Oliko siis tarkoitus löytää sekä FPV- että kuvauskelpoinen runko? Ja payloadia yli 2 kiloa?
Mikä idea on V-rungossa? Takamoottorit vetää eri suuntiin, eikä ylöspäin
Hyviä kysymyksiä molemmat, varsinkin ensimmäinen. Lähtökohtaisesti en mieti tätä FPV:n kannalta, mutta ei haittaa jos rungossa on tilaa sellaisillekin himmeleille jatkossa. Jos kuitenkin pysytään kamera-aiheessa niin haluaisin saada siihen hankkimani gimbalin kiinni ja irti helposti. Tällöin vekotin olisi muutettavissa kikkakopterin ja karvalakkimallisen kuvauskopterin välillä. Toki on kopuja joiden keulille saa nätisti harjattomat gimbaalit, mutta minulla on nyt tuollainen omaan budjettiin sopiva servoilla varustettu teline jonka ostin käytettynä. Tämän takia olen todennut, että pidemmät jalat pitää myös saada kiinni ja irti helposti. Nykyiseen quadiini virittelin johtokourusta neljä pidempää jalkaa, mutta sitten en kuitenkaan saanut gimbalia kunnolla kiinni koska HK:n X525 runko on mikä on ja olen jo muutenkin sullonut sen täyteen tavaraa. Gimbaaliongelman takia en ole vieläkään hankkinut kameraa vaan sen aika koittaa sitten kun puitteet ovat muuten kunnossa.
V-tailin idea on käsittääkseni ketteryys. Quadiin tai jopa hexaan saadaan tuolla V-järjestelyllä tricopterimaista yaw-auktoriteettia
. Noita voi ajaa myös samoilla moottoreilla takana varsinkin jos lentoaivosta löytyy mikseri, jolla saa muutettua moottorien välistä tehosuhdetta. Esim. KK2.0 boardissa tuollainen on ja siitä voi säätää vaikkapa takamoottoreille 20% vähemmän jengaa kuin mitä etumoottorit vääntävät samalla kaasulla.
Tällä hetkellä olen kallistumassa tuollaiseen BlueSkyn vanerirunkoon. Heidän V-tailinsa on hyvin pieni heinäsirkka eli jäljelle jäisi araknidiset quadit ja heksat ja miksei myös tuo työjuhta eli H-quad. En usko, että noissa hämähäkeissä potkurit tulevat GoPro-kuvaan omalla suunnitelmalla eli gimbaali alhaalla. FPV-kameraan ne kyllä saattaisivat tulla jos sellainen olisi. Pitkät laskutelineet sen sijaan saattavat osua alakameran näkökenttään. Vaneri ja puu materiaalina tuntuvat kiinnostavilta järkevän työstettävyytensä takia. Jossain päin internetsiä joku kehuskeli, että vanerisäleitä ei kannata pelätä sillä runko on uskomattoman kestävä.
Payloadina käsitän itse sen kuorman joka tulee rungon, moottorien, akun yms. välttämättömän lisäksi sellaiseen rajaan asti, että laite on vielä järkevästi ohjattavissa. Payloadia voisi olla FPV-laitteisto tai kuvausgimbaali kameroineen ja miksei vaikka kauko-ohjauksella pudotettava vesi-ilmapallokin. Näinollen tässä kopterissa payloadin ei tarvitse olla 2kg vaan vähempikin riittää. Moottoreiden kokonaisnoste sen sijaan tulee olemaan tuon 2kg yli (en ole vielä laskenut paljonko tarttis olla kun runkokaan ei ole selvillä). Tämänhetkisen kopterin kokonaiskapasiteetti taitaa juuri olla 2kg pintaan ja järkevä payload on varmaan 150g tienoilla. En ole edes vaivautunut punnitsemaan nykyistä hässäkkää - varmaan tarttis.
Loppuun vähän V-tail lennätystä. Saattaa olla, että tavanomaisemmallakin geometrialla nuo temput onnistuvat, mutta itse en ihan hahmota miten.