Kirjoittaja Aihe: trex 450:n Moottori savuttaa?!  (Luettu 4645 kertaa)

harsa

  • Vieras
trex 450:n Moottori savuttaa?!
« : 31 Elokuu, 2008, 21:43:32 »
Edellisen torppauksen (http://www.kopterit.net/index.php?topic=2399.0)jälkeen leijuttelin ekaa kertaa myös uudella akulla joka on Dualsky:n 2200mAh:n kolmikennoinen paketti. Myös nopari tuli uusittua, se on myöskin dualsky:n tekele ja virrankestoa pitäis olla 40A.

Eli ensiksi vanhoilla akuilla leijutellessa ei ollut ongelmia, kopteri toimi kuten pitääkin. Vaihdettaessa uusi akku, tuntui nenässä aluksi hieman käryä ja hetikohta huomasin kopterin päästelevän savua D: Noh, kopteri vikkelästi alas ja tutkimaan vaurioita. Vaurioita ei itsessään löytynyt, mottori vaan oli niin kuuma ettei kädellä kestänyt koskea. Vaihdoin kiinni toisen akun ja kokeilin sillä että homma pelitti. Kokeilin vielä lopuksi dualskyn akulla ja tällä kertaa ei moottori erityisemmin kuumentunut mutta akusta loppui mehu todella nopeesti. Mikähän voisi olla vialla, paska akku?


Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: trex 450:n Moottori savuttaa?!
« Vastaus #1 : 31 Elokuu, 2008, 21:49:25 »
Ei ole paska akku vaan jotain vialla moottorissa, kenties säätimen timing pielessä, tai uusi akku antaa sen verran enemmän virtaa moottorille että kuumenee, tai sitten motin käämeissä jotain vikaa.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: trex 450:n Moottori savuttaa?!
« Vastaus #2 : 31 Elokuu, 2008, 22:14:51 »
Kurkkaa sieltä pohjasta sinne moottorin sisälle et vieläkö ne käämit on kuparin värisiä vai onko mustia...

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: trex 450:n Moottori savuttaa?!
« Vastaus #3 : 31 Elokuu, 2008, 22:34:16 »
Timing was already mentioned.
It's possible that the motor is damaged, even if the coils still look OK. If one of the three coils is partly shortened, it will still run but get hot. And, it may destroy the ESC after a while.
This is difficult to find out, because the coils have by nature almost zero resistance, and it's hard to tell whether there is a short circuit in one of them.
Well, maybe there is a less obscure explanation.

But the ESC is apparently still alive, so the best strategy is IMO to buy a new motor.
- If the problem goes away - fine - it was the motor, throw the old one away
- If the problem remains - tough luck, the ESC was broken

But it's most definitely not a problem with the LiPo.
« Viimeksi muokattu: 31 Elokuu, 2008, 22:36:28 kirjoittanut mnentwig »

harsa

  • Vieras
Vs: trex 450:n Moottori savuttaa?!
« Vastaus #4 : 31 Elokuu, 2008, 23:30:50 »
voih, moottorin käämit on kyllä melkosen tummia  :( Eipä auta muu kuin käydä ostoksilla taasen... Kiitoksia diagnoosista

harsa

  • Vieras
Vs: trex 450:n Moottori savuttaa?!
« Vastaus #5 : 13 Syyskuu, 2008, 15:19:42 »
Päivitystä tilanteeseen jälleen. Kopussa on nyt siis myös uusi moottori. Ongelma vaan on ja pysyy! Vienoa käryä tuntuu silloin tällöin nenässä ku kopteria leijuttelee. Varsinaista savupilveä ei tosin ole ilmaantunut. Muutin noparin asetuksista timingin mediumista asetukseen low joka tuntui auttavan moottorin kuumenemiseen. Näpit sulattavan kuumaksi se ei enää muutu.

Nyt vaan on jälleen uusi ongelma jota en kenties aikasemmin huomannut. Akkukesto on luokkaa surkea, täyteen ladatulla vasta muutaman kerran ajetulla Dualskyn 2200mAh:n akulla lentoaika on rauhallasessa leijutuksessa vain kuuden minuutin luokkaa. Eihän toi nyt voi olla normaalia?

Mikä neuvoksi? Alkaa tulla kalliiksi tämä harrastus...

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: trex 450:n Moottori savuttaa?!
« Vastaus #6 : 13 Syyskuu, 2008, 15:26:40 »
No ei kyllä ole normaalia.. Eli uuden moottorin kanssa sama lämpenemis ongelma timing säädöstä huolimatta ja akku ei kestä kauaa. Onko sulla liian iso pinjoni, liikaa kulmia ja liian vähän kierroksia nupissa? Mikä pinjoni kiinni nyt? Jos moottoriin kohdistuu iso vastus ja liian matalan kaasukäyrän takia se ei pääse parhaalle tehoalueelleen vaan käy vaan puolella teholla, seuraa lämpenemistä. Voisit koettaa laitaa pienemmän pinjonin, nostaa kaasukäyrää ja laskea lapakulmakäyrää.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Harza72

  • Vieras
Vs: trex 450:n Moottori savuttaa?!
« Vastaus #7 : 13 Syyskuu, 2008, 22:52:25 »
Tuli vaan mieleen että liian kireällä oleva perähihnakin aiheuttaa turhaa kitkaa, tosin tuskin noin paljoa.

Harri

harsa

  • Vieras
Vs: trex 450:n Moottori savuttaa?!
« Vastaus #8 : 21 Syyskuu, 2008, 13:46:07 »
Kiitokset neuvoista. Vaihdoin pinionin pienempään ja lämpeneminen katosi. Akkukestokin nousi noin kahdeksaan minuuttiin edellä mainitulla akulla. Nyt muutaman lennättelykerran jälkeen olen myös uskaltanut luopua harjoituslandareista. Äsken jopa ajelin jo varovaisesti kahdeksikkoa taivaalla :) Eiköhän tämä tästä, kun vaan talvi malttais olla tulematta vielä hetkeen :)


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
2495 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Heinäkuu, 2008, 08:58:23
kirjoittanut Jyri
8 Vastauksia
3837 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Heinäkuu, 2009, 23:00:04
kirjoittanut 1m4s0_
11 Vastauksia
5409 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Kesäkuu, 2010, 12:34:33
kirjoittanut MPa
1 Vastauksia
2647 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Syyskuu, 2011, 10:42:54
kirjoittanut ropellihattu
9 Vastauksia
3418 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Marraskuu, 2012, 17:59:34
kirjoittanut Tuuhaa