Kirjoittaja Aihe: Paras balansointistrategia  (Luettu 3353 kertaa)

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Paras balansointistrategia
« : 08 Kesäkuu, 2014, 00:24:57 »
Ilmeisesti joka latauksella kannattaa käyttää balansointia, vaikka tuo viekin huomattavasti aikaa? Ainakin itsellä tulee hieman vaihtelevasti lennettyä jännitteen turvarajoille, joten jos yksi kenno olisi vaikka heikosti balanssissa, se voisi helposti kyykätä turhan alas.

Mitä asetuksia kannattaa käyttää iChargerissa (mulla se 106B+)? Onko CV järkevin - muistelen että "always on" hidastaa lataamista tolkuttomasti. Balance speed taisi olla fast ja trickle off. Balanssin tarkkuudella tuskin on kovin suurta merkitystä, muuttuu paljon enemmän sen pariston käytön aikana kuin mikä eri metodien ero varmaan on, pääasia että paristot tulee ladattua jonkinlaiseen balanssiin.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Paras balansointistrategia
« Vastaus #1 : 08 Kesäkuu, 2014, 10:56:08 »
Jos kennot on vain kunnossa ja tasalaatuisia (resistanssi), niin ei niitä läheskään joka latauksella tarvitse balansoida. Menee helposti kymmenkin latausta balansoimatta. Käytä balansoimatta ja seuraile kennokohtaisia jännitteitä alkavatko kasvattaa eroa toisiinsa.

Aiheeseen liittyen juuri työkalujen "li-ion" akkuja kennotin uudestaan. Noin kolme vuotta ja varmasti se 800-1000 sykliä niitä käytetty. Niissä ei ole minkäänlaista balansointia laturissa eikä akun sisällä. Kaikki vanhoista kennoista oli silti kahden desimaalin tarkkuudella täsmälleen samoissa lukemissa. Ongelmana vain vanhoissa kennoissa ettei nämä anna enää tehoa ulos työkalun haukatessa 20A virtaa. Todellisuudessa akut tosin ovat "li-mn" kennoja normi 18650 paketissa.

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Paras balansointistrategia
« Vastaus #2 : 08 Kesäkuu, 2014, 11:23:38 »
Jos balansointi tehdään vakiojännitelatauksen aikana ja lopetuskynnys on tarpeeksi korkealla, niin se tapahtuu käytännössä aina lähes ilmaiseksi. Tämä johtuu siitä että kun virtaa ohjataan niiden kennojen ohi joissa on korkein jännite, niin muihin voidaan ajaa isompaa virtaa sisään ilman että nämä kaikkein täysimmät kennot ylilatautuu. Sitten vasta kun aletaan hieromaan ne viimeisetkin erot kennojännitteistä pois, alkaa balansointi hidastamaan latausta.

Jos kennot on hyväkuntoiset niin eipä niille balansointia paljon tarvi edes tehdä, eikä se laturi sitä myöskään tee jos ne tulee täyteen ilman ylimääräistä hieromista. Jos tuntuu että balansointiin menee liikaa aikaa, niin latauksenhan voi keskeyttää myös käsin siinä vaiheessa kun virtaa ei mene enää paljoa. Tällä saadaan aikaan sama mitä jos akku ladataan ilman balansointia, eli osa kennoista on täynnä ja osa vähemmän täynnä. En näe mitään järkeä käyttää balansoimatonta latausta. Jos pitää nopeasti saada kennot täyteen välittämättä balansoinnista, niin fast charge tekee juuri tuon että se katkaisee latauksen hieman aikaisemmin ilman että lopputulosta hierotaan kohdille viimeiseen asti. Vakiojännitelatauksen alkuvaiheessa balansointia voi kuitenkin tehdä "ilmaiseksi" pitkän aikaa niin ihan turhaa olla sitä tekemättä.

Se "always on" balansointimoodi taitaa tarkoittaa sitä että heti latauksen alkaessa virtaa juoksutetaan niiden kennojen ohi missä jännite on kaikkein korkein. Jos kennot on pahasti epäbalansissa niin tuosta voi olla hyötyäkin, mutta tavallisempaa taitaa olla se että vakiovirtalatauksen aikana eri kennojen jännitteet nousevat vähän eri tahtiin riippumatta mikä niiden todellinen varausaste on. Itselläni on esimerksiksi yksi b-grade akku jossa yhdessä kennossa on selvästi korkeampi IR mitä muissa ja pienin varaus latauksen alussa. Eli tuossa jännite nousee kuitenkin isolla virralla korkeammaksi mitä muissa, mutta sitten kun virta loppuvaiheessa pienenee niin sen kennon jännite tippuukin muita matalemmaksi. Eli jos sen jännitettä olisi alussa pienennetty balansoimalla niin siitä olisi ollut vain haittaa lopputuloksen kannalta kun lopuksi siellä on kuitenkin se pienin jännite latauksen lopussa. Sen takia vakiojännitelataus on se paras hetki balansoinnille, kun siinävaiheessa näkee selkeästi että mikä kennojen todellinen varaustilanne on, ja virheellistä balansointia tulee paljon vähemmän.

Suurin vaikutus latausnopeuteen on kuitenkin sillä että laturissa on iso balansointivirta ja kennot on hyväkuntoisia jolloin balansoinnin tarve on lähtökohtaisestikin jo pieni.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Paras balansointistrategia
« Vastaus #3 : 09 Kesäkuu, 2014, 01:21:12 »
Itse lataan kyllä aivan poikkeuksetta balance modilla tuolla kiinahalpa laturillani. Unohdan kuitenkin 90% kerroista ne akut niin pitkäksi aikaa lataukseen samalla kun muuta puuhailen, että kerkeää hyvin hinkata sitä balansointia. (joo kyllä niitä sivusilmällä koitan vilkuilla etteivät ihan poksahtele) Jos taas hokaakin, että jaahas tarvis täyttä akkua ja taivaalle niin kurkkaa onko latausvirrat jo laturilla pudonneet ja jos ovat niin ei muutakun irti ja lentämään
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
6465 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Marraskuu, 2007, 20:52:32
kirjoittanut Timo Huhtamäki
5 Vastauksia
3138 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Marraskuu, 2012, 20:21:12
kirjoittanut 338federal
2 Vastauksia
3747 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Syyskuu, 2015, 23:31:32
kirjoittanut hamatiju
16 Vastauksia
14799 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Elokuu, 2016, 09:18:19
kirjoittanut ElbeH
4 Vastauksia
3705 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Kesäkuu, 2017, 21:27:11
kirjoittanut matipa 74