Tällaista säiettä en löytänyt ihan heti. Voisi olla apua alottavalle (tai uudelleen alottavalle).
Kehitys on kehittynyt ja aika on jättänyt ainakin minun tietämyksen suhteen radioiden nykytilasta.
Kysymyksiä joita mieleeni on tullut tässä foorumia lukiessa ja uudelleen harrastaessa parin vuoden tauon jälkeen:
- Mitkä ovat suomessa sallitut taajuusalueet?
- Mikä on PCM?
- Mikä on ePCM?
- Mikä on "syntikka"?
- Mikä on FM?
- Mikä on AM?
- Paljonko tarvitaan kanavia xxx asiaan?
- Mitä on miksaaminen?
- Entä 2,4GHz ?
Vastaan mitä osaan ja muut korjaa virheeni. Editoin tätä ensimmäistä viestiä vastauksien avulla, ellei moderaattori tee sitä puolestani
Perustermit:
AM = Amplitude Modulation. Tässä säädetään lähetettävän aallon voimakkuutta, ts. vahvistusta eli amplitudia. -->
http://fi.wikipedia.org/wiki/AmplitudimodulaatioFM = Frequency Modulation. Tässä säädetään lähetettävän aallon tiheyttä, ts. frekvenssiä eli taajuutta, ei itse radiotaajuutta. -->
http://fi.wikipedia.org/wiki/FMPCM = Pulse Coded Modulation. Yleisesti sama kuin FM, mutta pulssi koodattua. Vaikka olisi käytössä sama taajuus kahdella eri radiolla, niin tämä PCM ominaisuus ehkäisee radiohäiriöitä. Teoriassa ainakin voisi kaksi ajaa samalla taajuudella. Käytännössä ei moni halua kokeilla. -->
http://fi.wikipedia.org/wiki/PcmCCPM = Collective Cyclic Pitch Mixing. Helikopterissa käytetty tapa säätää ohjainlevyä eli swashplatea. Tavallisessa ei ccpm ohjauksessa jokaiselle liikkeelle on oma servonsa, lapakulma, aileron ja elevator. CCPM ohjauksessa kaikki servot säätävät yhdessä lapakulmaa, ja niiden yhdistelmä säätää aileronia ja elevatoria. -->
http://wiki.lennokit.net/index/CCPM2,4GHz on uusi radiotekniikka jolla ei enää tarvitse välittää kanavista. Vastaanotin ja lähetin paritetaan (vähän sama kuin bluetoothilla) ja sitten ne keskustelevat vain keskenään.
Syntikka, eli syntentisointi (miten lie kirjotetaan oikeasti) on sitä että säädettävä radiokanava jollain MHz alueella. Voidaan esim säätää käytetäänkö 35.010 vai 35.020 taajuutta. Vastarissa ja lähettimessä on molemmissa säätö ruuveja ja niitä sitten hieromalla saa aikaiseksi halutun taajuuden.
Kanavien tarve:
3 kanavalla voi ohjata perus lennokkia kokeusperäsin sivuperäsin ja kaasu. Helikopterissa (joku kertoo mitä tähän pitää kirjoittaa).
4 kanavalla voi ohjata lennokkia jossa on myös siivekkeet edellisten lisäksi. Helikopterissa (joku kertoo mitä tähän pitää kirjoittaa).
5 kanavalla voi lennokilla tehdä jo paljon esim. kaksi siivekeservoa ja miksaus niille tai lasku/nousu siivekkeet, laskutelineet jne. Helikopterissa (joku kertoo mitä tähän pitää kirjoittaa)
6< kanavalla voi lenokissa tehdä ihan mitä vaan...
Olettaen että käytät lennokissasi enemmän kuin 5 kanavaa, tiedät jo mitä olet tekemässä, tai ainakin on aavistus. Esim. jossain isossa liidokissa voi olla siivessä etujättö-, takajättö- ja ohjaussiivekeet = 6 servoa (molemmille siiven puoliskoille omansa), sivuperäsimen ja korkeusvakaimen lisäksi = 8 - 10 servoa. Kanavia ja y -kaapleleita xx kappaletta.
Miksaus on yleisesti kahden tai useamman kanavan ohjaaminen samalla yhden kanavan ohjauksella. Esimerkkinä jos vetää aileron tikkua itseenpäin, ja on asettanut miksauksen siten että se lisää samalla kaasua.
Kopterissa periaatteessa on miksaus kaasun ja lapakulmien välillä pakostakin, ellei ole kiinteälapakulmainen. CCPM ohjaus on myös miksaus, kuten viimeinen sana siitä lyhenteestä kertoo.
Suomessa käytössä olevat radiotaajuudet:
- 27MHz maassa, tai vedessä
- 35MHz ilmassa
- 40MHz ilmassa
- 2,4GHz maassa, ilmassa tai vedessä