Kirjoittaja Aihe: Hexaprojekti  (Luettu 4355 kertaa)

Poissa FaTFoX

  • Tavallinen torppari
  • ***
Hexaprojekti
« : 15 Maaliskuu, 2014, 14:17:46 »
Muutamia projekteja näyttää löytyvän, mutta jokainen on tietysti hiukan erilainen. Lähinnä apuja kaipailen näin alkuun osavalinnoissa. Myöhemmin sitten korjaamisessa  ;)
Tarkoituksena olisi siis rakennella hexa, jolla olisi takoitus roikottaa ilmassa jotakin pientä järkkäriä tulevaisuudessa.
Tää projekti on ollut jo jonkin aikaa "työn alla" runko ja openpilotti hankittu, muut osat uupuu.

Runkona Quadframen Heavysix 21,5mm 370mm tuubeilla

Noin 770mm moottorista moottoriin ja painoa about 950g

Openpilotti revo käskyttämässä
Moottoreiksi ajattelin Tiger motorin MN4010-14 (370kv) http://www.multirotor.co/product_info.php?cPath=2_59_63&products_id=148
Potkureiksi 14x6 Xoarit tai 14x8 Graupnerit
Akuksi tai akuiksi 6S 6000mah, mahdollisesti kaksin kappalein.
Nopareiksi riittäisi 20A (ecalcin laskelmilla), mutta jos ottaisi 30A noparit tulevaisuuden suuruudenhulluutta varten?
Muuta sälää en sen kummemmin ole vielä miettinyt. Gimbaali ja downlinkki videolle. Telemetria kans.

Aluksi suunnittelin Tiger motorin MN4014-11 moottoreita, mutta tuohon runkoon ei mahdu kun 14" potkurit joten hitusen suuremmalla kv:lla saisi enemmän nostetta pienemmillä potkureilla.
Mielipiteitä tai vinkkejä?

Aikaisempaa kokemusta pienellä budjetilla rakennetusta quadista, osat hobbarista ja autotallissa hiilarista ja akryylilevystä kasattu runko KK boardilla.
« Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu, 2014, 14:25:12 kirjoittanut FaTFoX »

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Hexaprojekti
« Vastaus #1 : 15 Maaliskuu, 2014, 14:27:23 »
Melkein laittaisin reilunkokoiset noparit, esim 40A ja 6s kestävät.
Mikään ei ole ikävämpää kun kesähelteellä miettiä paistuuko pienemmät tai alkaa kolvailemaan isompia tilalle johtoviidakkoon.
Mistähän lie tämmösiä on tullut mulle mieleen...

Poissa FaTFoX

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Hexaprojekti
« Vastaus #2 : 15 Maaliskuu, 2014, 14:29:30 »
Melkein laittaisin reilunkokoiset noparit, esim 40A ja 6s kestävät.
Mikään ei ole ikävämpää kun kesähelteellä miettiä paistuuko pienemmät tai alkaa kolvailemaan isompia tilalle johtoviidakkoon.
Mistähän lie tämmösiä on tullut mulle mieleen...
Eli omakohtaista kokemusta taitaa olla :D Tarviipa pitää siis mielessä.

Poissa FaTFoX

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Hexaprojekti
« Vastaus #3 : 19 Maaliskuu, 2014, 19:11:35 »
Motit vaihtu vielä, MN4012-11 (400kv) tilattu.
Potkurit pitäis löytää, Xoar 14x6 hakusessa, kovin näyttää olevan euroopassa hyllyt tyhjänä. Hyviä(halpoja) kauppoja joista aikasempaa kokemusta ja potkureita löytyisi hyllystä?
Noparit pitäis myös löytää, onko suosituksia T-motoreille, muuta  kun niiden omat?

Poissa FaTFoX

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Hexaprojekti
« Vastaus #4 : 25 Maaliskuu, 2014, 20:55:00 »
Apuja noparien valintaan.
Varmaankin OPTOA kannattaa koneeseen kiinnittää? Ei sellaista kai kehitelty olisi jos siitä ei apua olisi?
Noparivaihtoehtoja joita olen katsellut:
Hobbywing Platinum PRO 40A OPTO (palstojen mukaan sama nopari kuin tigermotorin, mutta eri kuorissa?)
Maytech SimonK 40A OPTO
RCtimer SimonK 40A OPTO, voiko luottaa?
iPeaka iQ HV 40A 400Hz, 2-6S OPTO, SImonK

Muita ehdotuksia? Mielipiteitä?
Moottoreina Tiger motorin MN4012-11 (400kv).
« Viimeksi muokattu: 25 Maaliskuu, 2014, 21:39:35 kirjoittanut FaTFoX »

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hexaprojekti
« Vastaus #5 : 26 Maaliskuu, 2014, 10:37:26 »
ESC32 on aika huippupeli! https://viacopter.eu/multirotor-shop/escs-speedcontrollers/autoquad-esc32-multicopter-store Valitettavasti taitaa olla joka puolelta loppu tällä hetkellä... ESC32:sen etuna on todella nopea ja optimoitu reagointi (nopari kalibroidaan käytössä olevalle moottorille ja potkurille), konfiguroitava virranrajoitin (nopari ei polta itseään, jos et näin halua ;) ) ja todella hyvä hyötysuhde. Käytännössä hyötysuhde näkyy pidempänä lentoaikana ja siinä, ettei noparit lämpene samalla tavalla kuin tavalliset murkulat. Mulla on viiden kilon heksassa no noparit vailla minkäänlaisia jäähdytyssiiliä ja ne pysyvät kädenlämpöisinä rungon alle kiinnitettynä.

ESC32:sta on olemassa myös kopioita, jotka ovat pääosin samaa settiä kuin virallinen ESC32, mutta jotain toissijaista puuttuu (kuten mahdollisuus CAN-väylään). Tässä esimerkiksi yksi, hinta on hieman houkuttelevampi kuin aidossa alkuperäisessä: http://witespyquad.gostorego.com/rtf32.html

Poissa FaTFoX

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Hexaprojekti
« Vastaus #6 : 26 Maaliskuu, 2014, 10:53:18 »
Kiitos trnquill, olis tulossa 6S systeemi. Esc32 näyttäis olevan vaan max 5S.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hexaprojekti
« Vastaus #7 : 26 Maaliskuu, 2014, 12:03:17 »
Kiitos trnquill, olis tulossa 6S systeemi. Esc32 näyttäis olevan vaan max 5S.
No niinhän tosiaan näkyy! Pahoittelut, suositukseni oli täysin väärä tähän kohteeseen. :)

Poissa FaTFoX

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Hexaprojekti
« Vastaus #8 : 29 Toukokuu, 2014, 14:57:34 »
Voiko kahden akun rinnaikkainkytkennän tehdä niin, että akut kiinnitetään eri aikaan virranjakolevyyn? Vai tulisiko siinä välissä olla sopiva adapteri, jossa akut ovat kiinnitettynä niin että riittää ainoastaan yhden liittimen kiinnitys kopteriin? Onko siis muuta haittaa kuin kahden liittimen kiinnittämisen vaiva ja pieni odottelu välissä jotta gyrot kalibroituvat?

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Hexaprojekti
« Vastaus #9 : 29 Toukokuu, 2014, 15:20:00 »
Lentääkö Revo vielä nätisti jos yksi potkuri lakkaa pyörimästä? Käsittääkseni useimmat FC:t ei tuo tuota mitenkään vaikka periaatteessa pitäisi hyvin onnistua jo kuudella roottorilla.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hexaprojekti
« Vastaus #10 : 29 Toukokuu, 2014, 18:22:12 »
Voiko kahden akun rinnaikkainkytkennän tehdä niin, että akut kiinnitetään eri aikaan virranjakolevyyn?
Kyllä vaan! Kunhan muistat varmistaa, että akuissa on suurin piirtein sama varaus - tämä toki koskee kaikenlaisia rinnankytkentöjä. Siinä ajassa kun gyro kalibroituu ja FC boottaa ei syödä niin paljoa virtaa, että sillä olisi mitään merkitystä.

Mulla on ollut kumpiakin ratkaisuja (Y-johtoja ja kahden liitännän virranjakolevyjä) ja olen ihan aina kytkenyt ensin toisen akun kopteriin, sitten vasta toisen. Eli en koskaan ensin Y-kaapeliin ja lopuksi Y-kaapeli kopteriin.

Poissa FaTFoX

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Hexaprojekti
« Vastaus #11 : 29 Toukokuu, 2014, 18:27:01 »
Kiitos Trnquill! Juu ja tuo sama virta akuissa olikin jo selvää, mutta jäi näemmä tästä postauksesta pois.
Alkaa olemaan projekti sillä mallilla että loput pikkusälät kiinni ja Revon säätöä. Revo olikin jo sen verran säädössä että pyörimissuunnat tarkastettu ja muutenkin tutkailtu mitä kaikkea sieltä löytyykään. Ehkä tää joskus lentää vielä, ainakin kerran.

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Hexaprojekti
« Vastaus #12 : 29 Toukokuu, 2014, 18:44:30 »
Mulla on ollut kumpiakin ratkaisuja (Y-johtoja ja kahden liitännän virranjakolevyjä) ja olen ihan aina kytkenyt ensin toisen akun kopteriin, sitten vasta toisen. Eli en koskaan ensin Y-kaapeliin ja lopuksi Y-kaapeli kopteriin.

Onko tässä joku syvällisempi peruste tehdä asia näin? Ajattelisin että helpointa on liittää 2 akkua silleen puolipysyvästi, ja vaikka ladatakin yhtenä yksikkönä jos vaan on sopivat balanssikaapelit ja sopivan topakka laturi.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hexaprojekti
« Vastaus #13 : 29 Toukokuu, 2014, 20:30:28 »
Mulla ei ole laturia, jolla voisi ladata kahta 4S-pakkaa rinnan. Pitäisi siis olle sellainen, jossa balanseripiuhat menee erillään, mutta päävirtakaapelit samaan (sen Y-haaran kautta). Toki voisi ladata silläviisiin, että myös balanseripiuhoissa olisi Y-haara. Luotan kuitenkin enemmän siihen, että laturi balansoi joka kennon erikseen, eikä kahta rinnan.

Toisena pointtina mulla on se, että yksittäisiä akkuja on jotenkin helpompi käsitellä, kuin kahta piuhalla toisissaan roikkuvaa. Kopteriin akut tulevat "satulalaukkuihin", joten akkuja ei voi teipatakkaan yhteen.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
3387 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Tammikuu, 2013, 21:55:10
kirjoittanut harhag