Kun Trafin määräyksen kaupallisen kuvauksen osalta astuu voimaan on luvassa tiukennuksia harrastaja käyttöön.
Harrastaja käytössä multikopteri tulkitaan lennokiksi, jota alkuperäisen määräysluonnoksen mukaan saa lennättää vapaasti, vaaraa aiheuttamatta. Trafi on kuitenkin päätänyt tehdä määräysluonnoksen harrastaja käyttöön jonka on määrä astua voimaan vuonna 2017 eli kaupallisen kuvauksen olevan lain jälkeen. Trafi tulee esittämään että harrastaja käytössä oleva multikopteri tulkitaan lennokiksi, kuten alunperinkin määriteltiin.
Koska tulkinta on lennokki, Trafi tulee kirjaamaan määräysluonnokseen että multikopteria saisi lennättää vain lennokkikentillä maksimietäisyys 150 metriä pilotista poispäin ja 100 metriä ylöspäin. Ilmakuvauksen osalta alueita joita jatkossa saisi kuvata on lennokkikentät. Mikäli asutus on alle 50 metrin päästä lennokkikentästä, ei ilmakuvausta tällaisella lennokkikentällä saisi suorittaa. Käyttöpaikka lennätyksen ja kuvauksen osalta olisi siis vain lennokkikentät.
Multikopterin ostoon harkitaan myös tiukennuksia. Mallia otettaisiin voimassa olevasta aselaista, jolloin multikopteria ei voisi ostaa ilman lupaa. Potkuria, jalkoja tai muitakaan osia ei saisi ostaa ilman hallussapito lupaa. Rangaistusvaatimukseksi tulisi lievissä rikkomuksissa sakko ja törkeästä ilmailurikkomuksesta maksimissaan 2 vuotta ehdotonta vankeutta. Trafin mukaan asiantuntijalausuntoja harrastaja puolen lakiin ei tarvita koska ne on jo saatu määräysluonnokseen joka lopulta valmistettiin kaupallista käyttöä varten pääasiassa. Trafin mukaan tuleva ehdotus harrastelija puolen laista on linjassa EU:n ja USA ilmailuviranomaisten kanssa.
Syynä Trafin päätökseen tehdä määräysluonnos harrastelija puolelle on mm. My Helsinki -video, Lehtikuvaajien Kampissa karkuun päässyt ilmakuvauskopteri, Oulun Kärppien juhlissa kuvattu ilmavideo ja viimeisimpänä iskuna viime kesänä Cheek -konsertissa harrastelijapilotin Stadionin päällä kuvaama video.
Harrastelija näkökulmasta voi vai todeta että voihan v....., sori.