Kirjoittaja Aihe: 600 kokoisen akkujen lataus kentällä  (Luettu 16312 kertaa)

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: 600 kokoisen akkujen lataus kentällä
« Vastaus #25 : 22 Huhtikuu, 2014, 20:40:03 »
Joo pitää hieman pohdiskella. 299e:kin tuntuu hieman liian isolta rahalta, saati että vielä satasella venyttäisi. Kyllähän se sitten toki sapettaa jos säästää nyt satasen ja joutuu sitten kuitenkin jossain vaiheessa sen isomman ostaan. Tää on niin tätä  8)

Näin juuri mietin ja tarrasin tuohon. Riittää hyvin pienelle multille ;) Se verkkokaupan hinta on sit vaan verkkokauppaan, ja periaatteessa se pitäs tilata paikalliseen starkkiin noudettavaksi jos haluaa sillä... täällä tosin toimi palvelu ja saivat tuon myytyä verkkokaupankin hinnalla.

Lainaus
Melkein tonne kevätleirille pitäisi joku aggre vaan mukaan olla. Eihän siitä mitään tule jos pitää muilta yrittää pummia sähköjä :/

Eiköhän tuo järjesty jos vaan selvität asiaa etukäteen. Tuskin ne leirit jäisi ihan kokonaan lentämättä vaikka ilmestyisit kentän reunalle surkeana kopu toisessa ja laturit toisessa kädessä  :)
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa samiwhat

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Torppari #94, SIL, Valkka, Ämmässuo
Vs: 600 kokoisen akkujen lataus kentällä
« Vastaus #26 : 22 Huhtikuu, 2014, 21:00:44 »
Tais viime kevätleirilläkin olla paattisten kentän takapellolla aikamoinen rivistö kiporeita ja kyllä aina virtaa on jaettu sen mitä vaan reversistä löytyy. Taitaa olla esim täällä eastsiden vakkariporukalla 3x ig2000 ja yksi ig2600.  :)

Ja toinen asia mitä tuossa mietin, niin että kun laskeskellaan virran kulutusta, niin ei varmaan kannata liian tiukalle laskea, kun kai noissa kaikissa powereissa, latureissa ja yms. on se antoteho mistä täällä puhutaan, mutta ei kai se ihan ilmaiseksi tule eli 10-20% pitäis laskea mukaan tehohävikille. Vai olenko ihan hakoteillä?


Team TLR on eniten Suomen pääkaupunkiseudun RC-lennokkikentille levinnein Teami.
Mikado Logo Xxxtreme 800 / Mikado Logo 690SX/ MSH Protos 380

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: 600 kokoisen akkujen lataus kentällä
« Vastaus #27 : 22 Huhtikuu, 2014, 21:50:03 »
Et oo, mun 2kW antava nintendo vie salkussa seinästä 230V 10,7A eli palttiarallaa 2,6 kW eli kiporin 2600 ei piisaa lämä tiskissä.

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: 600 kokoisen akkujen lataus kentällä
« Vastaus #28 : 22 Huhtikuu, 2014, 22:06:11 »
Joo, häviöitä tulee joka kerta kun sähköä leivotaan eri muotoon. Kaikilla komponenteilla on hyötysuhde alle 100%, yleensä 80% - 90% maksimikuormalla. 1000W laturi vetää powerilta helposti sen 1200W, tässä vaiheessa poweri ottaa sitten jo 1400W genulta. Jos hyötysuhde olisikin laturilla ja powereilla 90% niin sittenkin menisi vielä yli 1200W tehot powerilta sisään kun akuille menee vain se 1000W. Teron nintendolla powereineen on kokonaishyötysuhde 2000W/(230V*10.7A) = 81.3% paikkeilla, eli powerit ja nintendo yksinään näyttää paperilla hyvältä hyötysuhteen puolesta. Kokonaisuus ei voi olla sitten paljon huonompi jos käytetään powereita ja latureita jotka ei ole hirveen hyviä hyötysuhteeltaan.

Eli todellakin, kannattaa varata reserviä sinne genun päähän, sitä tarvii.

Edit: Korjasinpa laskelmia tarkemmiksi.
« Viimeksi muokattu: 22 Huhtikuu, 2014, 22:09:58 kirjoittanut Kaapeli »
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: 600 kokoisen akkujen lataus kentällä
« Vastaus #29 : 22 Huhtikuu, 2014, 22:34:55 »
Laskennallisesti siis saan IG2600:lla ladattua kaks pakkaa logolle @33A per pakka kentällä. Riittää, kerkiää hyvin vetään viä savutki lentojen välissä :)

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600 kokoisen akkujen lataus kentällä
« Vastaus #30 : 23 Huhtikuu, 2014, 08:30:30 »
Tuli nyt sitten kuitenkin hommattua tuo Kiporin IG1000. Starkilta sen sai suoraan myymälästä Lielahdesta 290 eurolla mukaan.

Ihan hyvän näköinen setti tuo on. Kohtuu pieni ja kevyt, kulkee näppärästi kentällä mukana.

Aggregaatin ohjeissa sanotaan että aggregaatti pitäisi maadoittaa viallisten sähkölaitteiden varalta vetämällä maadoituskaapeli aggregaatin maadoitusliittimestä metallirakenteeseen. Onkos tämä miten tarpeellista? Mukana ei tullut maadoituskaapelia. Mistä tuommoista voi ostaa?
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: 600 kokoisen akkujen lataus kentällä
« Vastaus #31 : 23 Huhtikuu, 2014, 08:51:22 »
No jos sulla on autossa käynnistyskaapeli niin käytä sitä? Juntataan kentälle pystyyn joku terässeiväs niin saa maadoituksen siihen.
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa Nitebiker

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 600 kokoisen akkujen lataus kentällä
« Vastaus #32 : 08 Toukokuu, 2015, 22:01:09 »
Tampereella Nekalan Löytöliiterissä on juuri nyt Kipor IG2000 tarjouksessa 299€. 100kpl erä, joten kannattanee varmistaa saatavuus jos on jostain kauempaa tulossa hakemaan.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: 600 kokoisen akkujen lataus kentällä
« Vastaus #33 : 08 Toukokuu, 2015, 22:07:13 »
On melkosen lyömäton hinta. Tosta on uus malli tullu jossa on rinnankytkentämahdollisu us, noita (oletan että ovat) vanhempia voi saada edukkaasti. Normihinnat liikkunu siis 460-470€ nurkilla.

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: 600 kokoisen akkujen lataus kentällä
« Vastaus #34 : 08 Toukokuu, 2015, 22:18:24 »
450 maksoin omasta ja luulin halvaksi :P
 Tapatalk
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600 kokoisen akkujen lataus kentällä
« Vastaus #35 : 08 Toukokuu, 2015, 22:45:09 »
On se halpa, melkein tekis mieli päivittää tuo IG1000. Tuo maksoi viime vuonna saman 299 :P
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: 600 kokoisen akkujen lataus kentällä
« Vastaus #36 : 08 Toukokuu, 2015, 23:20:31 »
No, ei voi valittaa. Omalla latauskalustolla en voi kuormittaa koko kapasiteettia, mutta voin kolmella akkusetillä lentää jatkuvasti.
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa TimoK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600 kokoisen akkujen lataus kentällä
« Vastaus #37 : 09 Toukokuu, 2015, 14:11:30 »
Vielä oli useampi kymmenen jäljellä.
|Logo 690SX|Logo 550SX|VBC|ja pari kiinteä siipistä|

Entiset:
|Goblin BT650|G420 Sport|G 570KSE|380KSE|Mini Protos|Goblin 700|Goblin 380|T-Rex 450L|Gaui NX4|MSH Protos (carbon) R.I.P|MSH Protos (plastic)|Logo 550SX|

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: 600 kokoisen akkujen lataus kentällä
« Vastaus #38 : 09 Toukokuu, 2015, 14:17:47 »
Timo otti omansa?

Poissa TimoK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600 kokoisen akkujen lataus kentällä
« Vastaus #39 : 09 Toukokuu, 2015, 16:35:52 »
jep, oli pakko ottaa kantoon tuohon rahaan.
|Logo 690SX|Logo 550SX|VBC|ja pari kiinteä siipistä|

Entiset:
|Goblin BT650|G420 Sport|G 570KSE|380KSE|Mini Protos|Goblin 700|Goblin 380|T-Rex 450L|Gaui NX4|MSH Protos (carbon) R.I.P|MSH Protos (plastic)|Logo 550SX|

Poissa privy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 600 kokoisen akkujen lataus kentällä
« Vastaus #40 : 09 Toukokuu, 2015, 19:14:53 »
Itse en noin isoja lataus virtoja tarvitse, mutta aihe kyllä kiinnostaa.
Näköjään agregaattien ominaisuudet, kuljetettavuus ja hinta ovat jo sillä tasolla ettei kovin suuria riskejä kannata ottaa suoraan autosta lataamalla. Yksikin pilalle mennyt käynnistysakku on jo ~puolet generaattorin hinnasta + harmi. Puhumattakaan jos uudehkon auton laturi tai jotain muuta hajoaa, niin mennään kuluissa ja ylimääräisessä hämmingissä helposti omaan sarjaan. Agregaatti pitää tietty ensin ostaa ja sitten kantaa ja huoltaa, mutta eipähän tarvitse availla luukkuja kuin auton takapäässä.

Mutta jossitella pitää aina.
Nyky autojen laturit ovat tosiaan siellä 100 amppeerin hujakoilla, joten potkua teoriassa piisaa, mutta millä kierroksilla? Käsittääkseni vaihtovirta laturien ominaisuus on juurikin kyky antaa virtaa pienillä kierroksilla, toisin kuin muinaiset tasavirta mallit.
Kuinka sitten suunnittelija on huomioinut laturin kuormituksen / kierrokset sekä kuumenemisen? Mitä sinne lataussäätimen aivoihin on ohjelmoitu?

Ajattelisi että suuri auto suurella akulla lienee immuunimpi yhdistelmä ulkoiselle kuormalle kuin pieni auto ja pieni akku. ;)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: 600 kokoisen akkujen lataus kentällä
« Vastaus #41 : 09 Toukokuu, 2015, 19:33:55 »
Itsellä kokemusta -07 vuoden kutosmazdasta ja -06 vuoden puntosta. Mazdassa vissiinkin 120A laturi ja sieltä saa tyhjäkäynnillä sen 40A ulos ilman että jännite laskee mihinkään. En tiedä miten flekti vaikuttaa jännitteisiin, ei ole tainnu koskaan lähtä kesken latauksen flekti pyörimään. Varsinaisilla hellekeleillä ei tullu ladattua, ja pienikin tuulen vire riitti siihen ettei moottori lämmennyt niin paljoa että flektin tarviis pyöriä.

Puntolla kokeilin kerran ladata. Sieltä kun otti sen 40A ulos niin nippanappa riitti jännite tyhjäkäynnillä sen 65A laturista. Ei pitkään tarvinu olla tyhjäkäynnillä niin sen jälkeen flekti pyörikin melkein koko ajan, ja sitte ei riittäny enää virtaa lataukseen, vaan alko jännite tippumaan. Ei tosin tarvinu paljoa painaa kaasua niin jännite nousi normirajalle. Ei hyvä, ei tehny mieli edes kokeilla toista kertaa.

Nyt on sitte gaatti niin ei tarvi miettiä miten virta riittää :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600 kokoisen akkujen lataus kentällä
« Vastaus #42 : 09 Toukokuu, 2015, 19:53:01 »
Mulla auto nosti ite kierroksia jos latas rajummin. Golffi.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: 600 kokoisen akkujen lataus kentällä
« Vastaus #43 : 09 Toukokuu, 2015, 20:36:40 »
Hienosti Vento ladannut 40A kuormilla pari vuotta. Flekti huutaa välillä kesällä mutta lataa silti.


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
9799 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Maaliskuu, 2009, 18:08:38
kirjoittanut VERTICAL
7 Vastauksia
4518 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Maaliskuu, 2009, 21:12:39
kirjoittanut 0lli
27 Vastauksia
13125 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Syyskuu, 2011, 15:56:24
kirjoittanut Zenda
67 Vastauksia
38570 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2012, 19:34:54
kirjoittanut vee73
4 Vastauksia
4687 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Huhtikuu, 2015, 11:38:53
kirjoittanut Korppi