Kirjoittaja Aihe: Miten käännetään kalibroinnissa?  (Luettu 4430 kertaa)

Perusmalli QRX-350

  • Vieras
Miten käännetään kalibroinnissa?
« : 23 Tammikuu, 2015, 01:30:20 »
http://aijaa.com/OQpDe6

Olen ymmärtänyt YouTubea katsellessa, että tuo vimeinen kuva tarkoittaisi pyöritystä maan tasalla niin, että kopterin käpälät ovat koko ajan maahan päin? Tarkemmin ajatellen olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, ettei se niin voi olla, koska kameran kuvakulma olisi silloin muuttunut, joten ajattelin sen tarkoittavan kuitenkin sitä, että etukäpälät ovat ensin kohti taivasta ja sitten vasemmalla, sitten alaspäin maahan ja viimeksi oikealle.

Joissakin YuoTube videoissa suoritetaan nuo kaikki 4 eri pyöritystä? Miten te olette ymmärtäneet tuon viimeisen kuvan tarkoittavan?
« Viimeksi muokattu: 06 Lokakuu, 2015, 18:49:14 kirjoittanut Walkera QRX350 Pro »

Poissa IL3

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Miten käännetään kalibroinnissa?
« Vastaus #1 : 23 Tammikuu, 2015, 01:47:04 »
Kuvan mukaan kopterin katto taivasta kohti pyörität sitä kuin hyrrää yhden täyden kierroksen.
Kopterin jalat siis maata kohti.
Horizon tuolla lukee ja tarkoittaa horisontaalisesti, eli vaaka tasossa horisontin suuntaisesti.
« Viimeksi muokattu: 23 Tammikuu, 2015, 01:51:33 kirjoittanut IL3 »

Perusmalli QRX-350

  • Vieras
Vs: Miten käännetään kalibroinnissa?
« Vastaus #2 : 23 Tammikuu, 2015, 20:56:58 »
Pitääkö tuo tehdä joka kerta liikenteeseen lähtiessä vaiko vain sen ensimmäisen kerran?

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: Miten käännetään kalibroinnissa?
« Vastaus #3 : 23 Tammikuu, 2015, 22:16:17 »
Tuossa pyörittelyssä kalibroidaan 3D kompassia, siis x, y ja z -akselin suuntaan.

Ajatuksellisesti niin että kopteri laitetaan pyörivälle baarijakkaralle ja pyöräytetään jakkaraa 360 astetta eli täysi kierros. Tämä toistetaan kunkin akselin suuntaan, eli vaihdetaan välillä kopteri kyljelleen, pystyyn jne. (Walkerasta en tiedä mutta APMien kanssa homma tehdään joka 6 taholle, eli oikea kylki, vasen kylki, ylös, alas, selällään ja mahallaan).
Täten muodostuu pallomainen matriisi korjausarvoja, joita sitten käytetään kun lennetään moodilla jossa tarvitaan kompassia anturina(AUTO, RTH jne).

Kalibrointi pitäisi tehdä ulkona, etäällä isoista magneettisista kappaleista (kuten autot). Rakennusten sisällä on monesti paljon metallia, betoniraudoituksia yms häiritsevää.
Kalibrointia ei tarvitse tehdä joka kerta, ainoastaan jos lennätyspaikka muuttuu oleellisesti (Kirkkonummella voi olla erilainen magneettinen ympäristö kuin Espoossa tjsp.).
HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa ecoist

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Miten käännetään kalibroinnissa?
« Vastaus #4 : 13 Maaliskuu, 2015, 01:35:10 »
Niin mullekin jäi epäselväksi se, että pitääkö toi kääntely tehdä ennen jokaista lentoa vaiko vain ennen ensimmäistä lentoa?
"Whenever people agree with me I always feel I must be wrong"

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: Miten käännetään kalibroinnissa?
« Vastaus #5 : 13 Maaliskuu, 2015, 21:18:55 »
Niin mullekin jäi epäselväksi se, että pitääkö toi kääntely tehdä ennen jokaista lentoa vaiko vain ennen ensimmäistä lentoa?
Tarvitsee tehdä vain kerran. Kalibroinnissa opetaan anturille paikallisen magneettikentän olemus. Sitten jos lennätyspaikkaa muutetaan niin paljon että magneettikentät muuttuvat oleellisesti niin kalibrointi pitää tehdä uudelleen. Jos kalibrointi ei ole kohdallaan niin kompassi ja GPS antavat laitteelle ristiriitaista tietoa, se näkyy esim. vaelteluna Loiter-tilassa (fishbowling).

Riittääkö sitten koko Suomen alueelle yksi kalibrointi? Osaako tähän joku ottaa kantaa? Itse lennätän aika pienellä alueella, ei ole tullut tarvetta miettiä. Sen tiedän suunnistusharrastusajoil ta, että jo perusdeklinaatiot muuttuvat sijainnin mukaan hieman + saattaa olla paikallisia häiriöitä magneettikentässä (rautaa poikkeavan paljon peruskalliossa tms.).
HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
23 Vastauksia
10050 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Lokakuu, 2008, 15:25:29
kirjoittanut k0pter1m1es
4 Vastauksia
2833 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Heinäkuu, 2009, 22:05:41
kirjoittanut kaardian
4 Vastauksia
2589 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Syyskuu, 2009, 20:01:55
kirjoittanut JCA
1 Vastauksia
2926 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Lokakuu, 2010, 13:02:32
kirjoittanut JCA
1 Vastauksia
2333 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Joulukuu, 2014, 22:28:25
kirjoittanut 338federal