tohon ei ole yhtä oikeaa vastausta.
siihen vaikuttaa:
-minkälainen nuppirakenne
-minkälainen kumin koostumus
-miten hyvin rasvattu
-miten lennät
-millä kierroksilla
ainahan noi käytössä löystyy ja kuluu pikkuhiljaa
eniten ne kuluu sellasessa tilanteessa missä nupin rakenne on paljolti kumien varassa ja lennetään tiukkaa 3D settiä matalilla kierroksilla jolloin lepatuskin on isointa. tohon vielä huono rasvaus niin ei oo kumit kovin pitkäikäset.
melkein vois sanoa että oli kopteri ku kopteri ni tuntuvaa klappia ei juuri sais tuntua ku heiluttelee lavanpitimestä.
leparille kannattaa muistaa laittaa kunnolla rasvaa kumien sisäpuolelle. keskipakoisvoima annostelee sitte sinne väliin kyllä. myös ulkoreunat kannattaa usein rasvata.
esim protoksissa on sellanen rakenne että nuppi tukee leparia mekanisesti keskeltä mutta jos kumit on ihan loppu pääsee lepatus kasvanaan aina boomstrikeen asti. been there done that!
kumit on kuitenki niin halpoja että kannattaa pitää aika tuoreina. isoissa koptereissa tuntuu kuluvan huomattavasti nopeammin. tosin isoilla tulee ajeltua pieenillä kiekoilla. pienillä ei. miniroottoksen kumit kestää satoja lentoja ku ison max 50