Kirjoittaja Aihe: Turvallisuus !!  (Luettu 4656 kertaa)

Poissa Mattski

  • Opetteleva torppari
  • **
Turvallisuus !!
« : 21 Syyskuu, 2010, 22:43:03 »
Moi, Olen newbie ja koitin etsiä turvallisuudesta  vinkkejä.

Mikä on hyvä minimietäisyys kopteriin nousussa ?

Kuinka lähelle sen uskaltaa tuoda leijutuksessa ?

Millaisella tuulella jotain 450:stä esim voi lennätellä, entä 250:stä ?

Otetaanko säätimen liitin aina irti vai lavat kun laitetta säädetään ?

Risat lavat on varmaan vaarallisia ? Pitääkö aina vaihtaa kun menee pikkusenkin särki ?

Mitä muita laitteen käsittelyyn liittyviä varmuus toimenpiteitä.

Listaa mallia : Älä koskaan ....


Sun muuta mitä te kokeneet voisitte kertoa mitä Nine Eaglesin minin omistaja ei tule ajatelleeksi.
Nyt on tulossa Honey Bee ARF ja lisäksi keltaisten miesten valmistamia  HK 450:iä pari kpl.
Lennokit näyttää olevan helppo nakki tähän verrattuna.


Terv. Kimi





Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Turvallisuus !!
« Vastaus #1 : 22 Syyskuu, 2010, 00:16:49 »
Tuolla käsitellään turvallisuutta. http://www.kopterit.net/index.php?topic=465.0

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Turvallisuus !!
« Vastaus #2 : 22 Syyskuu, 2010, 15:06:33 »
Moro,
Vastailen nyt kuitenkin tähän alle, kun niin hyviä kysymyksiä olit kehitellyt.  :)

Lainaus
Mikä on hyvä minimietäisyys kopteriin nousussa ?

Riippuu kokoluokasta, minä olen pitänyt tuohon 450:iin sellaista ~15m etäisyyttä.
Sen verran hajurakoa, että ehdit reakoimaan pari kertaa ennen kuin kopteri on sylissä.

Lainaus
Kuinka lähelle sen uskaltaa tuoda leijutuksessa ?
Ei ainakaan yhtään lähemmäs kuin nousussakaan. Tosin riippuu taidoista, mutta kyllä se tekniikka voi pettää kokeneellakin.
450:llä voisin suositella n. 20m lentoetäisyyttä itsestäsi. Mieluummin liian kaukana kuin liian lähellä.

Lainaus
Millaisella tuulella jotain 450:stä esim voi lennätellä, entä 250:stä ?
Riippuu taidoista tämäkin. Alussa on 450:llä hyvä olla melko tyyntä kun ensimmäisiä testejä tekee.
Minä olen lentänyt maksimissaan 7m/s tuulessa ja ehjänä sen sieltä alas sai. Eihän tuulessa lentäminen noin pienellä kivaa ole, mutta saan sen ilmassa pidettyä.
5m/s on vielä mukava tuuli 450:llä.

Lainaus
Otetaanko säätimen liitin aina irti vai lavat kun laitetta säädetään ?
Moottorin johdot kannattaa irroittaa. Tällöin et tosin kuule noparin piippauksia.
Noparia säädettäessä kannattaa irroittaa pinjoni.

Lainaus
Risat lavat on varmaan vaarallisia ? Pitääkö aina vaihtaa kun menee pikkusenkin särki ?
EHDOTTOMASTI! Yleensä jos lapa menee pikkasenkin särki, hajoaa jotain muutakin.
Rikkinäiset lavat ovat suuri turvallisuusriski.


"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa krpk67

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • T-REX 500 ESP
Vs: Turvallisuus !!
« Vastaus #3 : 09 Syyskuu, 2011, 22:36:35 »
Hmmmm...425 mm lapa lähti lennossa irti. Ostin kolmilapaisen nupin kasattuna ja myyjä sanoi, että älä kiristä lavanpitimiä, kun niissä piti olla delta3 miksaus ja niin ollen pieni välys niihin jäi. En sen kummemmin noita sitten tutkinut ja pistin Hughesin kasaan. On tuolla jo muutama akku leijuteltu ja ko. päivänä säädin penkissä lapauran ja leijuttelin noin 10 metrissä. Meinasin leijutella toisenkin akun, ja lapa irtosi, kun jalakset olivat n. 5 cm. maasta. Lapa lensi autokatosta kohden ja meni auton alta autokatoksen seinään. Siis aivan mieletön flaksi, ensinnäkin toi lapa ei tullut kohti ketään/mitään lapauraa säätäessä, vaikka minulla olikin enimmän aikaa suojalasit päässä ja toiseksi, kopteri on vielä ehjä. Kolmanneksi, kaikki muu mitä olisi voinut omakotitalon pihalla tapahtua, kun päälapa lähtee matkalle...

Tarinan opetus on se, että älä luota näissä kuin itseesi, muista tarkistaa lukitteet kriittisistä paikoista, jos kapine kasataan jossain muualla.
T-REX 500 ESP - T-REX 450 PRO - Blade 130X - DX7 - Phoenix

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Turvallisuus !!
« Vastaus #4 : 10 Syyskuu, 2011, 09:28:10 »
Tuosta tuulesta sen verran, että sitten kun kokemusta karttuu niin saa tuulla kyllä lujaa jos ei pysty lennättämään. Eihän se mukavaa ole, mutta kyllä kopu pysyy ilmassa. Sitten aletaan puhumaan tuulikompensaatiosta joka onkin oma taiteenlajinsa. Omat taidot riittää jonkun pystärin ja kuubalaisen korjaamiseen tuulessa mutta kyllä nekin tuppaa driftaamaan.
Nada

Poissa krpk67

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • T-REX 500 ESP
Vs: Turvallisuus !!
« Vastaus #5 : 10 Syyskuu, 2011, 10:44:56 »
Tuosta tuulesta sen verran, että sitten kun kokemusta karttuu niin saa tuulla kyllä lujaa jos ei pysty lennättämään. Eihän se mukavaa ole, mutta kyllä kopu pysyy ilmassa. Sitten aletaan puhumaan tuulikompensaatiosta joka onkin oma taiteenlajinsa. Omat taidot riittää jonkun pystärin ja kuubalaisen korjaamiseen tuulessa mutta kyllä nekin tuppaa driftaamaan.
Oli tuossa pari päivää sitten melkoinen myräkkä, kun lentelin kuusi akullista mCPx:llä. Varsin hauskaa sekin oli ja oppiipahan korjailemaan tuulen aiheuttamia ylläreitä.
T-REX 500 ESP - T-REX 450 PRO - Blade 130X - DX7 - Phoenix

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
20 Vastauksia
12601 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Maaliskuu, 2013, 14:05:03
kirjoittanut puisto_kemisti
1 Vastauksia
3799 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Kesäkuu, 2013, 21:18:39
kirjoittanut Picea
43 Vastauksia
26639 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Joulukuu, 2014, 17:16:32
kirjoittanut vee73
22 Vastauksia
18334 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Huhtikuu, 2016, 17:28:58
kirjoittanut jyrip
0 Vastauksia
2384 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Joulukuu, 2015, 09:52:33
kirjoittanut Teme