Kirjoittaja Aihe: Mikek X320 proto  (Luettu 3651 kertaa)

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Mikek X320 proto
« : 03 Marraskuu, 2013, 20:21:37 »
Lentotaidot ei vieläkään ole ihan warthox-tasoa, niin tarvitaan lisää harjoitteluvälineitä. Eli seuraava projekti olisi pienehkö trainer-acroquadi vahvasti Mikek-vaikutteisella crash&burn-filosofialla.

Speksiä:

Mikek X320 proto ply/wood frame
Joku landariviritys ettei paristo ota damaa kun tullaan alas ???
15mm arms (pine)
7x3.8 propellers (Gemfan/HK)
KD 2205-34T 8A 1500kv (80W)
HobbyWing Flyfun 12amp ESC
1.5Ah 3S 25or30C Gens or Turnigy (?)
KK2.0
FrSky RX
14/16AWG and 18/20AWG wire and/or
HK power breakout cable

http://www.ecalc.ch/xcoptercalc.htm?ecalc&lang=en&cooling=1.75&rotornumber=4&weight=220&calc=sum&elevation=500&airtemp=10&qnh=1013&batteries=lipo_1600mah_-_25/35c&chargestate=0&s=3&p=1&esc=max_10a&motor=turnigy&gear=1&propeller=apc_slowfly_sf&diameter=7&pitch=3.8&blades=2

ja moottorille arvot 1500 0.6 7 95 0.165 - - 30

Motit ja noparit on parhaat mitä löysin Giantsharkista, ei käsitystä noitten käytännön toimivuudesta  ::)

EDIT: linkit
http://www.giantshark.co.uk/product/167815/kd-2205-34t-8a-1500kv-80w-brushless-outrunner-motor
http://www.giantshark.co.uk/product/167530/hobbywing-flyfun-12amp-esc-speed-controller

Rungossa on hyvin yksinkertaisesti 2 vanerilevyä päällekkäin, käsivarret menee sinne väliin kiinni ja tulee nippusiteillä, samoin kuin moottorien kiinnitys. Torpeissa menee nippusiteet eikä paljoa muuta.

Pitää vielä saada runkovalmistajalta tieto mitä kaikkea tarkkaan ottaen tarvii noitten runkolevyjen kiinnitykseen (jotain M4 ? koneruuveja joo, mutta jotain holkkeja kans siihen väliin) ennen kuin alkaa tilaileen  ;)
« Viimeksi muokattu: 03 Marraskuu, 2013, 20:39:01 kirjoittanut varis »
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Mikek X320 proto
« Vastaus #1 : 30 Maaliskuu, 2014, 00:53:14 »
Osat olleet laatikossa marraskuusta. Eilen eteni taas kun aloin juottamaan liittimiä, sitä se kevät teettää. Katsotaan miten edistyy, pitäisi mennä varsin kivuttomasti, kunhan vaan ehtii rakentaa.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Mikek X320 proto
« Vastaus #2 : 07 Huhtikuu, 2014, 00:32:01 »
X-typen neitsytlento oli tänään. Toimi moitteettomasti ja säädöt taisi osua kerralla nappiin.

Ohessa vilkaus konstruktioon. Huom. FC:n kiinnitys  :D

PS. En ole valitettavasti ehtinyt torppaamaan, niin ei voi kommentoida miten ao. mallin killer feature toimivat. Eiköhän tuo järjesty varsin pian kuitenkin  ;)
« Viimeksi muokattu: 07 Huhtikuu, 2014, 00:35:24 kirjoittanut varis »
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mikek X320 proto
« Vastaus #3 : 07 Huhtikuu, 2014, 15:39:12 »
Tuosta aivojen vaahdosta on ulkomailla hyviä kokemuksia vaimennusmateriaalina -ja täällä tuli tietenkin palautetta kun sitä käytin ;-)

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Mikek X320 proto
« Vastaus #4 : 12 Huhtikuu, 2014, 21:13:46 »
Hieno päivä tänään. Sain väsättyä liitinadapterin paristolle, joten nyt on käytössä 4 paristoa 1:n sijaan, voi jopa lennellä. Toisaalta käytössä on 2 adapteria joten kopun persuksista roikkuu ruokottoman pitkä roikka. Pitää juottaa asialliset liittimet paristoihin jossain vaiheessa.

Säädöt on laitettu suunnilleen kohdalleen. Pitänee säätää kunnolla uusiksi kun on päässyt lentämisessä vauhtiin. Nyt lennetty kai 6 akullista uudella kopulla ja vähitellen alkaa olla taas jyvällä, pitää alkaa tahkoamaan eri liikkeitä viime kaudelta. Oli nätti auringonlasku samalla kun pörisyttelin X-typellä kaarroksia ja vetoja  8) Pitäisi laittaa jotain ledejä niin pysyisi paremmin selvillä suunnista kun alkaa hämärtää, tuntuu vaan että lyhyissä käsivarsissa ei ole mitään tilaa kun on täynnä johtoja ja nippusiteitä. Joku tuleva multikopteristi oli liikkeellä koiran kanssa ja tuli kyselemään verkkokaupoista ja onko ne 100 egen laitteet ihan leluja, en keksinyt mistä mallista kaveri puhui mutta olisiko ollut se kameralla varustettu X4 Hubsan?

X320 vaikuttaa ihan mainiolta peliltä. Eniten harmaita hiuksia on tainnut tulla noista vähän liian pitkistä koneruuveista, jotka tulee pohjalevyn läpi. Piti pistää vanerinpala korottamaan akkua. Ja voi olla että noista pulteista tulee liikaa painoa (8 menee rungosta läpi, näistä 2 voisi ehkä korvata nippusiteillä), mutta eipä juuri tunnu että painoa olisi liikaa. Kevyet noparit oli ehkä juuri oikea valinta, pienen lentelyn jälkeen ei tunnu mitään lämpöjä. Moottorit vaikuttaa ihan yhtä asiallisilta kuin turnigytkin. Tämä laite tuntuu kevytliikkeisemmältä kuin aikaisempi (hieman isompi) Blueskyn rungolla, melko samanlainen lennettävä kuitenkin. Menohalut lisääntyy joka akullisella.

HK:n breakout cable on varsin näppärä tapa tehdä sähköt kopteriin. Otin hexaversion jossa siis on vielä 2 x 12V sähköt 3.5mm bulleteilla nyt vapaana ledeille. Ihmettelen kyllä miksi ihmiset keksivät pyörää uudestaan runkojen kanssa, tämä vaikuttaa aika pätevältä. Yhtään kertaa ei vielä ole tullut alas!  ::)

Kausi alkaa oikein hyvissä tunnelmissa  ;D
« Viimeksi muokattu: 12 Huhtikuu, 2014, 21:43:11 kirjoittanut varis »
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Mikek X320 proto
« Vastaus #5 : 16 Huhtikuu, 2014, 00:51:21 »
Eka torppikuva! :D Tein sellaista korkkiruuvikaarrosta, tuli vähän lujaa alas ja kun huomasin että menee pitkäksi pistin holdit ja kopu tussahti maahan. Eli sellainen Top Gear -henkinen torppi, meni kaarros vähän matalaksi... tuntuu että mulla on tuohon taipumusta, ei ole tasan ensimmäinen kerta kun potkurit on viuhtoneet aika lähellä tannerta.

Yksi nippuside menetettiin kun moottori irtosi. Tätä kai tapahtuu helposti torpeissa. Working as intended.  8)

Tänään heittelin flippiä kuin ei mitään. Vähän kankeasti tuntui pyörivän, huomenna uudestaan vielä isommilla ekspoilla. Jotain uusia liikkeitä tapailussa, epämääräistä etenemistä stall turnin suuntaan ym. Kopun hallinta tuntuu kehittyneen siitä mitä oli viime kauden lopussa. Tämä näyttää toimivan täysin ongelmitta, myös vedoissa (lähes) täydellä kaasulla.

Lentoajat ei ole hirveän pitkiä, ainakin hieman pienempiä kuin ensimmäisellä isolla multilla. Pienin akku millä lennän on 1.5Ah, kokeillut 3.7Ah asti ja vielä 2.7Ah ainakin tuntuu hieman isolta. Laskeskelin että keskimääräinen virran kulutus on alle 18A (moottorien max olisi 36A speksin mukaan) ja siis quadi veisi alle 200W tehoja ilmassa.
« Viimeksi muokattu: 16 Huhtikuu, 2014, 00:56:05 kirjoittanut varis »
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Mikek X320 proto
« Vastaus #6 : 18 Huhtikuu, 2014, 02:54:15 »
Pahempi torppi: https://www.kopterit.net/index.php?topic=22230.0

Vähän mietelmiä acrokopterin suunnittelusta...

Mittasin nyt tuon kopun painon. Kokonaislentopaino on 1.8Ah genssillä 672g, eli itse kopu olis sitten 520g. Rakenne on melko raskas - Bluesky-mallista paino on tippunut 60g (olettaen saman akun), vaikka formaatti on pienentynyt 440->320. Käsivarsista tulee 20g ENEMMÄN, koska ovat 15mm, no eipä tarvitse tehdä uusia  ;D  Moottoreista ja nopareista on hiottu peräti 80g, koska ovat pykälää paria pienemmät. Potkurit pienemmät myös 8" (suunniteltu 9") -> 7", kierroksia enemmän taisi olla 1230->1500kV. Tämä on rakenettu vähän samalla filosofialla kuin ilmeisesti Armattanit, painoa on melko paljon mutta toisaalta vahvat materiaalit. Tosin Armattanissa suurempi ero taitaa olla isommat koneet. Tuolla mun Bluesky-kopterilla lentoajat on ihan kohtalaiset, tällä pienemmät ja epäilen että tuolla Armattanilla ei mitään huimia saa koska painoa on kuitenkin.

Armattan ja Mikek tykkäävät suositella isompia moottoreita kuin BlueskyRC saman kokoiseen kopteriin, syynä ilmeisesti käytön painotus acro vs yleiskopuilu/kuvaus.

Mistä tulee painoa yksinkertaiseen kopteriin?

RAKENNE - käytetään vahvoja materiaaleja ja kiinnityksiä, jotka kestävät torppeja
TEHO - acrossa tarvitaan riittävästi jytyä, eli tarpeeksi järeää moottoria ja noparia
LENTOAIKA - mitä isompi paristo, sen pitempään lentää; tosin ei ole yhtään lineaarisessa suhteessa paristoon, vaan asia on hieman monimutkaisempi

Oletteko mitanneet mitä kaapelit ja liittimet painaa? Lisäksi tietysti myös vastarin ja FC:n overhead, mikä on melko vakio.

Paristosta sen verran, että ampeerien (C-luku) pitää riittää tarvittavalle teholle, paristosta tulee siis hieman painoa myös tehon puolelle. Samoin rakenteen kanssa, pitää olla tarpeeksi vahva runko tehollisille komponenteille. Toisaalta kun tehoa nostetaan, syödään myös ampeeritunteja rivakammin eli paristoa pitää kasvattaa. Kun kopun paino lisääntyy, tarvitaan käytössä enemmän tehoja ja paristo kuluu nopeammin. Tästä tulee ikävä kierre, kun pariston kokoa kasvatetaan, lisääntyy paino, ja siis patteria syödään nopeammin joten pariston kasvusta ei saada läheskään täyttä hyötyä lentoaikaan (tästä voisi pistää dataa kun saan kirjattua lentoaikoja enemmän). Toisin sanoen pariston koon valinta aiheuttaa monenlaista miettimistä.

Acrokopun optimointiin näyttää olevan hieman erilaista filosofiaa tarjolla. Jotkut koittavat optimoida painon pieneksi, toiset sanovat että tärkeintä on tehojen riittäminen. Sanoisin että speksi riippuu käytön tarpeista:

Tehdään perusharjoittelua jossa lentotunteja ja toistoja tulee paljon; opetellaan uusia liikkeitä; vedetään taitoihin nähden äärirajoilla -> rakenne korostuu

Lennettävät liikkeet tai tyyli ja tottumukset (lentokorkeus, kopun suuntien havaitseminen, nopea palautuminen liikkeistä jne) -> vaikuttavat tarvittavan tehon määrään

Tarvittu suorituskyky vs tottuminen tiuhaan pariston vaihtoon -> lentoajan merkitys

Tietyissä rajoissa tehoa voi parantaa pienentämällä paristoa. Ketteryyteen paristo ei ehkä suuresti vaikuta, koska massa on lähellä painopistettä - kiertoliikkeen inertia on pariston osalta pieni (lukion perusfysiikkaa). Painon vähentäminen parantaa ketteryyttä. Tehon lisääminen kasvattaa myös ketteryyttä, koska kaikki liikkeet tehdään quadissa moottoreilla (pl. painovoiman hyödyntäminen). Toisaalta tehon lisääminen kasvattaa myös painoa.
« Viimeksi muokattu: 18 Huhtikuu, 2014, 02:57:30 kirjoittanut varis »
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
5377 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Lokakuu, 2008, 11:19:00
kirjoittanut reiska48
21 Vastauksia
9266 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Huhtikuu, 2011, 11:41:07
kirjoittanut pasisalminen
2 Vastauksia
5181 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Maaliskuu, 2016, 18:36:30
kirjoittanut Hazardi