Kirjoittaja Aihe: Kopterin lennättäminen märällä ilmalla  (Luettu 5696 kertaa)

Poissa Jespa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Kopterin lennättäminen märällä ilmalla
« : 26 Joulukuu, 2013, 13:29:14 »
Voiko Kopteria lennättää jos maa on märkä? Ila on ihan normaali eilikkä ilma ei ole kostea.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kopterin lennättäminen märällä ilmalla
« Vastaus #1 : 26 Joulukuu, 2013, 13:31:05 »
no miksi ei voisi? 
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Kopterin lennättäminen märällä ilmalla
« Vastaus #2 : 26 Joulukuu, 2013, 13:35:47 »
Muistaa vaan torpata kuivaan kohtaan.... ;D
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Jespa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kopterin lennättäminen märällä ilmalla
« Vastaus #3 : 26 Joulukuu, 2013, 13:39:52 »
Kuinkas hyvin pakkasta kopteri kestää.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kopterin lennättäminen märällä ilmalla
« Vastaus #4 : 26 Joulukuu, 2013, 13:41:48 »
tulee jotenki aina mieleen tää mun muutaman talven takanen lento 700E kepakolla :D

Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kopterin lennättäminen märällä ilmalla
« Vastaus #5 : 26 Joulukuu, 2013, 13:52:50 »
Kuinkas hyvin pakkasta kopteri kestää.

se riippuu ihan kopterista ja setupista. joidenkin servojen rasvat menee kohmeloon jolloin homma jää sen takia kesken. linkinpäitä pitää myös avartaa enemmän mitä kylmempi on ettei ne mene jumiin. kesällä ja talvella ei oikein voi samoilla linkinpäillä ajella. tosin nyt esim on +5 ollu koko "talven" joten ei näillä säillä vielä tartte modailla mitään.

aikanaan ku lenteli spektrumilla ni spektrumin vastarit ei kestäny kylmää. mulla oli yhteensä 3 vastaria jotka jäi vilkuttelemaan kylmänä ku laitto virrat päälle. ne meni kyllä takuuseen. on tossa kaikenlaista mutta kyllä -10c on vielä ihan hyvä lennättää. jotku vetelee kylmemmälläkin mutta mun henkilökohtanen mielipide on että se ei ole enää kivaa eikä järkevää. lesim linkin halkeemisen riski pakkasessa kovettuneen muovin johdosta kasvaa ainakin noissa isommissa liian isoksi. pienemmillä nyt ei ole niin väliä jos johonki hankeen vähä sukeltaa. tollanen esim miniprotos kestää hankeen torppaamista aika hyvin yleensä jopa ilman vaurioita.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kopterin lennättäminen märällä ilmalla
« Vastaus #6 : 26 Joulukuu, 2013, 13:53:58 »
Kuinkas hyvin pakkasta kopteri kestää.

kyllähän ne useinmiten kestää... rajana vaan on monesti akun hyytyminen kylmällä, mut mikä itteäni eniten haittaa on et ite jäätyy pystyyn... vähintään varpaat ja sormet... sormiin kyl auttais mankkahuppu+lämmitin... tohtorilla onkin kuvassa tuo pussukka mihin sullottu kädet ja mankka... ja lämmitettävät pohjalliset.

Toki pitää miettiä et mikäli lumi pääsee sulamaan(tai vesi suoraan) niin ettei pääse vetäsemään oikosulkua minnekkään ja ei esimerkiksi jääkään joka paikkaan sovi.
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin lennättäminen märällä ilmalla
« Vastaus #7 : 26 Joulukuu, 2013, 13:59:01 »
Ja sitten kun jäiden kertyminen kopterin lapoihin alkaa haittaamaan, niin yölapojen sijaan lämmitettävät kuten oikeissa koptereissa.

Yksi ongelma on kanssa tuo ilmankosteus. Ei heti haittaa, mutta millaiset mahtaa olla vaikutukset pidemmällä aikavälillä elektroniikkaan? Hapettumien yms noilla piirilevyillä joissa komponenttien ja pinnien väli on todella pieni.

Tosin, taitaa noi purkit senverran lämmitä etteivät ne kosteutta sisälleen pahemmin kerää?

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kopterin lennättäminen märällä ilmalla
« Vastaus #8 : 26 Joulukuu, 2013, 14:01:38 »
Kaverin kanssa on vedetty 20 asteen pakkasessa, mutta ei siinä enää lennetä valtavia määriä. Käytännössä tarkoitaa että auto on käynnissä ja siellä lämmitellään sormia ja varpaita. Homman juju on mennä lämmittelemään ennen kuin on tosissaan kylmä. Horkkaan jos pääsee niin siitä ei enää toivi hetkessä. Lisäksi mukaan termari, kaikki nuo lämmittimet, pussit yms. Sitten viimeinen kikka on että se joka lentää, keskittyy pitämään sormensa lämpimänä ja kaveri värkkää kopteriin sähköt. Paljain sormin kun niitä kytkee aikansa, näpit on niin jäässä ennen lentoa ettei siitä tule mitään enää.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Kopterin lennättäminen märällä ilmalla
« Vastaus #9 : 26 Joulukuu, 2013, 14:04:19 »
Manuaaleissa on yleensä mainittu lämpötilat joissa ko. värkki pitäis pelata, tietty jokaisen oma päätös noudattaako niitä.
Jos nyt kukaan manuskaa koskaan lukee...

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kopterin lennättäminen märällä ilmalla
« Vastaus #10 : 26 Joulukuu, 2013, 15:35:09 »
Sumuinen keli ja nollan pinassa, ihan aste tai pari pakkasta niin siinä alkaa kerääntyä lapoihin jäätä. Torppasin viime talvena molemmat kopterit tuolaisella kelillä kun en ymmärtänyt mistä on kyse. Kuvittelin akun ottaneen kylmää kun tehot tuntui olevan hukassa ja laskussa sitten torppaantui kevyesti.

Keli muuttui vielä todella nopeasti tuollaiseksi, ehdin lentää pari akkua ennen torppeja eikä mun silmään tullut muutosta säässä. Tajusin jutun vasta kun katselin lapoja tarkemmin, niissä oli selkeä jääkuorrutus etureunassa.

Laakerithan ottaa ajan mittää itteensä jos suorastaan märässä kelissä lentää, mutta niitähän saa vaihdettua tarpeen tullen.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin lennättäminen märällä ilmalla
« Vastaus #11 : 26 Joulukuu, 2013, 16:21:34 »
Mä lennätän talvella ihan samalla lailla kun kesällä.
En tee mitään muutoksia kopteriin enkä muuallekkaan. Olen lennellyt muutamilla merkeillä.
Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut.
Ainoa silmälläpidettävä asia on tuo lapojen jäätyminen. Mutta sitähän tapahtuu vai juuri oikeanlaisella kelillä, eli harvoin. Ja yleensä homma toimii ihan hyvin kun ennen lentoa siivoaa lavat. Todella harvoin yhden lennon aikana jäätä kerääntyy ongelmaksi asti. Ainakaan täällä Rovaniemellä

Vaatteissa mulla on lämmitykset.
Kengänpohjalliset  lämpee kauttaaltaan.
Housut lämpee etupuolelta.
Takissa lämmitys on selässä, kauluksessa, hioissa sekä takin etupuolella.

Nämä lämmitettävät mankkapussit olen heittänyt hiiteen jo aikoja sitten. Niillä ei juurikaan ole virkaa talvilennätyksessä.
Vaikka olis lämmitys, niin silti mankka on kylmä. Siellä hupun sisällä vaan on semmonen kuuman, kylmän ja kostean sekoitus. Hyi.

Sitten keksin tehdä uretaanista loodan ohjaimelle. Jovain alkas lyyti kirjottaa. Siellä on aina ihanan tasaisen lämmintä ja kuivaa. Mankkakin on lämmin, ihan kuin sisätiloissa lennättäis.
Se on ollut ratkaiseva parannut talvilennätykseen.
Sormet on niin mukavan lämpimät että johtoja voi ihan hyvin hypistellä ilman hanskojakin. Ei ehdi jäätyä.
Laitan mankkalaatikon lämmityksen päälle jo kotona. Ei pääse paikat kylmenemään missään vaiheessa
Kylmin keli missä olen lennättänyt on ollut reippaasti yli -20 ja tuuli päälle.
Lennätettiin kaverin kanssa monta tuntia, ja koko ajan ulkona oltiin eikä autossa istuta.
Lisäksi kuljen yleensä harrastematkat pyörällä  ;D

Akkujen latauksen yleensä teen uretaaniloodassa jossa myös laturit sisällä. Ne pitää paikan lämpimänä, eikä akku pääse jäähtymään liikaa.
Nykyään kun käytän vain yhtä akkua, se ei ehdi jäähtyä liikaa koska, lataus ja purku pitää lämpimänä.
Sitten kun alkaa olla n. -20 astetta, laitan akun ympärille n.5mm paksuista telttapatjan pohjaa tms. Akku on silloinkin sopivasti n.20-24 astetta.

Mun mielestä talvilennätys on aivan yhtä kivaa kuin kesälläkin.
En keksi yhtään syytä laittaa kopteria talveksi kaappiin  :P Nöy nöy.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
22 Vastauksia
8791 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Lokakuu, 2009, 12:03:08
kirjoittanut 1m4s0_
32 Vastauksia
26291 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Marraskuu, 2010, 10:21:01
kirjoittanut Fillarimies
12 Vastauksia
7443 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Joulukuu, 2012, 21:02:51
kirjoittanut turde
6 Vastauksia
3908 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Lokakuu, 2013, 21:27:01
kirjoittanut 338federal
17 Vastauksia
8648 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Heinäkuu, 2015, 00:55:43
kirjoittanut oskuk