Tästä aiheesta on ollut paljon keskusteluita ja ohjeita, mutta itse olen huomannut, että aina välillä konffaus ei vain onnistu. Silloin pitää toistaa se uudestaan.
Ennen kuin näitä vikatiloja voi konffata pitää perus setupin olla kunnossa, muutoin perus-setupin muuttaminen voi vaikuttaa siihen, ettei vikatilan asetukset ole mekaanisesti sopivat.
Mitä eroa näillä kahdella tilalla on?
- SmartSafe = Vain kaasu servo ajetaan ennalta ohjelmoituun tilaan
- Preset Fail-Safe = Kaikki servot ajetaan ennalta ohjelmoituihin tiloihin
Valittu tila aktivoituu silloin kun vastari hukkaa lähettimen signaalin. Tähän voi olla syynä ainakin joku näistä kolmesta asiasta:
- Kantomatka ei riitä (epätodennäköistä)
- Ulkopuoliset häiriötekijät
- Lähettimestä loppu virta tai se sammuu jostain syystä
Miten haluttu tila valitaan?
SmarSafeBindataan 'normaalisti', eli
1. Kopterille ja radiolle on tehty perus setup. Ainakin kopterin kaasukanavan pitää olla konffattuna.
2. Virrat pois sekä vastarista että lähettimestä. Sähkökopterista kannattaa irroittaa lavat pois vahinkojen välttämiseksi.
3. Bind plugi laitetaan vastarin Battery tai Bind porttiin, riippuu vastarin mallista. Virran voi syöttää minkä muun tahansa kanavan kautta.
4. Vastariin virrat päälle, jolloin merkkivalo alkaa vilkkua
5. Lähettimestä kaasutikku haluttuun asentoon ja kaikki muut vivut 0-asentoon. Kaasua voi jättää sopivasti, eli ettei "slow-start" aktivoidu sähkökopterissa. Polttiksen kanssa perus tyhjäkäynti lienee ok.
6. Lähettinen Bind nappi painetaan pohjaan ja laitetaan lähettimeen virrat päälle
7. Heti kun merkkivalo vastarista lopettaa vilkuttamisen ja sammuu, vapautetaan lähettimen Bind nappi.
8. Odetataan koskematta lähettimeen kunnes vastaanottimen merkkivalo syttyy palamaan.
9. Irroitetaan Bind-plugi vastarista ja sammutetaan sen jälkeen virrat siitä
10. Sammutetaan virta lähettimestä
11. Valmista tuli. Nyt voidaan testata että SmartSafe toimii.
SmartSafen testaus:1. Lähettimeen virrat päälle
2. Vastariin virrat päälle
3. Sähkökopterista on hyvä ottaa lavat irti viimeistään ennen tätä testiä. Testataan että servot tottelevat oikein, jos ei niin suoritetaan bindaus alusta.
4. Laitetaan kaasua jotta nähdään sen toimivan, sen jälkeen lähettimestä virrat pois
5. Kaasuservon pitäisi palautua 0-asentoon ja sähkökopterin moottorin sammua. Jos näin ei tapahdu, toista bindaus alusta.
6. Tarkasta myös että muiden servojen tilat ovat ok.
7. Tee kantomatka testi
Preset Fail-SafeNo niin. Miksi Preset Fail-Safe tilaa haluaisi käyttää kopterissa? Mun mielestä siksi että lapakulmat saa ajettua halutuksi, jotta kopteri menisi vikatilan sattuessa "autorotaatio"-tilaan. Esimerkiksi siten että kaasu tyhjäkäynnille ja lapakulmat vaikkapa 0-asteeseen. Nyt tulee se haaste ettei bindauksen aikana voi lähettimestä laittaa Throttle-holdia päälle. Miten tämä sitten tehdään? Itse muutin Norm-lentotilaa siten että kaasukäyrä ja lapakulmakäyrä ovat sopivat kun kaasutikku on ala-asennossa. Tämä siis vain bindauksen ajaksi.
Sitten itse bindaukseen:
1. Kopterille ja radiolle on tehty perus setup, lisäksi lapakulmat on muutettu bindauksen ajaksi sopiviksi.
2. Virrat pois sekä vastarista että lähettimestä. Irroita sähkökopterista lavat vahinkojen välttämiseksi.
3. Bind plugi laitetaan vastarin Battery/Bind porttiin.
4. Vastariin virrat päälle, jolloin merkkivalo alkaa vilkkua
5. Bind plugi irroitetaan, ja merkkivalo jää edelleen vilkkumaan.
6. Lähettimestä kaasutikku ala-asentoon (koska asetetut lapakulma ja kaasukäyrät ovat tällöin halutussa Preset Fail-Safe asennossa) ja kaikki muut vivut 0-asentoon.
7. Lähettinen Bind nappi painetaan pohjaan ja laitetaan lähettimeen virrat päälle
8. Heti kun merkkivalo vastarista lopettaa vilkuttamisen ja sammuu, vapautetaan lähettimen Bind nappi.
9. Odetataan koskematta lähettimeen kunnes vastaanottimen merkkivalo syttyy palamaan.
10. Sammutetaan sen jälkeen virrat siitä
11. Nyt muistetaan palauttaa kaasu- ja lapakulmakäyrät normaaleiksi. Lopuksi sammutetaan virta lähettimestä
12. Valmista tuli. Nyt voidaan testata että Preset Fail-Safe toimii.
Preset Fail-Safe testaus:1. Lähettimeen virrat päälle
2. Vastariin virrat päälle
3. Sähkökopterista on hyvä ottaa lavat irti viimeistään ennen tätä testiä. Testataan että servot tottelevat oikein, jos ei niin suoritetaan bindaus alusta.
4. Laitetaan kaasua jotta nähdään sen ja lapakulmien muuttuvan, sen jälkeen lähettimestä virrat pois
5. Kaasuservon pitäisi palautua nyt 0-asentoon ja sähkökopterin moottorin sammua. Samoin lapakulmien pitäisi muuttua valituksi. Jos näin ei tapahdu, toista bindaus alusta.
6. Tarkastetaan että muutkin servot ovat oikeissa asennoissa, joskus voi käydä niin että muut servot jäävät/siirtyvät vääriin tiloihin. Jos näin ei tapahdu, toista bindaus alusta.
7. Tee kantomatka testi
-Teemu