Komppaan myös tohtoria tuosta expo-kysymyksestä. Kaikkeenhan tottuu paitsi siihen jääpuikkoon. Ehkä aloitteluvaiheessa on hyvä olla jonkin verran, mutta minkä verran, se onkin sitten eri juttu enkä kyllä kovin hanakasti ota siihen kantaa. Mulla oli alkuvaiheessa jotain 10 pinnaa, nyt on vissiin puolet tuosta.
Täysin ilman expoa tikkujen liikkeet on herkät joka paikassa, myös keskellä. Jos tähän lisätään vielä maksimiliikkeet cyclic-tikkuun, se voi olla hankala aloittelijalle hallita. Vastaavasti jos expoa on paljon, keskellä ei tapahdu mitään tikkua liikuttelemalla, mutta kun tietty piste ylitetään, kopteri haukkaa yhtä äkkiä rajusti. Tuokaan ei ole hyvä, pienestä korjauksesta tulee äkkiä rolli tai flippi.
Toinen mahdollisuus on rajoittaa liikkeitä D/R asetuksilla. Tämä ei siis rajoita gyron korjausmahdollisuuksia ollenkaan, sillä on edelleen käytössä koko liikealue, mutta pilotti ei saa niin paljon kulmia käyttöön. Kopteri siis pystyy edelleen korjaamaan tuulen puuskien yms. aiheuttamat heilahdukset. Näitä voi sitten vielä yhdistellä ja totuus on jossain siellä.
Jos nyt jotain pitäisi arvata niin pistäisin aloittelijalle D/R asetuksilla maksimissaan 8 astetta cyclic-tikkuun, ehkäpä jopa vain kuusi astetta ja expoa noin 10 pinnaa. Sen jälkeen ohjeistaisin nostamaan tikun liikkeitä heti kun leijutus alkaa sujua ja kopteri alkaa tuntua kankealta tai tikun liikkeet isoilta. Expoa käskisin vähentää siinä vaiheessa jos kokee kopterin ohjaamisen tuntuvan epäloogiselta tikkujen käyttöön nähden.
Tosiasia on kuitenkin että mitää absoluuttista totuutta ei ole. Peruslähtökohtana pitäisin että rajoittaisin aloittelijan kopterin herkkyyttä tavalla tai toisella ja tuo on yksi tapa. Nupin kierrokset on yksi tapa, niitä pitää olla tarpeeksi jotta kopteri toimii kunnolla, mutta ei kuitenkaan liikaa jottei se lähde kuin nappi housuista.
Tuo lapakulma- / kaasukäyrä -threadi on tällaiselle aloittelijalle tosi hyvä tietopaketti, ja olinhan mä näemmä senkin aiemminkin lukenut....mutta kun tässä harrastuksessa alkuun kaikki tosiaan on ihan hebreaa ja ainakin itse olen lukenut satoja sivuja sanaa, niin pääsee välillä punainen lanka hukkumaan. Sorry vaan...
Nyt alkaa olla selvää kuin muta, että: tasainen kaasukäyrä (-suora) (soft startilla ja Throttle Hold käyttöön) ja alapäähän CP esim -5 ja ylös esim se minkä Allun manuska sanoo. Se ei vielä valjennut, että kannattaako mun 'pehmentää' Cyclic puolta leijutusharjoituksia varten ja jos, niin miten se käytännössä kannattaa tehdä? Tiputtamalla AIL- ja ELE-toimintojen kokonaisliikettä, vai Expolla, vai...?
Varmistava kysymys Collectiven ja Cyclicin määrän eli asteiden säätämisestä:
- SWASH on levelissä kaikilla CP tikun asennoilla, ja servovivut 90 asteessa kun CP-tikku @50%
---> tässä kohtaa lienee syytä säätää linkkien pituuksilla lapakulmat 0 asteeseen (kun tikku keskellä)?
- Lapakulmien ala- ja ylärajat säädetään /rajoitetaan Pitch Curve:lla? Ja ehkä SWASH AFR:llä rajoitetaan tarvittaessa servojen kokonaisliikettä?
- Voiko CYCLIC:n määrien (asteiden) asettamiseen käyttää muita radion toimintoja kuin SWASH AFR (Futaba-kieltä = Adjustable Function Rate)? Toisin kysyen meneekö kokonaisuus (Swash:n tasapainotus) metsäkukille, jos AIL- tai ELE- maksimiasteita säätää servojen End Point Adjustment:lla?
Tuossa on muutama juttu josta ei ole hajuakaan. Osa on mankkakohtaisia, osa purkkikohtaisia, osa yleispäteviä. Tuo 3gx purkki on mulle oikeastaan täysin tuntematon laite säätämisen kannalta. Radio-ohjaimet, gyrot yms. osiossa on paljon juttua tuosta kyseisestä purkista. Jokaisessa on omat pikkujuttunsa, joita ei voi soveltaa toiseen ollenkaan vaan koko systeemin toteutus lähtee eri pohjalta.
Sitten kun otetaan vielä mukaan joku hifi-mankka ja purkkien hifistelykohdat, ollaan sellaisessa suossa että pitää jo tietää aika paljon jotta saa haluamaansa aikaan. Brain varsinkin on aika insinöörilähtöinen systeemi säätää. Kaikkea voi muuttaa käsin ja yksittäin, jos tietää mitä tekee ja jaksaa nähdä valtavasti vaivaa, saa hyvän. Kuitenkin jo pelkällä wisardilla tehtynä kopteri lentää kohtuudella. Uskoisin että monessa muussakin purkissa menee aika pitkälle samalla tavalla.
Ei kannata kuitenaan säikähtää, jos vehe tuntuu itsestä hyvälle, ei sitä tarvi säätää sen enempää. Sitä mukaa kun tulee taitoa ja alkaa kaipaamaan jotain lisää, voi yrittää parantaa säätämällä. Perimmäinen idea on kuitenkin säätää se itselle mieleiseksi, ei kaverille.
Pieni lisäys:
En tiedä miten tässä purkissa on, mutta ainakin osassa voi expoa säätää myös purkista. Jos expoa haluaa käyttää niin kannattaa varmistaa ettei niitä ole sekä purkissa että mankassa. Esimerkiksi Brain tarjoaa jo lähtökohtaisesti jokaiseen wisardilla tehtyyn setuppiin 20 pinnaa. Tätä en tajunnut alkuksi ja kun vielä mankassa oli lisää, ne meni ristiin niin lentotuntuma oli aika venkula. Ensin ei tapahtunut oikein mitään ja sitten kopteri haukkasi rajusti. Ei se tonttiin ollut se vuoksi kertaakaan tulossa, mutta outo se oli.
Toinen lisäys:
Tuo kaasukäyrä juttu on kyllä kieltämättä hämäävä. Monen sähkiksen manuaali tarjoaa "normi" tai leijutusmodeen kaasukäyräksi lineaarista 0-25-50-75-100 käyrää. En ihmettele siinä mielessä että tuon kanssa on vasta-alkaja vähän hämmennyksissä. Mun mielestä manuaaleissa on systemaattinen virhe tuossa kohtaa eikä allu ole ainoa joka tuota tarjoaa, myös Gaui X5 manuaalissa on yhtä hölmö käyrä. Kummassakin on kitin mukana tulevissa nopareissa kunnolliset soft startit.