Heinäkuu, 2008, 13:38:03 »
Vaikuttaa heti.
Onhan perussäätö edes siellä päin ja nupissa riittävästi kierroksia?

Juu, onhan se, ei edes luista pahasti, muuten tässä yritän saada edes hetken paikalla olemaan, mutta sillein, että jos lähtee kääntämään vasemmalle j a vähän taaksepäin, eli siis ympyrää, ni perä pysyy lähes koko ajan itseen päin...

Vika ei ole niin suuri, ärsyttää vain. Arvot liippaa melkein 100%, ni alko epäillyttämään...

Pittää kattoo kun pääsen lisää lentämään

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
6328 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Maaliskuu, 2009, 07:46:17
kirjoittanut jpietari
7 Vastauksia
3256 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Maaliskuu, 2009, 18:02:03
kirjoittanut Emtec
8 Vastauksia
5295 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2010, 14:47:15
kirjoittanut Iski
0 Vastauksia
13488 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Joulukuu, 2010, 11:02:22
kirjoittanut mnentwig
19 Vastauksia
13202 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Huhtikuu, 2015, 18:11:47
kirjoittanut Kovaajakorkealta