Kirjoittaja Aihe: Lepatusta taas vaihteeksi  (Luettu 17610 kertaa)

mrsaila

  • Vieras
Lepatusta taas vaihteeksi
« : 02 Marraskuu, 2009, 13:21:48 »
tuota tuota, törmäsin tälläiseen kuvaan ja tuli mieleen Säätökurssitla Anssin sanat siitä, että kuvattua kopterin lentoa katsottaessa voi nähdä leptaus effektin.



Tämä kyseinen effekti jossa lavat menevät U-muotoon johtuu kameran sulkimen rakenteesta ja sopivasta suljinnopeudesta, ei lepatuksesta.
Eli kameran suljin avautuu ja sulkeutuu kuvapään edessä nopeasti, jolloin lujaa pyörivä esine näyttää kuvassa taipuneelta. Tämä siksi ettei sulkimen liikkeen aikana lavat liikkuvat nopeammin kuin itse suljin. Digitaalikameroillakin tämä effekti on mahdollista saada aikaan, riippuen kameran kuvapään toteutusteknologiasta että käytössä olevista säätömahdollisuuksista


Mutta kysymys kuuluu: Saako lepatuksen jotenkin näkymään valokuvassa?
« Viimeksi muokattu: 02 Marraskuu, 2009, 13:29:39 kirjoittanut mrsaila »

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Lepatusta taas vaihteeksi
« Vastaus #1 : 02 Marraskuu, 2009, 14:00:46 »
Ko kuvasta (+muista) on juttua täällä
Mikä tuolla keskustelussa sitten lienee oikeaa tietoa ja mikä oletusta, hieman vaikeahkoa filtteröidä :D
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Lepatusta taas vaihteeksi
« Vastaus #2 : 02 Marraskuu, 2009, 14:01:18 »
 Alla olevassa kuvassa näkyy se mitä kuvailtiin kurssilla.

Tämä efekti ei tosin ole lepatus vaan ns. "lead lag". Eli "eteenpäin" tuleva lapa on taipunut hieman taakseppäin. Lepatus on sitten kopteria edestäpäin katsottuna sitä että eteenpäin tuleva lapa on korkeammalla  ja taakeseppäin menevä matalemmalla.

Edit: toisaalta tossa asennossa ei ole selvää kumpi lapa on menossa "eteenpäin". Mutta idean saa tosta.

-
« Viimeksi muokattu: 02 Marraskuu, 2009, 14:03:43 kirjoittanut Maikko »

mrsaila

  • Vieras
Vs: Lepatusta taas vaihteeksi
« Vastaus #3 : 02 Marraskuu, 2009, 14:26:49 »
no niin, termit on sitten mulla sekaisin  :P  Sotkin Lead-Lag:in ja Lepatuksen keskenään,  sorry.

Poissa vyr

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Lepatusta taas vaihteeksi
« Vastaus #4 : 02 Marraskuu, 2009, 15:49:30 »
Tämä efekti ei tosin ole lepatus vaan ns. "lead lag". Eli "eteenpäin" tuleva lapa on taipunut hieman taakseppäin. Lepatus on sitten kopteria edestäpäin katsottuna sitä että eteenpäin tuleva lapa on korkeammalla  ja taakeseppäin menevä matalemmalla.

Eikö tuosta "lead lag'ista" voi aivan hyvin käyttää sitä suomenkielistä termiä "heiluntaliike". Helikopteriteoria-kirjassa kylläkin nupissa olevaa kyseisen liikkeen sallivaa niveltä kutsutaan sekä vastus- että heiluntaniveleksi (drag hinge, lead lag hinge), joten olisiko myöskin "vastusliike" kilpaileva termi?

Mutta onhan lavan heilahdusliike sillä tavoin tekemisissä lepatuksen kanssa että osan siitä aiheuttaa juuri lavan lepatus. Eli lavan lepattaessa lavan massakeskiön etäisyys pyörimisakselista vaihtelee ja massahitausmomentiin tästä syystä aiheutumaan pyrkivät vaihtelut kompensoituvat lavan hetkellistä pyörimisnopeutta muuttamalla. Toisen osan heiluntaliikkeestä synnyttävät lavan vastuksen vaihtelut ilmanopeuden suhteen etenevän ja pakenevan lavan puolilla.

Poissa Jussi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Lentolaitteiden sekakäyttäjä
Vs: Lepatusta taas vaihteeksi
« Vastaus #5 : 15 Lokakuu, 2011, 14:12:53 »
Jonkinsortin lepattamista on havaittavissa:

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Lepatusta taas vaihteeksi
« Vastaus #6 : 15 Lokakuu, 2011, 14:17:43 »
wasn't there also a longer version, where at 0:45 the cameraman starts to puke in a spiral  ;D
« Viimeksi muokattu: 15 Lokakuu, 2011, 14:23:35 kirjoittanut mnentwig »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
3183 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Syyskuu, 2008, 21:24:19
kirjoittanut mnentwig
11 Vastauksia
4933 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Maaliskuu, 2009, 18:11:31
kirjoittanut Jonnis
12 Vastauksia
4240 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2010, 00:10:32
kirjoittanut Sammy
6 Vastauksia
4849 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Huhtikuu, 2011, 18:56:44
kirjoittanut HBK98
Testaillaanpa taas.

Aloittaja Perusmalli QRX-350 Testailualue

0 Vastauksia
11645 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Elokuu, 2016, 13:25:40
kirjoittanut Perusmalli QRX-350