Kirjoittaja Aihe: Moottorien päivitys hexaan  (Luettu 8631 kertaa)

Poissa hamatiju

  • Opetteleva torppari
  • **
Moottorien päivitys hexaan
« : 22 Maaliskuu, 2015, 22:37:38 »
Nyt vähän aikaa hexalla lennettyä tuli ajatus uusista moottoreista, eipä noissa nykyisissä (ntm 28-30s 900kv 270w) moottoreissa mitään mainittavaa vikaa (ainakaan viellä) mutta josko suomesta saisi hyviä moottoreita...?

Kertokaa hyviä vaihtoehtoja, ja kuinka se onkaan, miten tuo kierrosluku vaikuttaa nostokykyyn lentoon?
Oma kopukka lentää 4s:n akuilla.

Nopareina on 30a afro esc.

Poissa VERTICAL

  • Seniori torppari
  • *****
    • VERTICAL Hobby
Vs: Moottorien päivitys hexaan
« Vastaus #1 : 23 Maaliskuu, 2015, 01:05:26 »
Meillä nyt ainakin on laaja valikoima laatumoottoreita. DualSky:n moottoreita käytetään mm. parhaissa ammattilaisvehkeissä. kuten ZeroUAV:n laitteissa.

Moottoreissa vaikuttaa KV arvon lisäksi napojen määrä ja sitten rakenne. Korkeimpi KV tarkoittaa enemmän käämikierroksia, joka nostaa magneettivuota, eli vääntöä ja hyötysuhdetta. Samoin leveä rakenne nostaa vääntöä (ns. pannukakkumoottorit). Napojen määrä kasvattaa myös hyötysuhdetta, sekä tekee moottorin vasteesta nopeamman, mutta vaatii sitten myös noparilta enemmän (sen pitää olla vikkelämpi, kun vaiheet muuttuvat useammin kierroksen aikana).

Mutta siis korkeammalla jännitteellä ja pienemmällä virralla ja alhaisemmalla kv arvolla päästää näin sähköteknisesti aina korkeampaan hyötysuhteeseen. Sitten lento-ominaisuuksia haettaessa voidaan joka hakea mahdollisimman pitkää lentoaikaa ja suurta nostetta isoilla potkureilla tai vauhtia ja tuulenkestävyyttä pienemmillä potkureilla ja suuremmilla kierroksilla. Eli tässä sitten joutuu tekemään kompromisseja riippuen siitä mitä koneelta hakee..  Harjattomat moottorit myös käyvät parhaalla hyötysuhteella kovalla kuormalla, joten ns. alimitotetuilla moottoreilla saadaan pidemmät lentoajat, mutta sitten sitä tehoa ei riitä nopeaan lentoon (tai ne kärähtää). Ylitehokkailla taas sitten menetetään lentoaikaa, mutta saadaan hyvin tehoreserviä ja luotettavuutta.

ns. oikeat multikopterimoottorit ovat ns. pannukakkumaisia ja/tai useanapaisia.. Suuriosa markkinoilla olevista on valitettavasti vain sitten markkinoitu multkopterimoottoreiksi, kun niistä saa paremman hinnan.. (oikeat multikopterimoottorit on kalliimpia valmistaa).

Mutta kun kerrot mitä ominaisuuksia tuohon haet, niin osataan suositella sinulle hyvät tai parhaat moottorit :)
http://www.verticalhobby.com/kauppa/sahkomoottorit-multikopterimoottorit-c-3_128.html
« Viimeksi muokattu: 23 Maaliskuu, 2015, 01:08:18 kirjoittanut VERTICAL »
Ilmainen toimitus yli 50 € tilauksille!.
Kopterit, Multikopterit, Lennokit, Autot, Tankit. 10 vuotta ammattitaitoista palvelua harrastajilta.

Poissa hamatiju

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Moottorien päivitys hexaan
« Vastaus #2 : 23 Maaliskuu, 2015, 07:31:43 »
Alimitoitetut moottorit nyt ei tule kysymykseen, en tahdo riskeerata ihmisten terveyttä tai hexan kestävyyttä sillä riskillä, että kesken lennon moottori kärähtää ja 3kiloa tulee jonkun niskaan kuin kivi... :-X

Ominaisuuksia joita siis haen olisi kestävyys, luotettavuus ( nuo kaksi nyt ihan selkeästi numerot 1 ja 2 ) hyvät ominaisuudet pienissä tuulissa (tosin en nyt lennätä kovin suurissa tuulissa, lähinnä ajatus korkealla esiintyvistä puuskista tms.)

Lentoaikaa nyt voi yrittää aina kompensoida akuilla jos ei muuta  ;D

Jos nyt nopeasti yritän summata kirjoituksesi perusteella niin suosittelisitko jotain suurella kv luvulla olevia moottoreita?

Missä muuten menee "raja" nopean kv luvun ja matalan kv luvun välillä?

Poissa VERTICAL

  • Seniori torppari
  • *****
    • VERTICAL Hobby
Vs: Moottorien päivitys hexaan
« Vastaus #3 : 23 Maaliskuu, 2015, 18:53:22 »
Riittävät 3 kiloiselle olisi nuo DualSky XM4010TE-6, 207W 4s akulla ja APC Multi Rotor PROP 10x5.5 tai Hiilikuitupotkuri, 10X5 potkureilla. Moottorit on tosin nyt loppu, mutta sittten pykälää isompaa on hyllyssä, nämä tosin jo sitten 4 kiloiselle, mutta on ainakin sitten varaa kasvattaa akkukokoa.

DualSky XM5010TE-5, 510W ja potkuriksi APC Multi Rotor PROP 13x5.5 tai Hiilikuitupotkuri, 14x4.7 pari
http://www.verticalhobby.com/kauppa/dualsky-xm5010te5-510w-p-2924.html

Tuota pienempääkin on tulossa lisää (2-3 viikkoa) ja siis hakisin jotain 700-800kv moottoreita 4s akulla. 700kv moottoreille käy 5s akkukin pienemmillä potkureilla. Sitä kovammalla KV:lla menee jo sportti kopteriksi ja alemmalla alkaa sitten tuuliherkkyys kasvaa.

Mitkä potkurit tuossa mahtuu pyörimään ?

Emax:lta löytyy edullisempia pannukakkumoottoreita, esim. EMAX Multi copter motor 3510-600kv mutta ovat norminapaisia ja hyötysuhde tai kaasuvaste ei ole DualSky:n luokkaa ja kv arvo on vähän alhainen 4s akulla, tosin ihan riittävä normisäähän kuvauskopteriin.
Ilmainen toimitus yli 50 € tilauksille!.
Kopterit, Multikopterit, Lennokit, Autot, Tankit. 10 vuotta ammattitaitoista palvelua harrastajilta.

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Moottorien päivitys hexaan
« Vastaus #4 : 23 Maaliskuu, 2015, 18:57:21 »


DualSky XM5010TE-5, 510W ja potkuriksi APC Multi Rotor PROP 13x5.5 tai Hiilikuitupotkuri, 14x4.7 pari
http://www.verticalhobby.com/kauppa/dualsky-xm5010te5-510w-p-2924.html


Noi olisi aika messevät kolmikennoisellakin ( 3S, 16x5 )

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
5393 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Joulukuu, 2008, 21:56:42
kirjoittanut Maikko
4 Vastauksia
3481 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Helmikuu, 2014, 22:02:37
kirjoittanut oskuk
1 Vastauksia
6500 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Elokuu, 2014, 12:50:54
kirjoittanut taski63
3 Vastauksia
14308 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Toukokuu, 2015, 20:57:15
kirjoittanut Jugi
1 Vastauksia
2556 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Heinäkuu, 2015, 22:02:02
kirjoittanut WhoopeR