Mielestäni tärkein asia ilmakuvauksessa kuitenkin on automatiikan toiminta, koska säätöjä ei pysty maasta käsin tekemään pääsääntöisesti. Itse luotan tämänkin takia videointiin suunniteltuun kameraan, en järkkäriin.
Oho, jännä! Mä en ilmavideokuvaa
yhtään mitään automatiikalla, koska haluan itse päättää valotuksen. Automatiikalla on aivan liikaa ärsykkeitä, joista arpoa valotus pieleen. Itse kuitenkin tiedän, mikä on kuvassa pääkohde eli mikä pitää valottaa oikein ja kuinka paljon pieleen kaikki muu saa mennä - vai pitääkö tehdä kompromissia johonkin suuntaan. Koska mun kameralla ja kalustolla ei voi säätää valotusta ilmassa, säädän sen maassa käsin ennen ilmaan lähtöä.
Käytännön kokemus on osoittanut, että en ole tarvinnut kertaakaan valotuksen säätöä kesken lennon. Jos valotus vaatii rukkaamista, on yleensä kohdekin vaihtunut ja kyseessä on kokonaan uusi otto. Eli kopterin voi käyttää maassa ja ruuvata valotus kohdilleen ennen uutta ryykiä.
Pääsääntöisesti jos puhutaan suunnilleen saman massaisista, kokoisista ja hintaisista kameroista, antaa pikkujärkkärit paremman dynamiikan kuin videokamerat. Vai onko tässä tapahtunut suuria muutoksia lähiaikoina? Viimeksi kun kurkin, oli vielä jopa antiikkinen GH2 dynamiikaltaan edellä perustason videokameroita. Ammattikamerat ovat toki asia erikseen, sekä laadultaan että myös massaltaan ja hinnaltaan.
Myös tarkennus toimii paremmin.
Tarkennusta olen kaivannut yhtä usein kuin automaattivalotusta, eli en koskaan. Pieni kenno ja pieni aukko aiheuttavat sen, että kaikki on kuvassa terävää metristä eteenpäin. Eipä se juuri säätöä kaipaa, varsinkaan kesken lennon. Jollei sitten halua varmistaa, että myös siitä puusta saa terävää kuvaa, mihin on juuri kapsahtamassa...
Kolmas asia joka onkin todella tärkeä on kennon dynamiikka, eli sävyalueen laajuus mustasta valkoiseen. Siinä suuret kennot päihittää kaikki pienet pääsääntöisesti. Videoissa on myös liikkeentoisto tärkeä, ja siihen vaikuttaa bittivirta, joka on vasta blackmagic tms kameroissa tarpeeksi suuri että tulee hyvää jälkeä.
Ainakin jopa vanhaan Panasonic GH2:seen saa häkkäämällä todella kovat bittivirrat käyttöön. Ja tämän myös huomaa laadussa.
Dynamiikan tärkeydestä en voisi olla enempää samaa mieltä! Työkseen videota 5Dmk2:lla kuvannut kaverini ei voinut muinoin uskoa silmiään, kun sai eteensä GH2:sen kuvaa. Hänelle oli uusi kokemus, että sekä taivas että varjopaikat sopivat samaan kuvaan siten, että kummastakin erotti yksityiskohtia. En nyt muista tarkelleen, mutta ei noiden kameroiden dynamiikka-alue ainakaan paperilla niin kauhean kovasti toisesta eroa.... mutta todellisuus on ainakin kuulemma toinen.