Kirjoittaja Aihe: Liiketoimintapotentiaali  (Luettu 26385 kertaa)

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Liiketoimintapotentiaali
« Vastaus #50 : 06 Elokuu, 2014, 18:56:42 »
Paras rahastusvaihe saattaa olla jo parin vuoden päässä, ja vuonna 2019 itseään kunnioittava venture capitalisti ei koske mihinkään missä lukee multi, quad tai uav pitkällä tikullakaan  :P

Mutta suuret firmathan tekee paljon noita strategisia investointeja, kaadetaan muutama miltsi johonkin uuteen juttuun ihan siltä varalta että siitä tulis jotain, sitten kun savu on hälvennyt ja ala kypsynyt ja tiedetään jo kokemuksesta miten sillä jutulla tehdään rahaa, niin osaajat, patentit, teknologia, myyntikanava on kaikki omassa talossa jo valmiiksi. Parhaat ja elinkelpoisimmat jää jäljelle ja takoo rahaa edelleen siinä kypsässä vaiheessa. Joskus v. 2000 naureskeltiin jollekin Amazonille, ei vielä yhtään voitollista kvartaalia, ja Googlelle, meinaavat elää pelkillä mainostuloilla. Kuitenkin oli aika selvää että homma oli johonkin suuntaan jo menossa.

Sovelluksista kuvittelen että ilmakuvaus on vallitseva pitkään. Ehkä senkin kypsymiseen tarvitaan se viisi vuotta lisää noin yleensä ottaen. Jotain pieniä paketteja voitaisiin toimittaa, tai ruiskutella tavaraa ilmasta... mutta melko marginaalista on varmaan tuo puoli vielä pitkään.

Mielestäni koptereiden kauppa/tuotanto suomessa ei ehkä suuremmin kannata. Ainakaan kotimaisia ostajia ei kuitenkaan niin paljoa ole.

Kaupan luulisi kannattavan, onhan meillä 5 miljoonaa ihmistä ja muutama putiiikki noita jo myy ja jotenkuten pystyssä pysyy. Jos mietitään ammattipuolta niin siihen päällehän tulee käyttökoulutus, tuki ja muut palvelut - suomeksi. Tuotekehitysmielessä on sitten eri juttu, oikeastaan ajattelin että ne ensimmäiset oikeat maksavat asiakkaat vaan on lähellä ja niitä löytyy vähän eri sorttisille koptereille.

Globaaliin kilpailuun tuo R&D-puoli väistämättä joutuisi mukaan. Jos mietitään ihan kokonaisia järjestelmiä niin päämarkkina-alue voisi hyvin olla jotain EU+Venäjä. Tuotanto ja kasaus voisi sitten olla Viro/Latvia- tai Kiina-suunnilla, varsinkin sitten kun kilpailu hieman kiristyy ja volyymit kasvaa. Se käsitys mikä on tullut, niin EU-alueella on näitä pieniä tuotekehityspuljuja jo jonkinlainen liuta, vähän väliä tulee vastaan joku ammattikäyttöön tarkoitettu edukas kopteri tai UAV, joka tulee eurooppalaisesta maasta X. Esim. Norja ja Sveitsi näyttävät rynnineen skenelle jo.

Jos miettii vertikaalista arvoketjua niin tuossa tarvitaan hyvin erilaisia yrityksiä:

RD palvelupuljut -> Perus-RD firmat (= komponentit eli FC, OSD, AP...) -> systeemi-integraattorit -> kauppias/tuki -> ilmakuvaus/palvelufirmat -> loppuasiakas

Verkostot on aika kansainvälisiä ihan pakostakin.
« Viimeksi muokattu: 06 Elokuu, 2014, 19:01:46 kirjoittanut varis »
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Liiketoimintapotentiaali
« Vastaus #51 : 08 Elokuu, 2014, 19:54:20 »
taas on yksi hintojen polkija lisää. 120€/kohde(3kuvaa) Tosta ku laskee et lähtee kuvaan jonnekkin, niin 3h menee varmasti kaikkineen lastauksineen purkuineen ja latailuineen jne. Eli 40€/h. siitä ei kyl jää kalustolle paljoo. Toki jos eläkkeellä tekee niin ymmärtää, mut kuitenkin vähän muidenkin hintoihin peilautuu. Parempi tolla rahalla maata vaan kotona.

http://www.lennosta.fi/hinnat/
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Mh

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Liiketoimintapotentiaali
« Vastaus #52 : 08 Elokuu, 2014, 20:28:29 »
Arvaa maksaako verot 8)
Tervetuloa valokuvauksen mailmaan  ;D

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Liiketoimintapotentiaali
« Vastaus #53 : 08 Elokuu, 2014, 21:14:13 »
Arvaa maksaako verot 8)
Tervetuloa valokuvauksen mailmaan  ;D

On tuolla ainakin y-tunnus sivuilla. Miksipä ei maksais..

Ite huutelen suureen ääneen stillejä 299/10 kpl, sisältäen alvin. Ei noita asiakkaita ihan pilvet mustanaan ole. En tosin usko että olis halvemmalla yhtään enempi. Ovat ovelta ovelle-kauppiaat pilanneet ilmakuvauksen maineen...

Poissa Mh

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Liiketoimintapotentiaali
« Vastaus #54 : 08 Elokuu, 2014, 21:28:16 »
No joo .. Y tunnuksia on nähty maailman sivu. Niitä on trattalista täynnä veroista.
Eipä silti , taidat olla hyvin oikeessa " imurikauppias" mentaliteetti on pilannut paljolti alan.
Niin kuin kaveri sanoi , yhtä haluttuja kuin uskonnon tuputtajat ja yhtä usein oven takana ;)

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Liiketoimintapotentiaali
« Vastaus #55 : 08 Elokuu, 2014, 21:40:11 »
Imureita sentäs tarvitaan ja niitä ihmiset ihan ostaa kaupasta.

Ilmakuvien ja lomaosakkeiden kanssa on niin että ne (ainakin ennen) on pakkomyyty. Ihmisten kanssa kun juttelee vaikka juur ilmakuvista niin niillä on edelleen se käsitys että yks taulu rumilla kehyksillä maksaa sen summan. Ei auta vaikka kuinka koittaa kertoa että tilanne on muuttunut :D

Mutta kuvataan kun keikkaa on ja loppuaika hillutaan foorumilla ja parannellaan kalustoa (sekä maailmaa) :)

Poissa Petteri V.

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • Kelkkareitit.fi
Vs: Liiketoimintapotentiaali
« Vastaus #56 : 08 Elokuu, 2014, 22:40:53 »
taas on yksi hintojen polkija lisää. 120€/kohde(3kuvaa) Tosta ku laskee et lähtee kuvaan jonnekkin, niin 3h menee varmasti kaikkineen lastauksineen purkuineen ja latailuineen jne. Eli 40€/h. siitä ei kyl jää kalustolle paljoo. Toki jos eläkkeellä tekee niin ymmärtää, mut kuitenkin vähän muidenkin hintoihin peilautuu. Parempi tolla rahalla maata vaan kotona.

http://www.lennosta.fi/hinnat/

Ei ole kyllä mitään hajua mitä oikeat ammattilaiset kuvauksista pyytävät, mutta minusta tuo hinta on ihan ok, jos ei elääkseen tuota yritä tehdä vaan rahoittaakseen hieman omaa harrastusta.

Tässä tuntuu olevan täysin sama ongelma kuin valokuvauksessa yleensäkin. Jos harrastajat pystyvät ikäänkuin tuosta noin vain kilpailemaan ammattilaisten kanssa, niin silloin minusta ongelma ei todellakaan ole harrastelijoissa, vaan kyllä se on ammattilaisten vastuulla keksiä uusia tapoja erottua massasta. Jos taas se ei onnistu, niin sitten varmaan kannattaa siirtyä harrastelijoiden sekaan, ja alkaa katsella jotain muuta josta saisi leivän.

Poissa Mh

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Liiketoimintapotentiaali
« Vastaus #57 : 08 Elokuu, 2014, 22:45:44 »
Joo noitten harrastelijoiden mokia kun yrittää korjailla.. Niin siinä ei morsmaikun itku/raivokohtaus paljon auta.
No joo sitä saa mitä tilaa.

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Liiketoimintapotentiaali
« Vastaus #58 : 09 Elokuu, 2014, 07:21:55 »
On tuolla ainakin y-tunnus sivuilla. Miksipä ei maksais..

Ite huutelen suureen ääneen stillejä 299/10 kpl, sisältäen alvin. Ei noita asiakkaita ihan pilvet mustanaan ole. En tosin usko että olis halvemmalla yhtään enempi. Ovat ovelta ovelle-kauppiaat pilanneet ilmakuvauksen maineen...

Sanotaanko näin, että se kuvamäärän lisääminen ei aiheuta käytännössä kuvaajalle kuluja enempää kuin 3 kuvaa. Se kaikki muu toiminta sitä aikaa vie. Tossa sentäs on noin 100 alvillista egee tunnille.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Liiketoimintapotentiaali
« Vastaus #59 : 09 Elokuu, 2014, 10:23:03 »
Sanotaanko näin, että se kuvamäärän lisääminen ei aiheuta käytännössä kuvaajalle kuluja enempää kuin 3 kuvaa. Se kaikki muu toiminta sitä aikaa vie. Tossa sentäs on noin 100 alvillista egee tunnille.

Lataako tunnissa muka kaikki akut, katsoo lentokamat valmiiksi ja suorittaa kuvauksen (siirtymisineen)? Lisäksi vielä valitsee parhaat kuvat, kuvankäsittelyt huomioiden lopullisen julkaisuformaatin? Yksityisille harrastuksena tuohon hintaan kopterikuvaus varmasti maksaa ajan kanssa laitteistoja takaisin. Mistään bisneksen teosta ei _oikeasti_ voi olla kyse, ainakin itse olen vastaavan kokenut. Ja näitä harrastuksena ilmakuvausta tekeviä löytyy koko ajan lisää, kun laitteetkin yleistyvät.

Yksi juttututtu on siirtynyt lentokone/kopterikuvauksesta multikoptereihin. Periaate on 400-500€ per talon kuvaus maaseudulla, loppuformaatti 1kpl kehystetty kangastaulu n. A3 kokoa.
Aikanaan kun epäilin hinnoittelua, oli vastaus "yhtä kuvaa arvostetaan enemmän" ja "kalliimpi kuva on esillä, halvat piironginlaatikossa". Tuolla periaatteella homma voi toimiakin.


Yrityspuolella ja videohommissa tilanne on aivan erilainen. Siellä alalla toimiva ammattilainen varmasti voittaa edullisen harrastajan. Yleensä kuvaustilanteet ja -kohteet on sen verran haastavia, että pelkästään kokemusta hommasta pitää olla. Hinnoittelu myös harvemmin on xxx -määrä euroja / video  ;)
Kyseessä kun on tietysti oikea liiketoiminta, pitää välillä muistaa laskea 1+1 ja miettiä maksaako ne uudet hienot laitteet itsensä takaisin, vai pärjääkö hyväksi havaituilla vanhoilla.

Monesti ne tärkeimmät "keikat" on keskustelut asiakkaan kanssa ja lopputuotteen visualisointi sen mukaan, mitä teknisesti ja omien taitojen rajoissa voidaan toteuttaa.
Tuossa kohtaa ne kopterit, kamerat jne. on vain työkaluja joilla saadaan ideoiden, luovuuden ja taitojen kanssa haluttu lopputulos aikaiseksi asiakkaalle.

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Liiketoimintapotentiaali
« Vastaus #60 : 09 Elokuu, 2014, 10:37:31 »
Mulla menee ainakin lähiseulle lähtemisineen tunti ennenkuin on paikalla. Suunnittelu ja kuvaus ehkä tunti. Tunti kotona jälkitöitä ja käsittelyjä. Akut pidän latingissa ku sen verran usein lennän. Eli pikakeikkaan menee vähintäänkin se 3h. Ja pitää sitä saada vähän tuottoakin. Et hinnoittelu sitämukaa.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Liiketoimintapotentiaali
« Vastaus #61 : 09 Elokuu, 2014, 10:42:40 »
Hegulle, jos saa kaivurikuskin 42€alvi0% niin sellasta kannata ees ottaa töihin. Kusee kaikkien muroihin. Alle 50€ niin millään koneella kannata tehä mitään. Mut maarakennusalalla noita hintojen polkijoita riittää(maajussit jokka ostaa koneet tuilla) mut ei ne kyl oikeesta maarakentamisesta yleensä tiedä paljoakaan, vaikka oiski hyviä konetta ajaan.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Liiketoimintapotentiaali
« Vastaus #62 : 09 Elokuu, 2014, 12:17:13 »
Lienee hieman tuo konetunnin hinta kiinni myös koneen kokoluokastakin, sivuaa etäisesti että kuvaako vanttomilla vai metrisellä octolla  :)
Aika harva taitaa myöskään konetta ilmaiseksi siirrellä, vaikka olis pyöräalustainenkin.
Mutta hienoo on, että löytyy täältä tietäjiä/osaajia silläkin saralla  :)


Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Liiketoimintapotentiaali
« Vastaus #63 : 09 Elokuu, 2014, 13:25:14 »
Joo itse työskentelin 10v kaivurikuskina, ja nähty kaikenlaista. Kyl sillä alalla löytyy kaikkea minkä ei luulis mitenkään kannattavan.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa BigDaddyJ

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Liiketoimintapotentiaali
« Vastaus #64 : 09 Elokuu, 2014, 15:30:15 »
joo...

Jos nyt meinaa edes nälkäpalkalla jotain tehä niin perus kaavahan menee jotenkin näin

minimi 22e/h + alv
 - ellit telit yleverot yhteisöverot solidaarisuus verot vastuu/auto/omaisuus/tapaturma vakuutukset jne jne...

jää yritäjälle palkaa joku 6-9e/h - oma tulovero prosentti.

Sitten vaan tuohon tuntihintaan lisäämään kulurakenetta että saat nälän siirtymään edes vähäksi aikaa.

Yrittämisen ainut ilo on että saa ite päättää mitätekee ja millon tekee

Poissa Mh

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Liiketoimintapotentiaali
« Vastaus #65 : 10 Elokuu, 2014, 21:07:53 »
Kiitos daddy ja unohdit vielä et  jos haluaa joskus eläkettä niin se pitää itse maksaa..
Harrastuksen maksaminen 70 v voi ehkä tuntua kylmältä :P
Niin ja jos et tiedä kaikista vakuutuksista, voi myöhemmin kolahtaa muistutus valtiolta;) ;)


Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Liiketoimintapotentiaali
« Vastaus #66 : 16 Elokuu, 2014, 15:20:42 »
Paras rahastusvaihe saattaa olla jo parin vuoden päässä, ja vuonna 2019 itseään kunnioittava venture capitalisti ei koske mihinkään missä lukee multi, quad tai uav pitkällä tikullakaan  :P

Mutta suuret firmathan tekee paljon noita strategisia investointeja, kaadetaan muutama miltsi johonkin uuteen juttuun ihan siltä varalta että siitä tulis jotain, sitten kun savu on hälvennyt ja ala kypsynyt ja tiedetään jo kokemuksesta miten sillä jutulla tehdään rahaa, niin osaajat, patentit, teknologia, myyntikanava on kaikki omassa talossa jo valmiiksi. Parhaat ja elinkelpoisimmat jää jäljelle ja takoo rahaa edelleen siinä kypsässä vaiheessa. Joskus v. 2000 naureskeltiin jollekin Amazonille, ei vielä yhtään voitollista kvartaalia, ja Googlelle, meinaavat elää pelkillä mainostuloilla. Kuitenkin oli aika selvää että homma oli johonkin suuntaan jo menossa.

Sovelluksista kuvittelen että ilmakuvaus on vallitseva pitkään. Ehkä senkin kypsymiseen tarvitaan se viisi vuotta lisää noin yleensä ottaen. Jotain pieniä paketteja voitaisiin toimittaa, tai ruiskutella tavaraa ilmasta... mutta melko marginaalista on varmaan tuo puoli vielä pitkään.

Kaupan luulisi kannattavan, onhan meillä 5 miljoonaa ihmistä ja muutama putiiikki noita jo myy ja jotenkuten pystyssä pysyy. Jos mietitään ammattipuolta niin siihen päällehän tulee käyttökoulutus, tuki ja muut palvelut - suomeksi. Tuotekehitysmielessä on sitten eri juttu, oikeastaan ajattelin että ne ensimmäiset oikeat maksavat asiakkaat vaan on lähellä ja niitä löytyy vähän eri sorttisille koptereille.

Globaaliin kilpailuun tuo R&D-puoli väistämättä joutuisi mukaan. Jos mietitään ihan kokonaisia järjestelmiä niin päämarkkina-alue voisi hyvin olla jotain EU+Venäjä. Tuotanto ja kasaus voisi sitten olla Viro/Latvia- tai Kiina-suunnilla, varsinkin sitten kun kilpailu hieman kiristyy ja volyymit kasvaa. Se käsitys mikä on tullut, niin EU-alueella on näitä pieniä tuotekehityspuljuja jo jonkinlainen liuta, vähän väliä tulee vastaan joku ammattikäyttöön tarkoitettu edukas kopteri tai UAV, joka tulee eurooppalaisesta maasta X. Esim. Norja ja Sveitsi näyttävät rynnineen skenelle jo.

Jos miettii vertikaalista arvoketjua niin tuossa tarvitaan hyvin erilaisia yrityksiä:

RD palvelupuljut -> Perus-RD firmat (= komponentit eli FC, OSD, AP...) -> systeemi-integraattorit -> kauppias/tuki -> ilmakuvaus/palvelufirmat -> loppuasiakas

Verkostot on aika kansainvälisiä ihan pakostakin.

Tossa viestissä mainittiin ruiskutus. Onko kukaan selvittänyt tarkemmin ruiskutuksia, mitä saa ja miten? Jossain jutussa mainittiin että lentolevitys(levitys ilma-aluksesta) on pääsääntöisesti kielletty. Ruiskut ammattikäytössä tullaan vaatimaan tarkastukst 5v välein. Kaikke tommosta löyty maanviljelyyn liittyen. Onko jollain tarkempaa käsitystä asioista.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Vs: Liiketoimintapotentiaali
« Vastaus #67 : 16 Elokuu, 2014, 21:16:07 »
Tossa viestissä mainittiin ruiskutus. Onko kukaan selvittänyt tarkemmin ruiskutuksia, mitä saa ja miten? Jossain jutussa mainittiin että lentolevitys(levitys ilma-aluksesta) on pääsääntöisesti kielletty. Ruiskut ammattikäytössä tullaan vaatimaan tarkastukst 5v välein. Kaikke tommosta löyty maanviljelyyn liittyen. Onko jollain tarkempaa käsitystä asioista.

Juttelin taannoin yhden MTT:n henkilön kanssa tautitorjunnasta radio-ohjattavalla kopterilla. Sitä ollaan tutkittu ja jollain tasolla kokeiltukin. Heillä oli käytössään joltain Oululaisfirmalta saatu satelliitteihin suunniteltu kamera, jolla saa valon aallonpituudet normikameraa huomattavasti laajemmalta. Kuvasta voi päätellä tautipesäkkeet ja käydä ruiskauttamassa myrkyt täsmäruiskutuksena . Sama tekniikka  toimii lannoitussuunnittelussa.
Viimeksi kun juteltiin, odottelivat jatkorahoitusta.
Siis tuollakin rintamalla jotkut jo etenee tutkimusmielessä.