Kirjoittaja Aihe: Kepulin harjoituspäiväkirja  (Luettu 3196 kertaa)

Poissa Kepuli

  • Opetteleva torppari
  • **
Kepulin harjoituspäiväkirja
« : 12 Helmikuu, 2014, 02:36:51 »
Vaikka ei olisi lentämiseen lahjoja, voi aina hauskuuttaa muita omalla tyhmyydellään.

Tarina alkoi edellis viikonloppuna, kun pojalla oli 1-vuotis synttärit. Ostimme poitsulle sellaisen hienon peltisen potkuauton, jolla on kiva potkia eteenpäin. Iskä sai kuitenkin kuningasajatuksen: "Laitetaan siihen moottori!", no arvata saattaa, että hallitus ei siihen antanut lupaa, mutta pakko oli ruveta kehitteleen projektia salaa. Jotenkin kummasti tuli eksyttyä Hobbyking verkkokauppaan moottoria etsiessä ja siellähän oli näitä nykypäivän humputuksia multikoptereita. :O
Peltiautosta en saanut ruveta tekeen EVO mallia, vaikka hienot suunnitelmat oli valmiina ja lupasin, että se kulkis vaan ihan hiljaa. Eikä mua edes uskottu siinä hiljaa jutussa. Miten niin 800w on liiottelua, jos tarkotus on laittaa 6kg peltiauto + 12kg lapsi yhdistelmä liikkumaan n.1 km/h nopeudella?
Kopterit jäi kuitenkin mieleen ja muutama päivä meni youtube videoita töllätessä.
Nyt sitä ollaan tässä sitten.

Koska olen tyhmä ja hyvä rikkomaan asioita hommasin tollasen Ladybirdin harjoituskoneeks ja suunnittelen rauhassa oikeeta kopua. Eihän sitä tiedä palaako hermo tähän touhuun, niin hyvä harjotella vähän halvemmalla. Sitäpaitsi se on osoittatunut järkivalinnaksi (Jotenkin onnistuin saamaan yhen hyvän ajatuksen, joku täällä tais istuttaa sen mun päähän) ja sehän selviää pian, miksi se oli onnistunut hankinta.

Ensimmäinen harjoituspäivä.

Ihan kivasti tuli lenneltyä pari akullista kotona ennen töihin lähtöä, leijuttelua ja kääntyilyä perusasioita.
Opittu, ettei se ihan niin helppoa ole ja kontrollit on aika herkät.

Ensimmäinen harjoituspäivä. Osa 2 (töiden jälkeen)

Ai naminaminami... Töissä on halli!!! siellä on kiva lentää.
Leppis ilmaan, leijuttelua hetki, leppiksen naama kohti hallinperää ja hanat auki!
Takaseinä alko tuleen hyvin nopeesti vastaan ja jotain oli keksittävä, onneksi olin katsonut juuri tubesta, kuinka se kaarto(mikä lie oikee nimi onkaan) tehdään. Vähän oikeelle (aileron) ja taakse (ele) ja sieltä se tulee todella tasanen nätti kaari. Wuhuuuu... ai tätä onnistumisen tunnetta. Muutama mikrosekunti myöhemmin, terästolppa, seinä ja tontti. :(
Saldo: Leppiksen runko ja 1 moottori.
Opittu: Leppis menee kovaa. Posti on hidas. Leppiksen rungon ja moottorin vaihto.


Toinen harjoituspäivä.

Kotona leijulua, kääntyilyä ym. perusliikeratoja. Akkuja meni monta ja alkoi jo vähän löytyä tuntumaa.

Opittu: No ehkä tuli jopa opittua jotain, sain tuntumaa kontrolleihin, sai vähän sulavuutta liikkeisiin. Alko pääkoppa ymmärtään mitenpäin leppis siellä menee ja mihin kääntää.

Toinen harjoituspäivä. Osa 2 (Juuri äsken)

Nyt on siis yö. Tarkotus mennä johon hyvin valaistulle alueelle, jääkiekkokentällä oli kuitenkin niin paljon vettä, että siihen kun torppaa, menee koko leppis uusiks.
Tyhmä kun olen, niin en voinut luovuttaa ja läheisen rakennuksen pihalle lenteleen. Olihan siellä jopa pari himmeetä katulamppua.
Taas nosto ja hetken leijuttettelua ja hyvinhän se tuntuu menevän. Nostetaampa hiukan ja välitömästi katulamppujen yläpuolella näkyvyyden täydellinen menetys. (Kylläpä yllätti, että tollanen halkaisijaltaan 12cm tumma leppis katoaa tummaa yötaivasta vasten näkyvistä melko pian) No kaveri kiiti melkosta haipakkaa poispäin ja ylöspäin, pakko se oli koittaa saada johonkin, missä edes näkee mihin se tonttaa. Pikkusen ohjausta itseenpäin ja kaasu melkein kokonaan pois, sitten silmät auki. Näköhavaintoo en leppiksestä ilmassa enää saanut, mutta kuulohavainnon kyllä. Viereisen peltikattosen liikerakennuksen katolta päin tuli tuo kuulohavainto. xD Siinä sitten arpomaan mihin päin tipahti. Autolla olin liikkeellä ja pitkillä valoilla sojottaessa bongasin pienen mustan pisteen katon lumipeitteessä. Sinne sitten palotikkaita pitkin liukkaalle harjakatolle konyämään ja sieltähän se paljon kokenut leppis taas löyty. Ei muuta, kun akku irti ja äkkiä mäkeen, ettei mikään vartija tule kyselemään tyhmiä.

Saldo: Leppiksen runko ja akku ei lataa(kastunut?)
Opittu: Yö on pimeä. Leppiksen rungon vaihto.(se on oikeesti helppoo, sen osaan jo)

Ehkä pitää vielä hetki harjotella ihan vaan niitä perusmuuveja, kun siinä tuntuu oppivanki paremmin. :P

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kepulin harjoituspäiväkirja
« Vastaus #1 : 12 Helmikuu, 2014, 17:25:03 »
En nyt haluaisi masentaa, mutta nyt kuulostaa juuri sille miksi nämä laitteet saa viranomaiset kiinnostumaan hommasta. Intoa pikkasen enemmän kuin taitoa, menee naapurin ikkunasta läpi, osuu väkijoukkoon ja tekee kaikkea muuta pientä damagea.

Mun mielestä tämä ei nyt ole peukkuylös vaan peukku alas juttu.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kepulin harjoituspäiväkirja
« Vastaus #2 : 12 Helmikuu, 2014, 17:49:45 »
Noo, ei tuo leppiksellä niin kauhean paha juttu. Mutta isommilla pitäs harjotuspaikka ja aika valita toisenlainen  :)
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Kepulin harjoituspäiväkirja
« Vastaus #3 : 12 Helmikuu, 2014, 17:58:07 »
Minulta ainakin peukku tuli loistavasta tarinasta, ei ehkä toiminnasta ;)

Sent from Tapatalk
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Kepuli

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kepulin harjoituspäiväkirja
« Vastaus #4 : 12 Helmikuu, 2014, 22:00:39 »
Ihan oikeessa ootte tosta vastuuasiasta. Yritin kuitenki saada tähän rivien välistä luettaviin, että mielummin parin kymmenen gramman härvelillä niitä ensikokeiluja julkisilla paikoilla. Tulee halvemmaksi riskit muutenkin pienemmät. Viisastuneena siirryin itse takas perusharjotteluun. =)

Sent from my Lumia 800 using Tapatalk

Poissa Kepuli

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kepulin harjoituspäiväkirja
« Vastaus #5 : 12 Helmikuu, 2014, 22:16:55 »
Lisätään vielä, että tarkotus olikin herättää ton tapasia ajatuksia, kun JuhoV mainitsi. Tarkoitus ei ole ylpeillä tyhmyydellä, niinkuin sen helposti voi tarinasta ymmärtää. Rupesin vaan itse liukkaalla katolla luistellassa hykerteleen, että kaikkeen sitä voi joutuakkin pojan peltiauton takia. Oma kehityskin lähtee omien virheiden myöntämisestä, muuten sitä vaan hakkaa päätä seinään ja toistaa samaa virhettä. 

Sent from my Lumia 800 using Tapatalk

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kepulin harjoituspäiväkirja
« Vastaus #6 : 12 Helmikuu, 2014, 22:57:00 »
Sen vuoksi se pistikin silmään. Samahan se on mitä itelle tapahtuu jos aletaan tosissaan hölmöilemään, sitä saa mitä tilaa.  Mutta sitten kun siinä alkaa olla muiden omaisuus (siitä nyt selviää pelkällä rahalla) mutta muiden terveys on vähän ikävämpi juttu. Tuollainen leppiskin vie näön osuessaan silmään. Potkurit tekee ikävää jälkeä osusessaan paljaalle iholle yms.

Oikeiasti hirvittää välillä kun hommasta mitään tietämättömät kävelee suoraan kopterin alle tai lentosektorille sen ollessa ilmassa. Siinä ei juuri auta edes isompi kopteri. Ihmiset vaan ajattelee että nämä on pikkulasten leluja, joilla pikku petteri leikkii olohuoneessa kun isi katselee telkkaria. Sitten kun ne näkee sen ulkona niin ne ajattelee että nyt isi vei pikku petteriltä lelun, miten se kehtaa. Missään vaiheessa niille ei käy mielessä että se voi oikeasti olla vaarallinen tulleessaan päälle. Sen fyysisen koon ei tarvi hirveästi kasvaa jotta se on oikeasti vaarallinen.

Välillä näkee kun porukka videolla naureskelee että meinas tullä päälle, mua ei naurata yhtään. Tänä vuonna on kuollut kaksi kaveria kopterin kanssa kun se tuli päälle. Pieninkin on sellainen ettei sitä saa ajaa kenenkään päälle, se ei saa karata kenenkään autoon, talon katolle eikä mihinkään muuallekaan. Niin ei vaan saa tapahtua.

Tässä on vähän samaa juttua kuin pienen koiran rähisemisessä. Naurattaa kun se muka on niin söpö ja ärhäkkä, omiastaja vaan on niin onneton tunari ettei saa sitä hallintaan. Koira sitten isottelee ja puree yms. Perustellaan että kyllähän sen voi nostaa niskasta pois, niin voi, mutta se puree ennen sitä toissaan. Minä tarjoan sellaiselle 45 kokoista saapasta niin lujaa kuin lähtee. Pieni koira oppii just samat jutut kuin isokin jos isäntä osaa.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kepuli

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kepulin harjoituspäiväkirja
« Vastaus #7 : 13 Helmikuu, 2014, 00:20:08 »
Täyttä asiaa.
En vielä hetki sitten ollut kuullutkaan, mitä on fpv, mutta jo nyt olen noita uhkakuvia miettinyt. Itseasiassa en usko olevani yksin, kun ajattelen, että fpv laitteet ja ehkä muutakin erityisesti multikoptereihin liittyvää tullaan joskus kieltämään, jos kehityksen annetaan mennä omalla painollaan.

Jatketketaanpa Petyerin seikkailuja.
Petteri 8v. On nähnyt youtubesta hienoja fpv videoita ja haluaa ruveta harrastamaan kyseistä lajia. Isä tilaa netistä petterille hienon tehokkaan hiilikuitupotkurein varustetun mallin. Kukaan ei kerro isälle, kuinka haastava laji on kyseessä ja mitä vaaroja siihen liittyy.
Petteri menee takapihalle, pistää kopterin maahan ja lasit päähän, katselee itseään laseista ja työntää tikut ylös. Puolen tunnin kuluttua isä tulee katsomaan ja löytää Petterin kaulavaltimo auki verilammikosta, todisteena kaikesta videotallenne. Paineen alla hallitus kerkiää kieltämään kuukaudessa kaiken, joka mahdollistaa tämän hienon lajin.

Itse ajattelen näin, jos ei tulossa olevia onnettomuuksia lajin yleistyessä onnistuta estämään, koko laji on vaarassa.
Toivoa taasen herättää se, että huomaan olevan aktiivisia yhdistysnaisia ja -miehiä. Se ficoran juttu oli hienosti hoidettu. Se, että ficoralla oli korvat auki asiassa todistaa, että joku osasi asian esittää oikein ja asiallisesti.



Sent from my Lumia 800 using Tapatalk

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kepulin harjoituspäiväkirja
« Vastaus #8 : 13 Helmikuu, 2014, 00:27:40 »
Asia puhetta joka suunnalta Peukku sille.

Rauhassa vaan kopu kunnolla haltuun enne isompaa sijoitusta, rahallisestikkin rupee tuntumaan kun ison ja kalliin kopun torppaa ekalla kerralla vain sen takia että ei jaksanut opetella sillä pienemmällä edes alkeita.

PS: Saa nimi pikkasen huonoa mainetta tässä ;)

-Petteri-

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: Kepulin harjoituspäiväkirja
« Vastaus #9 : 13 Helmikuu, 2014, 09:35:41 »
Sen vuoksi se pistikin silmään. Samahan se on mitä itelle tapahtuu jos aletaan tosissaan hölmöilemään, sitä saa mitä tilaa.  Mutta sitten kun siinä alkaa olla muiden omaisuus (siitä nyt selviää pelkällä rahalla) mutta muiden terveys on vähän ikävämpi juttu. Tuollainen leppiskin vie näön osuessaan silmään. Potkurit tekee ikävää jälkeä osusessaan paljaalle iholle yms.

Oikeiasti hirvittää välillä kun hommasta mitään tietämättömät kävelee suoraan kopterin alle tai lentosektorille sen ollessa ilmassa. Siinä ei juuri auta edes isompi kopteri. Ihmiset vaan ajattelee että nämä on pikkulasten leluja, joilla pikku petteri leikkii olohuoneessa kun isi katselee telkkaria. Sitten kun ne näkee sen ulkona niin ne ajattelee että nyt isi vei pikku petteriltä lelun, miten se kehtaa. Missään vaiheessa niille ei käy mielessä että se voi oikeasti olla vaarallinen tulleessaan päälle. Sen fyysisen koon ei tarvi hirveästi kasvaa jotta se on oikeasti vaarallinen.

Välillä näkee kun porukka videolla naureskelee että meinas tullä päälle, mua ei naurata yhtään. Tänä vuonna on kuollut kaksi kaveria kopterin kanssa kun se tuli päälle. Pieninkin on sellainen ettei sitä saa ajaa kenenkään päälle, se ei saa karata kenenkään autoon, talon katolle eikä mihinkään muuallekaan. Niin ei vaan saa tapahtua.

Tässä on vähän samaa juttua kuin pienen koiran rähisemisessä. Naurattaa kun se muka on niin söpö ja ärhäkkä, omiastaja vaan on niin onneton tunari ettei saa sitä hallintaan. Koira sitten isottelee ja puree yms. Perustellaan että kyllähän sen voi nostaa niskasta pois, niin voi, mutta se puree ennen sitä toissaan. Minä tarjoan sellaiselle 45 kokoista saapasta niin lujaa kuin lähtee. Pieni koira oppii just samat jutut kuin isokin jos isäntä osaa.

Meneeköhän nyt vähän yli tämä vouhotus? Leppikset, mcpxät, geniukset ym on leluja ja niillä voi ihan vapaasti käyttäytyä kuin lelujen kanssa. Meneehän se naapurin muksujen potkupallokin välillä minne sen ei kuuluisi mennä  ;) Lelut leluina ja isot ja vaaralliset rc laitteet erikseen.
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa JNordman

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kepulin harjoituspäiväkirja
« Vastaus #10 : 13 Helmikuu, 2014, 20:47:16 »
Ottou puhuu nyt kyllä asiaa! (mun mielestä). Tuulenpuuska vie taitavankin lennättäjän leppiksen naapurin puolelle, jossa rouva on juuri tuonut terassilleen krookuksensa, ja osuuhan se kirottu lentävä laite juuri rouvan pensaaseen...
Mutta kun rahamies Roope nostaa 700:nsa ilmaan ensimmäistä kertaa ja ekana kopuna paikallisen kyläyhdistyksen juhlassa niin....

Poissa virtakuono

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kapteeni Sählä, Vuoden Torppari 2018
Vs: Kepulin harjoituspäiväkirja
« Vastaus #11 : 13 Helmikuu, 2014, 23:11:29 »
sitte tulee tuhoja. kyllä ton leppiksen pyörittely on kuitenki kohtuullisen turvallista, eihän se painakkaa juuri mitään. kunhan nyt ei ehdoin tahdoin lähde suristelemaan väkijoukossa.
Kasama Srimok 90N 1kpl, Gaui NX4, Gaui X5, Henseleit TDR, Thunder Tiger Titan X50,
Spektrum DX9 black edition
Please be patient, I'm crashing my helis as fast as i can!

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kepulin harjoituspäiväkirja
« Vastaus #12 : 14 Helmikuu, 2014, 20:39:48 »
Toki nuo pienet on suhteellisen turvallisia. Siinä vaiheessa alkaa vaan näyttää hassulta kun muutaman kerran on todistettu ettei porukkaa pelota 450 kokoinen yhtään, ei myöskään 550 kokoinen vaan kävellään suoraan roottoriin. Suurimalla osalla ihmisistä on ajatus että nämä on lasten leluja, ihan sama kuinka iso se on, mutta ei aikuinen näillä leiki ja lapsillehan ei vaarallisia anneta. Näiden täytyy siis olla vaarattomia vaikka nähdään miten se liikkuu, kuinka lujaa se lentää yms. Lelu mikä lelu eli täysin turvallien ottaa vaikka ilmasta kiinni. Se mua tuossa hirvittää, ei nuo leppikset ja niiden karkaamiset.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa virtakuono

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kapteeni Sählä, Vuoden Torppari 2018
Vs: Kepulin harjoituspäiväkirja
« Vastaus #13 : 15 Helmikuu, 2014, 10:52:19 »
Jep, puhut asiaa. Itsellä on aina jonkinsortin hirvitys päällä kun etes v120d02s on taivaalla... ei vaa tahdo osua mihinkään eikä kehenkään sillä... Saatikka jos 450 tai 500 on ilmassa... 450 pelottaa jostaki syystä enempi, ehkä siksi että siittä lähtee niin julma ääni.
Kasama Srimok 90N 1kpl, Gaui NX4, Gaui X5, Henseleit TDR, Thunder Tiger Titan X50,
Spektrum DX9 black edition
Please be patient, I'm crashing my helis as fast as i can!