Kirjoittaja Aihe: 600 perähihna tiukkuus suhteessa lentoaikaan  (Luettu 8214 kertaa)

Poissa heskelin

  • Aloitteleva torppari
  • *
600 perähihna tiukkuus suhteessa lentoaikaan
« : 13 Kesäkuu, 2008, 07:07:46 »
Ongelmani on seuraava:

Jos perähihna on mielestäni ok kireydellä (vaikka kopteri-oppaan neuvojen mukaan) niin perä tekee n.1s välein lyhyitä liikkeitä oikealle. Jos vaihtelen (lasken tai nostan) kierroksia niin peräkin pitää. Tässä tapauksessa lentoaika on 6S 4900mAh akulla ~13 minuuttia.

Jos kiristän hihnaa (oikeastaan niin paljon kuin pystyn) niin perän eläminen loppuu samantien ja kopteri toimii hyvin. Lentoaika vaan tippuu ollen nyt 8 min. Lisääntyneen vastuksen huomaa hyvin myös nuppia käsin pyörittelemällä, todella iso ero.

GY401 ja Futaban 3010, mekaniikka säädetty ohjeiden mukaan samoin Gyron asetukset.

Miksi remmi pitää saada "soivan" tiukaksi että perä pitää? En ymmärrä miten se voi vaikuttaa Gyron ja servon toimintaan?

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 600 perähihna tiukkuus suhteessa lentoaikaan
« Vastaus #1 : 13 Kesäkuu, 2008, 07:35:38 »
Tämä nyt ei varmaan ole täyttä faktaa ( niin kuin ei muutkaan minun kirjoitukset )  ;D mutta minä oon järkeilly sitä sillä, että jos hihna on aavistuksen löysällä kierrosten ollessa kovat niin hihna pääsee elämään putkessa siten, että hihna on toiselta reunalta kireällä ja toiselta reunalta se pääsee löystymään, ikään kuin vähän menemään rullalle josta johtuu että perä elää.

Tuo 3010 servo on ehkä vähän hitaanlainen 600:n perälle??

Ja nuo lentoajathan on aika pitkiä jos 13 minuuttia on lentänyt 4900mHa akulla? 8 min. kuulostas aika normilta 600E:llä.. tai ainakin mulla oli sitä luokkaa maksimissaan.

JRu

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600 perähihna tiukkuus suhteessa lentoaikaan
« Vastaus #2 : 13 Kesäkuu, 2008, 10:58:43 »
Mulla on hihna ollut aika löysälläkin välillä enkä ole havainnut yli hyppimistä. Sulla on aivan väärä servo siellä perässä. Suosittelen S9254. Lentoajoista, niihin vaikuttaa mekaanisen herkkyyden lisäksi lapakulmakäyrä, kaasukäyrä, noparin timing ja pinjoni.
Itse lennän 4500mAh 6S akulla 10-12min ja 6000mAh 6S 15-16min kevyttä taivas lentoa.
« Viimeksi muokattu: 13 Kesäkuu, 2008, 11:00:33 kirjoittanut juza »

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 600 perähihna tiukkuus suhteessa lentoaikaan
« Vastaus #3 : 13 Kesäkuu, 2008, 13:09:38 »
s9254 on lähes ainut gy401:n kanssa toimiva servo. s3010:n nopeus on 0.16, pitäisi olla alle 0.09 mieluusti.

Edit: isoissa koptereissa.. pienemmissä s9257 toimii loistavasti.


-op-
« Viimeksi muokattu: 13 Kesäkuu, 2008, 21:07:52 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Ghost-76

  • Vieras
Vs: 600 perähihna tiukkuus suhteessa lentoaikaan
« Vastaus #4 : 13 Kesäkuu, 2008, 20:44:36 »
s9254 on lähes ainut gy401:n kanssa toimiva servo. s3010:n nopeus on 0.16, pitäisi olla alle 0.09 mieluusti.


-op-

Olisin ottanu 9254:n, muttei hobbylinnas ollu käydessäni siel ja päädyin sit koklaa 3154:sta. No nytkö luin tuon edellisen tekstin, nii vaikuttaa, et oli turha ostos (no okei 32€ vs 125€ tms, nii en kuole siihe)??? Ton servon nopeus on 0.10sec. Kysymys nyt kuuluuki, että oon tähä asti ajanu 56hb:n kanssa, onko tuossa uudessa servossa mitää hyötyy millää tavalla?  ???

korpse

  • Vieras
Vs: 600 perähihna tiukkuus suhteessa lentoaikaan
« Vastaus #5 : 13 Kesäkuu, 2008, 20:50:16 »
siis sulla on kyseessä ilmeisesti 450 kopteri? Siihen 9257 perälle 401n kaveriksi, 9254 on aika tuju siihen. 3154n ero vrt. 56hb on se että 3154 on tikiservo eli teoriassa tarkempi...tuskin huomaat eroa imo.

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 600 perähihna tiukkuus suhteessa lentoaikaan
« Vastaus #6 : 13 Kesäkuu, 2008, 21:05:20 »
Alkuperäisessä viesti käsitteli trex 600:sta, jossa käytetään normikokoista peräservoa. Sitä kommentoin että 401:n kanssa ei ole järjeä käyttää muuta kuin s9254:sta, koska sille se on suunniteltu ja se toimii. Pikkukoptereissa sitten s9257, gws naro, s3154, hs56 ym. toimii ihan hyvin. Tosiaan tuosta mun viestistä saa sellasen käsityksen että vaan s9254 toimii, se ei ollut tarkoitus. sorry  :)

Lainaus
Kysymys nyt kuuluuki, että oon tähä asti ajanu 56hb:n kanssa, onko tuossa uudessa servossa mitää hyötyy millää tavalla?

Kyllä huomaat eron. s9257 pitää perää ihan eri tavalla kuin muut servot.


-op-
« Viimeksi muokattu: 13 Kesäkuu, 2008, 21:08:28 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa heskelin

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: 600 perähihna tiukkuus suhteessa lentoaikaan
« Vastaus #7 : 19 Kesäkuu, 2008, 06:45:08 »
Kiitos vinkeistä.

Kokeilen 1) S9254 servoa ja 2) kierrosten nostoa. Lentelen (osaan lentää vain) normaalia taivaspäristelyä ilman 3D-juttuja joten tuo nopea servo ei tuntunut koskaan tärkeälle, varsinkin sen hinta huomioiden.

Siitä huolimatta en edelleenkään ymmärrä miksi remmin pitää olla sikatiukka että gyro ei tee omiaan. Mekaanisen hyötysuhteen laskun lisäksi siinä menee laakeritkin aika vauhtia.

seppomikael

  • Vieras
Vs: 600 perähihna tiukkuus suhteessa lentoaikaan
« Vastaus #8 : 19 Kesäkuu, 2008, 07:28:47 »
Tämä on arvailua tuon hihnan tiukkuuden vaikutuksesta.
Mutta luulen että voisi tuo nykiminen johtua hitaasta peräservosta siten että se ei ehdi korjaamaan kokonaan löysemmän hihnan aiheuttamaa "välystä" siinä tilanteessa kun gyro on antanut vähän periksi (perässä vähemmän momenttia) löystyy hihna hiukan ja kun gyro huomaa että hupsista perä lipee ja antaa oikaisukäskyn (perässä enemmän momenttia) niin menee hetki ennen kuin hihna on taas kiristynyt.

Toisaalta sanoit taas että löysemmällä hihnalla kierroksia muuttamalla perä pitää hyvin. Pitääkö se vain kierrosten muuttumisen ajan vai pitääkö se isommilla kierroksilla koko ajan hyvin? Jos niin silloinhan riittäisi kierrosten asteettainen nosto kunnes ilmiö poistuu. Tuota hihnan ylikireää kiristämistä en näe fiksuna korjauksena. Anna hihnan olla normaalilla kireydellä ja ja koita kierrosten säätämisellä vaikuttaa asiaan.
Ja vaihda peräservo tuohon 9254:ään. Aika moni pilaa kopterinsa lento-ominaisuuksia liian hitaalla peräservolla.

Poissa heskelin

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: 600 perähihna tiukkuus suhteessa lentoaikaan
« Vastaus #9 : 19 Kesäkuu, 2008, 10:44:06 »
Toisaalta sanoit taas että löysemmällä hihnalla kierroksia muuttamalla perä pitää hyvin. Pitääkö se vain kierrosten muuttumisen ajan vai pitääkö se isommilla kierroksilla koko ajan hyvin? Jos niin silloinhan riittäisi kierrosten asteettainen nosto kunnes ilmiö poistuu. Tuota hihnan ylikireää kiristämistä en näe fiksuna korjauksena. Anna hihnan olla normaalilla kireydellä ja ja koita kierrosten säätämisellä vaikuttaa asiaan.
Ja vaihda peräservo tuohon 9254:ään. Aika moni pilaa kopterinsa lento-ominaisuuksia liian hitaalla peräservolla.

Perä pitää vain kierrosten muuttumisen ajan. Esim jos leijuttelen ja pumppaan korkeutta 0.5m....2m niin perä pysyy. Jos taas pidän korkeuden niin jo alkaa nykimään. Kohta tulee se 9254 niin sittempä tiedetään johtuiko siitä.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600 perähihna tiukkuus suhteessa lentoaikaan
« Vastaus #10 : 19 Kesäkuu, 2008, 10:48:04 »
Hieman menee OT, mutta perähihnastahan pääsee eroon sillä torque tube systeemillä... mitenköhän se vaikuttaa lentoaikaan suhteessa tuohon hihnaan? Kumpi pyörii kevyemmin?

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 600 perähihna tiukkuus suhteessa lentoaikaan
« Vastaus #11 : 19 Kesäkuu, 2008, 13:02:49 »
Kyllä TT:llä lentoaika lisääntyy jonkin verran, kuten ekassakin viestissä näkyy niin hihnan tiukkuus vaikuttaa suoraan lentoaikaan. Turque Tubessa kitkaa on vähemmän kuin hihnassa.


-op-

Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa heskelin

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: 600 perähihna tiukkuus suhteessa lentoaikaan
« Vastaus #12 : 09 Heinäkuu, 2008, 12:10:17 »
No nyt on kymmenkunta akullista takana sillä juhlaservolla ja kyllä se paremmin pysyy. Ero on kuitenkin niin pieni että näin sunnuntailennättäjän näkökulmasta päivitys oli täysin turha. Perä nykii edelleen (kun remmi on säädyllisessä kireydessä) mutta nopeampi servo korjaa nopeammin..

Jonnekin tuossa kopukassa paukut hukkuu nyt. Eilen sain enää lentoaikaa viitisen minuutta ja akku oli aivan kuiva. Voiko moottorilla tulla jo tunnit täyteen? Samanlaista lennätystä vuosi sitten samoilla kamoilla pysty vetämään helposti tupla-ajan. 4900mAh akkuun meni keikan jälkeen 5Ah..


Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 600 perähihna tiukkuus suhteessa lentoaikaan
« Vastaus #13 : 09 Heinäkuu, 2008, 12:34:34 »
Vai onko akussa tullut tunnit täyteen? Perä nykii kun akusta alkaa paukut loppumaan..

JRu

Poissa heskelin

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: 600 perähihna tiukkuus suhteessa lentoaikaan
« Vastaus #14 : 09 Heinäkuu, 2008, 15:02:24 »
Vai onko akussa tullut tunnit täyteen? Perä nykii kun akusta alkaa paukut loppumaan..

JRu

Ei kai sentään? Kapasiteettiä on kuin uutena. Mulla on 3 eri lentoakkua ja kaikilla sama juttu.

Poissa heskelin

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: 600 perähihna tiukkuus suhteessa lentoaikaan
« Vastaus #15 : 10 Heinäkuu, 2008, 08:01:43 »
Onhan sinulla Alignin oma perähihna käytössä ?? Itsellä oli vastaavia ongelmia 450 Rexin kanssa, kun kokeilin HDX:n hihnaa. Jäykkä kuin mikä..
Peärähihnan tiukkuuden ja yleensäkin perän herkkyyden näkee siitä, miten kauan roottorin lavat pyörivät moottorin pysähtymisen jälkeen "vapaalla". Jos pysähtyvät samantien, niin mekaniikassa on jotain pielessä.. Myöskään autorotaatio ei onnistu.

Oma remmi on. Miten kauan lapojen pitäisi vatkata tyhjillään? Nyt menenee ehkä 10s laskun jälkeen. Se yksisuuntalaakeri jumii toisinaan eli ei irrota vetoa moottorista. Tällä ei tietty ole vaikutusta virrankulutukseen?

Poissa heskelin

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: 600 perähihna tiukkuus suhteessa lentoaikaan
« Vastaus #16 : 10 Heinäkuu, 2008, 08:06:40 »
Auttaisiko remmin vaihto, onko kokemuksia suuntaan tai toiseen? Onko remmi edes kuluvaa rompetta vai suunniteltu kestämään kopukan loppuun saakka? Omalla remmillä on takana 2 kesää ~200 akullista.

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 600 perähihna tiukkuus suhteessa lentoaikaan
« Vastaus #17 : 10 Heinäkuu, 2008, 12:11:12 »
Kulutustavaraa on, kannattaa vaihtaa kausittain vaikka ei ongelmia olisikaan. Kumi hapristuu ja saattaa murtua kuluessaan.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
12 Vastauksia
5196 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Kesäkuu, 2008, 22:40:42
kirjoittanut jarpiili
3 Vastauksia
2175 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Syyskuu, 2008, 21:16:22
kirjoittanut ile1977
2 Vastauksia
2189 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Elokuu, 2010, 23:43:58
kirjoittanut Sammy
6 Vastauksia
4216 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Tammikuu, 2011, 23:19:29
kirjoittanut Trnquill
14 Vastauksia
6980 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Marraskuu, 2015, 09:43:57
kirjoittanut 338federal