Kirjoittaja Aihe: Sähköperämoottori HK-500  (Luettu 15623 kertaa)

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Sähköperämoottori HK-500
« : 10 Heinäkuu, 2013, 08:43:46 »
Soutaminen, vaikka hyvää (ja täällä tarpeellista!) hyötyliikuntaa onkin, alkoi välillä leipäännyttämään. Tokihan perämoottoreita saa kaupasta, ja sähköisiä sellaisia varsin halvallakin. Niissä MinnKota-tyyppisissä on vain aika heikko hyötysuhde, jos olen testejä oikein tulkinnut; harjamoottori ja varsinkin surkea potkuri lienevät pääsyyt. Torqeedo on toki toista luokkaa, mutta myös hinnaltaan... Siinä on lentokonemaisempi potkuri, mikä kaiketikin antaa sille huomattavasti enemmän staattista vetoa.

Niinpä mietin, miten lennokkipotkuri toimisi vedessä. Sehän pitää testata. Sen voisi tietysti tyrkätä moottoreineen veden alle kuten noissa sähköperämoottoreissa yleensäkin, mutta kotona olevissa on ihan liian suuri kv-luku. Laskeskelin hiukan, ja päättelin että 800 kv moottorille 3S tai 4S akulla pitäisi saada jotain 1:10...1:15 välityssuhde. Hmm, mullahan on varaosiksi hankittu HK-500:n raato - ei kun rakentamaan. Peräakselille löytyi sopiva potkuriadapteri, johon 12x6 APC-kopio. Onneksi on hihnalla eikä kardaanilla; umbrellat tuskin kestäisivät tuota käyttöä. Toiseen päähän rakentelin ensin alennusvaihteen DIY-systeemillä, mutta siitä tuli liian joustava (ja ainoa ylimääräinen peräakseli oli hiukan kiero).

Eka testaus veneen perässä: virranmittauspalikka akun ja escin väliin, vastari ja radio (vanhoja MHz-kamoja) käyttöön ja kaasua: vain hiukan kesti kierroksia, ennen kuin pinioni löi tyhjää, juuri sen kieron akselin ja huteran moottorikiinnityksen vuoksi. Aivan pintakaasulla pystyi kuitenkin ajamaan; SportsTracker antoi nopeudeksi 2...2,5 km/h. HK:n virtamittari ei juuri lukemia näyttänyt; tahtoo sanoa, ettei paria ampeeria enempää mennyt. Akun lataaminen vahvisti tämän: varttitunnissa reilu 400 mAh oli kulunut.

Mietin moottorin tukevampaa kiinnitystä, ja tajusin ajatelleeni liian vaikeasti: onhan mulla se koko HK:n runko! Nippuun vaan, kun kaikki tarpeelliset osat löytyi. Hihnan käännöllä perän pyörimissuunta oikeaksi, that's it. Nyt laite odottelee oikeastaan vain servotesteriä, ettei tarvitse noita hankalia radiovirityksiä. Valitettavasti V2.0 testi on vasta puolentoista viikon päästä, kun pukkaa reissua...

edit: Tuollaista veneen raatoa sillä pitäisi liikuttaa. Eto lattapohja, klassinen savolaismalli varmaan liikkuisi kevyemmin näitä uistelunopeuksia.
« Viimeksi muokattu: 10 Heinäkuu, 2013, 08:49:53 kirjoittanut taski63 »
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Lassi

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • LassiVVV videos's - Youtube
Vs: Sähköperämoottori HK-500
« Vastaus #1 : 10 Heinäkuu, 2013, 10:52:41 »
Äkkiseltään tuntuu että vedessä joutuu melkosen koville tollanen 500:sen voimansiirto, en toki varma ole ja innolla testituloksia oottelen :)

Itse ehkä koittaisin jotain rajummilla rattailla tehtyä alennusvaihdetta. Tehoahan ei toki hirveitä tartte jos uistelunopeus vaan hakusessa. Joku 100kv tai alle kone olis kätevä tohon hommaan, mut aika vähissä taitaa sellaset olla ainakin kohtuu hintaan.

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Sähköperämoottori HK-500
« Vastaus #2 : 10 Heinäkuu, 2013, 10:57:52 »
Juu tuo sinun voimansiirto menee vähän väärinpäin :D Sulla on tuossa joku 1:4 ylennysvaihde eli moottorin hyötysuhde on melko huono. Parhaimman hyötsuhteenhan saa kun sähkömoottori pyörii max kierroksilla.

Odotan innolla tuloksia!

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sähköperämoottori HK-500
« Vastaus #3 : 10 Heinäkuu, 2013, 11:01:16 »
Juu tuo sinun voimansiirto menee vähän väärinpäin :D Sulla on tuossa joku 1:4 ylennysvaihde eli moottorin hyötysuhde on melko huono. Parhaimman hyötsuhteenhan saa kun sähkömoottori pyörii max kierroksilla.

Odotan innolla tuloksia!

Noi moottorithan on periaatteessa, laakereita lukuunottamatta, vedenkestäviä.

Laakerit vaihtoon ja moottori suoraan suolaveteen :D

Toinen ajatus joka tuli mieleen (jos löytyis oikean KV:n moottori on se, että viisto akseli suoraan veteen, potkuri päähän ja moottori toiseen.

Tokihan toi on perämoottorein ratkaisu kun on oikeen muotonen tuo HK:sta väännetty juzka.

Mielenkiinnolla lisätuloksia odotellen :)

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sähköperämoottori HK-500
« Vastaus #4 : 10 Heinäkuu, 2013, 12:41:34 »
Lainaus käyttäjältä: zxiicci
Juu tuo sinun voimansiirto menee vähän väärinpäin :D Sulla on tuossa joku 1:4 ylennysvaihde---

Kyllä se alennusvaihde on edelleen; käsittääkseni peräakseli pyörii kuitenkin hiukan hitaammin kuin moottori (eikä 4 x enemmän). Optimaalista tuossa olisi, jos saisi perän hihnapyörän suoraan pääakselille. Tarkoitus oli kuitenkin testata pitävämmillä rattailla tuota kuormitusta jne. Ainiin, tuon mosan kv on 800. Pienempää potkuria kaivannee kuitenkin.

Lainaus käyttäjältä: Lassi
Äkkiseltään tuntuu että vedessä joutuu melkosen koville tollanen 500:sen voimansiirto---
Hihna ja hihnan käyttöratas lienevät heikoimmat lenkit; ensin mainittu tosin kestää jossain määrin yli hyppimistäkin. Wattimäärä on kuitenkin vaatimaton verrattuna helikopterikäyttöön. Juuri aamulla kuulin jonkun perus MinnKotalla tms uistelleen 60Ah akun kuiviin 5 tunnissa, eli alle 150W oli ottoteho.

Lainaus käyttäjältä: Tucho
Laakerit vaihtoon ja moottori suoraan suolaveteen :D
Juu ilman muuta olis paras ratkaisu, varsinkin hyötysuhteen kannalta. Ja muutenkin yksikertainen on kaunista. 100-150 kv mylly oli kyllä ajatuksissa, mutta nämä tavarat löytyi työhuoneesta joten mennään ensin tämä polku ;)

Lainaus
Odotan innolla tuloksia!
Niin minäkin :D
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Sähköperämoottori HK-500
« Vastaus #5 : 10 Heinäkuu, 2013, 12:56:50 »

Kyllä se alennusvaihde on edelleen; käsittääkseni peräakseli pyörii kuitenkin hiukan hitaammin kuin moottori (eikä 4 x enemmän). Optimaalista tuossa olisi, jos saisi perän hihnapyörän suoraan pääakselille. Tarkoitus oli kuitenkin testata pitävämmillä rattailla tuota kuormitusta jne. Ainiin, tuon mosan kv on 800. Pienempää potkuria kaivannee kuitenkin.
Hihna ja hihnan käyttöratas lienevät heikoimmat lenkit; ensin mainittu tosin kestää jossain määrin yli hyppimistäkin. Wattimäärä on kuitenkin vaatimaton verrattuna helikopterikäyttöön. Juuri aamulla kuulin jonkun perus MinnKotalla tms uistelleen 60Ah akun kuiviin 5 tunnissa, eli alle 150W oli ottoteho.
 Juu ilman muuta olis paras ratkaisu, varsinkin hyötysuhteen kannalta. Ja muutenkin yksikertainen on kaunista. 100-150 kv mylly oli kyllä ajatuksissa, mutta nämä tavarat löytyi työhuoneesta joten mennään ensin tämä polku ;)
 Niin minäkin :D

Totta ;D Ajattelin vain nopeasti HS kannalta en moottorin.  Teoriassa 12vlla täys kaasulla sun proppis pyörii vähän vajaa 3500 kierrosta minuutissa ( riippuu vähän millä välityssuhteella tuo klooni 500nen on) , joka kuulostaa aika paljolta tuolle potkurille.
Eihän sitä tietenkään täys kaasulla ajeta, mutta noparis saattaa hieman lämmetä.

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Sähköperämoottori HK-500
« Vastaus #6 : 10 Heinäkuu, 2013, 16:43:43 »
Tee muuttuvakulmanen niin on veneessä pakkikin.

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sähköperämoottori HK-500
« Vastaus #7 : 10 Heinäkuu, 2013, 17:34:21 »
Muuttuvakulmainen... Tossahan on ajatusta! Normi 500 perä, tukee vaan lavat jäykiksi... Ratkaisisi samalla ongelman, kun ei tarpeeksi loivanousuisia huiskia tahdo löytyä. Pannaanpa mietintään, thnx!
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Lassi

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • LassiVVV videos's - Youtube
Vs: Sähköperämoottori HK-500
« Vastaus #8 : 10 Heinäkuu, 2013, 18:46:22 »
Eikös tuo pakki oo helpommin ratkastavissa pakillisella noparilla? Ja kestävämmin :)

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sähköperämoottori HK-500
« Vastaus #9 : 20 Heinäkuu, 2013, 23:25:36 »
Testattu on, ja kävi kuten pelkäsin: hihnavälitys ei jaksa vääntöä. Pintakaasulla toimi, mutta hiukankin enemmän jenkaa ja alkoi hihna hyppiä yli vaikka oli todella kireällä. Eli tämä polku on kuljettu, hauskaa kuitenkin protoilla... Nyt voisi tutkailla vaikkapa sitä pitkähäntäversiota seuraavaksi :D
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Wonder

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Sähköperämoottori HK-500
« Vastaus #10 : 22 Heinäkuu, 2013, 08:22:39 »
Tervehdys.

Minulla on kanssa sähköperämoottori viritys tässä menossa. Ostin työkaverilta 3-4 akullista ajetun Patriot PSA-34 mallisen vekottimen 50€.

Vakiona 3S akulla otti 300W n.25A, nopeutta soutuveneellä oli 7kmh. 4S akulla 500W noputta joku 7,4kmh
Ilman kuormaa lapa pyörii n. 2100rpm

12S 8000mAh ja 12S 13000mAh paketeilla ajetaan nyt.
 
Rotomax 1.4 motilla (2,8KW) vakiokäämillä ja suoraan potkuri kiinni motissa n. 6,8kmh ja rupes vinkuminen kuulumaan.

Nyt on 4,5:1 planeetavälitys kiinni, vakio käämillä 9,5kmh ja 1,8KW otti tehoa. Noin 30s. pysty ajaa täydellä kaasulla ja nopari lämpes. Uusi käämi, sekä noparin jäähdytystä parannettu. Hanatkaakossa 7,5 kmh ja 800W kulusus. Motonetistä hain 2-lapasen potkurin sillä kulutus 600w 6,5 nopeus.

Nyt on moottori käämitty taas uusiksi, tänään tai huomena testaamaan.











« Viimeksi muokattu: 22 Heinäkuu, 2013, 08:42:06 kirjoittanut Wonder »

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sähköperämoottori HK-500
« Vastaus #11 : 22 Heinäkuu, 2013, 10:28:06 »
No juu, käyhän se noin kun on pelit ja vehkeet... Vakuuttavaa, ja taatusti mukavan hiljainen kun on vermeet veden alla.

Mulla on vähän toisenlainen lähestymistapa, kuten lienee jo ilmennytkin: niillä heli- ja lennokkiromppeilla mennään, mitä kaapista löytyy. Ja työkaluilla; kerrostaloasuntoon en välitä sorvia hommata :D

Mutta kuten aiemmin totesin, siinä HK:n pääakselilla on about passelit kierrokset, joten mitäpä muuta kuin huiska siihen kiinni ja laitetaan koko verme veden alle... Tällä testataan, jos toimii niin mahdollisesti rakennellaan pysyvämpiä virityksiä ;)
(nopari toki vaihtuu pidempijohtoiseen, vesisuojattuun malliin)
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Sähköperämoottori HK-500
« Vastaus #12 : 22 Heinäkuu, 2013, 20:04:07 »
Ei muuta kun työkalut veteen ;)
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sähköperämoottori HK-500
« Vastaus #13 : 27 Heinäkuu, 2013, 19:09:45 »
No niin, testattu on taas! Ja sehän toimi. Kunnes 12x6 apc-kopio katkesi... Ei nähdäkseni ollut mitään kiinteää vastassa, ei vaan tainnut kestää täyskaasukokeilua. Kolmanneskaasulla vähän alle uisteluvauhdin, 8...10A. 18A nopari lämpeni jonkin verran, järeämpää kaipaa tottakai. Täyskaasua kesti vain muutaman sekunnin ennen kuin potkuri katkesi, en ehtinyt nähdä lukuja mutta vauhti olisi riittänyt vieheen vetoon. Isompaa noparia ja polttispotkuria...?
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

kekke

  • Vieras
Vs: Sähköperämoottori HK-500
« Vastaus #14 : 27 Heinäkuu, 2013, 19:54:36 »
Respektiä täältä että jaksatte duunailla noita.
Mukavaa luettavaa, onnea projektin jatkolle.

t:k

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Sähköperämoottori HK-500
« Vastaus #15 : 27 Heinäkuu, 2013, 23:45:45 »
Ei nähdäkseni ollut mitään kiinteää vastassa, ei vaan tainnut kestää täyskaasukokeilua.
Vesi on noin 1000 kertaa tiheämpää kuin ilma. Lisää kiekkaa ja vesirusetti voisi olla hyvä.

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sähköperämoottori HK-500
« Vastaus #16 : 17 Elokuu, 2013, 17:37:19 »
Tulipa testattua vielä. Oli ylimääräinen 13x5.5 apc-kopio, lyhensin lapoja jotta rasitus vähenisi. Kesti noin 9.5-tuumaisena mainiosti. 4S akulla puolikaasulla 10-12A ja reilu 3 km/h. Täyskaasulla 18A.  50A nopari ei lämmennyt merkittävästi reilun 10min testiajon aikana.

Eli homma toimii, MOT.  Seuraavaksi voisi katsella halpaa matalakierroksista mosaa suoravetotesteihin...  ;D
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sähköperämoottori HK-500
« Vastaus #17 : 20 Elokuu, 2013, 17:17:36 »

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sähköperämoottori HK-500
« Vastaus #18 : 21 Elokuu, 2013, 08:14:47 »
Ei muuten paha; taitaa olla vielä liikaa jenkaa ja liian vähän tehoa tälle? ;) No, alennusvaihde voisi auttaa; sopiva planeettavaihde (3.3...3.8 ) väliin ja menoksi. Taitaisi tosin vaatia parikin tuollaista pakettia soutuveneen liikuttaminen.


FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä