Soutaminen, vaikka hyvää (ja täällä tarpeellista!) hyötyliikuntaa onkin, alkoi välillä leipäännyttämään. Tokihan perämoottoreita saa kaupasta, ja sähköisiä sellaisia varsin halvallakin. Niissä MinnKota-tyyppisissä on vain aika heikko hyötysuhde, jos olen testejä oikein tulkinnut; harjamoottori ja varsinkin surkea potkuri lienevät pääsyyt. Torqeedo on toki toista luokkaa, mutta myös hinnaltaan... Siinä on lentokonemaisempi potkuri, mikä kaiketikin antaa sille huomattavasti enemmän staattista vetoa.
Niinpä mietin, miten lennokkipotkuri toimisi vedessä. Sehän pitää testata. Sen voisi tietysti tyrkätä moottoreineen veden alle kuten noissa sähköperämoottoreissa yleensäkin, mutta kotona olevissa on ihan liian suuri kv-luku. Laskeskelin hiukan, ja päättelin että 800 kv moottorille 3S tai 4S akulla pitäisi saada jotain 1:10...1:15 välityssuhde. Hmm, mullahan on varaosiksi hankittu HK-500:n raato - ei kun rakentamaan. Peräakselille löytyi sopiva potkuriadapteri, johon 12x6 APC-kopio. Onneksi on hihnalla eikä kardaanilla; umbrellat tuskin kestäisivät tuota käyttöä. Toiseen päähän rakentelin ensin alennusvaihteen DIY-systeemillä, mutta siitä tuli liian joustava (ja ainoa ylimääräinen peräakseli oli hiukan kiero).
Eka testaus veneen perässä: virranmittauspalikka akun ja escin väliin, vastari ja radio (vanhoja MHz-kamoja) käyttöön ja kaasua: vain hiukan kesti kierroksia, ennen kuin pinioni löi tyhjää, juuri sen kieron akselin ja huteran moottorikiinnityksen vuoksi. Aivan pintakaasulla pystyi kuitenkin ajamaan; SportsTracker antoi nopeudeksi 2...2,5 km/h. HK:n virtamittari ei juuri lukemia näyttänyt; tahtoo sanoa, ettei paria ampeeria enempää mennyt. Akun lataaminen vahvisti tämän: varttitunnissa reilu 400 mAh oli kulunut.
Mietin moottorin tukevampaa kiinnitystä, ja tajusin ajatelleeni liian vaikeasti: onhan mulla se koko HK:n runko! Nippuun vaan, kun kaikki tarpeelliset osat löytyi. Hihnan käännöllä perän pyörimissuunta oikeaksi, that's it. Nyt laite odottelee oikeastaan vain servotesteriä, ettei tarvitse noita hankalia radiovirityksiä. Valitettavasti V2.0 testi on vasta puolentoista viikon päästä, kun pukkaa reissua...
edit: Tuollaista veneen raatoa sillä pitäisi liikuttaa. Eto lattapohja, klassinen savolaismalli varmaan liikkuisi kevyemmin näitä uistelunopeuksia.