Kirjoittaja Aihe: LiPo ajettu turhan alhaiselle jännitteelle  (Luettu 7844 kertaa)

Poissa Yippo

  • Opetteleva torppari
  • **
LiPo ajettu turhan alhaiselle jännitteelle
« : 29 Kesäkuu, 2007, 11:14:35 »
Mulla on nopari joka alkaa ensin vilkuttamaan valoa, kun pakan jännite laskee rajan alle ja sitten se palaa kiinteästi. Lisäksi on tasurissa kiinni pieni "vahti" joka näyttää jokaiselle kennolle erikseen jännitteen putoamisen rajan alle (väittää rajaksi 3,3V mutta kuulostaa aika korkealta rajalta). Noh, olikohan ihan eka akullinen kopterilla ikinä niin yksi kenno purkautuin kaikista näistä varotoimista huolimatta niin alas että tuo punainen valo jäi palamaan. Pakka ei meinannut ottaa ensin virtaa, mutta lähti aika pian sitten ottamaan normaalit latausvirrat. Eilen tapahtui sama. En osaa sanoa kuinka alhaalla kennon jännite on käynyt, mutta lienee kapasiteetti kärsinyt?

Poissa Hipteristi

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: LiPo ajettu turhan alhaiselle jännitteelle
« Vastaus #1 : 29 Kesäkuu, 2007, 11:18:39 »
Tarvitset yleismittari. Irtoaa kympillä tai parilla jostain sopivasta liikkeestä.
Sitten voit kattoa balanceriliittimestä erikseen jokaisen kennon jännitteen tarkasti.
Kyllä se kapasiteetti alkaa kärsimään jos kennon alle 3V tyhjentää ja vielä jättää tyhjäksi ettei lataa nopeasti uudestaan.

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: LiPo ajettu turhan alhaiselle jännitteelle
« Vastaus #2 : 29 Kesäkuu, 2007, 11:37:12 »
Aihetta sivuten:
Miksi noissa nopareissa on cutoffit niin alhaiset? Itellä tais TT:n noparis olla 3.2V korkein katkasu.
Siksikö että kuormituksessa jännitteet on aina alempana?

Pidän kyllä itsekin kiinni balanceripiuhas tuommoista parin euron battery monitoria joka ilmoittelee alle 3.3V:n jännitteestä, mahtaa tosin olla turha kapistus.
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

Poissa Yippo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: LiPo ajettu turhan alhaiselle jännitteelle
« Vastaus #3 : 29 Kesäkuu, 2007, 13:00:24 »
Olen aina pienen varastolatauksen läittänut käytön jälkeen. Yleismittareita on kaksikin mutten ole jaksanut mittailla. Tuo yks kenno on nyt tosiaan kahdesti jäänyt levossa tuollaisen batterymonitorin mukaan alle 3,3V ja latauksella palautunut. Mun noparissa (Hyperion Titan 35 ja jotain... ACW:stä) on säädettävä tuo cut-off aika laajasti muistaakseni ja vielä tuo valojen vilkuttelu siihen päälle eli sen saa aika korkeilta jännitteiltä varottamaa, mutta pitäis vaan malttaa lopettaa heti sillon. Tuo Batterymonitor on kyllä niin avuttoman heikkovaloinen ja varsinkin kun se mulla jää kopan sisään ja näkyy vain eteenpäin niin perä itseäpäin leijutteluharjoituksissa sitä on vaikea havaita. Noh, tuo on varmaan sitten kohta 3 kennon lipo.   :'(

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: LiPo ajettu turhan alhaiselle jännitteelle
« Vastaus #4 : 29 Kesäkuu, 2007, 13:22:08 »
Kiitos Kokkola varmistuksesta.

Ostin muuten ite käytettynä yhen batteryhobbyn 3s 2200 (vai oliko se 2100, no sama se) pakan josta osoittautui yksi kenno olevan tuusan paskana. Tämä kenno oli 0.25V alemmassa jännitteessä kuin muut eikä tuolla perus balanceri-laturillani ainakaan tasoittunut vaan jäi about saman verran matalammalle. Lentoaikaa akulla saikin minititanille sitten hurjat 1minuuttia! Kyllä vain, melkoinen tehopakkaus. Hyytymisen jälkeen huomasin että tämä viallinen kenno oli kohtuu lämmin, 2 muuta kennoa viileät. Koko pakan yhteisjännite oli ~11.5V hyytyessä, kennojen  jännite-ero sama kuin aiemmin. Laturini ei ole purkava, enkä sitten manuaalisesti jaksanut kennoja purkaa sen enempiä. Pari kertaa koitin balansoida mutta taitaa tuo paisuminen jo kertoa että turha toivo. Hävittää pitää niin ei pala Hoasin paperitalo niin helposti kun muuten palaisi.
Joka tapauksessa, yhden kennon viallisuus pilaa koko pakan aika totaalisesti. Saakait noista kahdesta kennosta sitten vastarin akun tai jotain.(myynnissä on jos tarvetta)
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

Poissa Yippo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: LiPo ajettu turhan alhaiselle jännitteelle
« Vastaus #5 : 29 Kesäkuu, 2007, 14:04:25 »
Kyllä ne tasottuu ja tavallisesti olen tasannut ennen latausta ja latauksen aikana. Tasurina on Bantam PB-5 (jos muistin oikein) ja laturi on enemmän autoilipuolella käytetty Robitronic Overloader (nimi on pahaenteinen, mutta huippulaturi on). Tasurin saa latauksen aikana irroittaa ja kytkeä useamman kerran uudelleen. Akku on hexTronikki ja se on nyt ladattu alle 10 kertaa. Sama kenno vaan on muita aiemmin tyhjä ja pelkäsin vähän että sen kapasiteetti on kärsinyt, mikä vain pahentaisi kierrettä.

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: LiPo ajettu turhan alhaiselle jännitteelle
« Vastaus #6 : 29 Kesäkuu, 2007, 14:23:26 »
hextronik... no se siitä sitten :D
Lueppa kokemuksia unitedhobbiesin foorumilta niin et enää ihmettele. Noi akuthan on porukalla alkanu hajota 10 latauksen jälkeen. Paisuu, kuumenee jne jne.
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

Poissa Yippo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: LiPo ajettu turhan alhaiselle jännitteelle
« Vastaus #7 : 29 Kesäkuu, 2007, 15:34:32 »
No, ilmankos ne on halpoja.  ::) Yks kaveri niitä vaan kehu ja onhan ne halpoja, mutta jos hajoaa näin nopeesti niin on ne siihen nähden kalliita.

EDIT: Piti vielä kotona varmistaa että ladatessa se ei suinkaan ole alhaisimman jännitteen kenno joka purkautuu ensin. Eli tasuri sitä purkaa melkeinpä eniten. NiMHeillä pitäisin tuota itsestäänselvyytenä että huonoin kenno on latauksessa korkeimmalla jännitteellä mutta päteekö sama lipoille?
« Viimeksi muokattu: 29 Kesäkuu, 2007, 16:26:38 kirjoittanut Yippo »

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: LiPo ajettu turhan alhaiselle jännitteelle
« Vastaus #8 : 29 Kesäkuu, 2007, 22:26:27 »
Njoo no se on vähä kaks piippunen juttu nuo hextronikit. Jotku niitä on testaillu ja ovat antaneet jopa paremmat tulokset kuin thunderpowerit sun muut purkukyvyltään, mutta se ei paljon lohduta jos tämä suorituskyky laskee 10 lennätyksen jälkeen. Valmistaja on itsekin vissiin myöntäny että D9 sarjassa on ollu vikaa ja "tutkivat asiaa" ja KUULEMMA pitäisi tulla parempia versioita myyntiin pian. Tiedä siitä sitten.

UH jopa lupautui ottamaan vialliset akut takaisin mutta sekin sitten osoittautui tyhjäksi lupaukseksi kun sähköpostilla tuli lisäehdot että 30päivän aikana tjsp. Eihän siinä ajassa monet ehdi käyttää akkua montaa kertaa niin että viat ilmenee.

Tämä kaikki siis unitedhobbiesin foorumilta.
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

Poissa Yippo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: LiPo ajettu turhan alhaiselle jännitteelle
« Vastaus #9 : 12 Elokuu, 2007, 20:54:55 »
Nyt kun on vähän aikaa ollut käytössä Bantamin BC-6 ja PC-softa niin olen päässyt hieman paremmin perille tuosta akusta. Siinä on selkeästi yksi kenno joka on heikompi kuin muut kolme, mutta sillä lentää ihan OK. Se on alkanut pullistua jonkin verran, mutta hextronikkeja ostaneiden kannattaa lukea: https://www.unitedhobbies.com/community/forum_posts.asp?TID=978

Itse otin kuvan kyseisestä akusta ja lähetin eemelillä tiedot ja heti laittoivat uuden akun tilaukseen. Eli tehdas korvaa tiettynä aikana valmistettuja pullistuvia akkuja ja niitä ei tarvitse lähettää takaisin. Valokuva pullistuneesta paketista, jossa näkyy kennon koodi (jos useampi pakka niin kaikkien pitää olla samassa kuvassa) ja tilauksen tiedot ja kuva sähköpostilla UH:n ja he laittavat uudet paketit tulemaan.

EDIT: Ainiin, ja miksi aloin kirjoittamaan niin piti kysymäni että millaisessa jännitteessä/varaustilassa lipoja uskaltaa "säilyttää" seuraavaan lentokertaan asti, jos seuraava kerta on kuitenkin muutaman päivän päässä?

JuhaG81

  • Vieras
Vs: LiPo ajettu turhan alhaiselle jännitteelle
« Vastaus #10 : 05 Syyskuu, 2007, 21:46:49 »
Mites noi lipo akut muuten?... Näyttää meinaan omassani olevan hieman väärän lainen liitin ei sovi laturiin kiinni.. Onko ne kaikki tälläisia vai vaan noi mitä lähettävät jr-hobbysta vai onko tää ihan joku mun oma moka/kämmi? Niin ja onko noista akusta tulevien johtojen väristä ja järjestyksestä jollain jotain tietoa?. Onko valmistaja kohtainen?. Vakio akusta löytyy samat värit mut on erilainen liitin ja johdot erijärjestyksessä ja tulee akulta erijärjestyksessä. http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/images/jr2200-3s.jpg
« Viimeksi muokattu: 05 Syyskuu, 2007, 21:54:20 kirjoittanut JuhaG81 »

seppomikael

  • Vieras
Vs: LiPo ajettu turhan alhaiselle jännitteelle
« Vastaus #11 : 05 Syyskuu, 2007, 21:57:37 »
Akun paksuissa johdoissa on säätimeen käyvät liittimet ja akkuvalmistajasta/myyjästä riippuen niissä on jotkin liittimet tai sitten ei. Laturiin täytyy ostaa tai tehdä itse sopivilla liittimillä varustetut piuhat.

Sitten ne ohuet piuhat siinä akussa. Ne ovat balansseriin tulevat johdot ja ne pitää taas tehdä sopivat tai ostaa. Eli balansserimyyjä yleensä myy eri akkumerkkeihin sopivia välipiuhoja joilla saat akun liitettyä balansseriin.

Balansseri on taas laite joka tasaa akussa olevien kennojen jännitteen tarkalleen samaksi. Se taas on akun keston kannalta melko tärkeää... Joissin latureissa on sisäänrakennettu balansseri ja silloin lataus voi tapahtua kait myös niiden balansserijohtojen kautta. Omassani, Bantam PC6, lataus tapahtuu virtaliittimien kautta ja balanssointi ja kennojännitteen mittaus/latausvirran säätö balanssointiliittimen kautta.

Kysy myyjältä neuvoa oman laturisi käytössä jos olet epävarma. Lipoakun väärä lataus voi aiheuttaa jopa tulopalon!

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
4104 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Syyskuu, 2008, 21:40:13
kirjoittanut marcomi
14 Vastauksia
9812 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Joulukuu, 2008, 12:04:03
kirjoittanut jpietari
8 Vastauksia
7533 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Maaliskuu, 2009, 17:00:48
kirjoittanut Mikka
2 Vastauksia
4033 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Huhtikuu, 2009, 21:41:47
kirjoittanut olijchr
9 Vastauksia
7392 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2009, 14:39:21
kirjoittanut rahnmat