Jos balansointi tehdään vakiojännitelatauksen aikana ja lopetuskynnys on tarpeeksi korkealla, niin se tapahtuu käytännössä aina lähes ilmaiseksi. Tämä johtuu siitä että kun virtaa ohjataan niiden kennojen ohi joissa on korkein jännite, niin muihin voidaan ajaa isompaa virtaa sisään ilman että nämä kaikkein täysimmät kennot ylilatautuu. Sitten vasta kun aletaan hieromaan ne viimeisetkin erot kennojännitteistä pois, alkaa balansointi hidastamaan latausta.
Jos kennot on hyväkuntoiset niin eipä niille balansointia paljon tarvi edes tehdä, eikä se laturi sitä myöskään tee jos ne tulee täyteen ilman ylimääräistä hieromista. Jos tuntuu että balansointiin menee liikaa aikaa, niin latauksenhan voi keskeyttää myös käsin siinä vaiheessa kun virtaa ei mene enää paljoa. Tällä saadaan aikaan sama mitä jos akku ladataan ilman balansointia, eli osa kennoista on täynnä ja osa vähemmän täynnä. En näe mitään järkeä käyttää balansoimatonta latausta. Jos pitää nopeasti saada kennot täyteen välittämättä balansoinnista, niin fast charge tekee juuri tuon että se katkaisee latauksen hieman aikaisemmin ilman että lopputulosta hierotaan kohdille viimeiseen asti. Vakiojännitelatauksen alkuvaiheessa balansointia voi kuitenkin tehdä "ilmaiseksi" pitkän aikaa niin ihan turhaa olla sitä tekemättä.
Se "always on" balansointimoodi taitaa tarkoittaa sitä että heti latauksen alkaessa virtaa juoksutetaan niiden kennojen ohi missä jännite on kaikkein korkein. Jos kennot on pahasti epäbalansissa niin tuosta voi olla hyötyäkin, mutta tavallisempaa taitaa olla se että vakiovirtalatauksen aikana eri kennojen jännitteet nousevat vähän eri tahtiin riippumatta mikä niiden todellinen varausaste on. Itselläni on esimerksiksi yksi b-grade akku jossa yhdessä kennossa on selvästi korkeampi IR mitä muissa ja pienin varaus latauksen alussa. Eli tuossa jännite nousee kuitenkin isolla virralla korkeammaksi mitä muissa, mutta sitten kun virta loppuvaiheessa pienenee niin sen kennon jännite tippuukin muita matalemmaksi. Eli jos sen jännitettä olisi alussa pienennetty balansoimalla niin siitä olisi ollut vain haittaa lopputuloksen kannalta kun lopuksi siellä on kuitenkin se pienin jännite latauksen lopussa. Sen takia vakiojännitelataus on se paras hetki balansoinnille, kun siinävaiheessa näkee selkeästi että mikä kennojen todellinen varaustilanne on, ja virheellistä balansointia tulee paljon vähemmän.
Suurin vaikutus latausnopeuteen on kuitenkin sillä että laturissa on iso balansointivirta ja kennot on hyväkuntoisia jolloin balansoinnin tarve on lähtökohtaisestikin jo pieni.