Kirjoittaja Aihe: Tehokäyrän säätö taivaslennättelyyn ja leijuntaan  (Luettu 7145 kertaa)

Poissa lehmar

  • Aloitteleva torppari
  • *
Tehokäyrän säätö taivaslennättelyyn ja leijuntaan
« : 19 Joulukuu, 2016, 15:38:00 »
Kertokaas kokeneemmat, että onko ns. vakiokaasun käyttö taivaslennättelyssä järkevää? Tai miksei leijuttelussakin. Eli tarkoitan sitä, että tilanteesta riippumatta kaasu olisi säädetty kaiken aikaa esim. 60-70% teholle ja tietenkin sen jälkeen, kun jalakset irtoaa maasta. Ja samaan aiheeseen liittyen myös seuraavakin, minkälaisella arvoilla kaasunnousu kannattaa ylipäänsä tehdä eli leijunnan jälkeen 5-10% nousuillako? Olen tässä leijuntaa harjoitellut ja sellaista pientä 10m x 10 alueella pysymistä, niin tällä hetkellä tehokäyräni on 0 - inh -55 -65- 75. Eli en tarkoituksellakaan ota 100% tehoja ja olen myös ymmärtänyt ettei niin kannattaisi tehdäkään (olenko oikeassa?) Ajatuksena vain se, että saisi kopterin käyttäytymään maltillisesti, esim. lapakulmaa ja tehoa samanaikaisesti kasvattaessa on ylöspäin suuntautuva liike välillä turhan räväkkää (ts. hyppää muutaman metrin ylöspäin)

Tämmöistä mielessä...

Kopteri: Hk550GT
Moottori: Turnigy 600 Series 1220KV Brushless Outrunner
Akku: ZIPPY Compact 4000mAh 6S 25C Lipo Pack
HK550GT

Poissa TimoK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tehokäyrän säätö taivaslennättelyyn ja leijuntaan
« Vastaus #1 : 19 Joulukuu, 2016, 17:28:01 »
Totta kai "tasainen" kaasu käyrä tai todella loiva V näin siis, jos noparista tai Fbl purkista ei Govia löydy. Siitä ei tule mitään, että lapakulmat ja kierrokset säätyy samaan aikaan.
Prosentteja tärkeämpää on, että kierrokset on "oikeat", jos käyttäisit 100% flättiä käyrää, niin kierrokset laskisivat samaa tahtia kun akun jännite laskee.
|Logo 690SX|Logo 550SX|VBC|ja pari kiinteä siipistä|

Entiset:
|Goblin BT650|G420 Sport|G 570KSE|380KSE|Mini Protos|Goblin 700|Goblin 380|T-Rex 450L|Gaui NX4|MSH Protos (carbon) R.I.P|MSH Protos (plastic)|Logo 550SX|

Poissa Bnito

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tehokäyrän säätö taivaslennättelyyn ja leijuntaan
« Vastaus #2 : 19 Joulukuu, 2016, 19:46:29 »
Helpompi se flätti käyrä lopulta on. Tai jos ok pakko saada sammumaan  tikku alhaalla niin käyrä sit loppu osalta flätiks (0-60-60-60-60)

Oikeasti se holdilla opettelu sammuttaan ja starttaan on paljon helpompaa parin kerran jälkeen. Ja se palvelee eteenpäin jos ja kun touhu vielä alkeiden oppimisen jälkeen nappaa.

Ronskisti vaan 50 60 ja 70 flätti käyrät ja holdilla koneet päriseen.
Protos 380 , Protos Max V2 , Futaba 8FGS, NeXt

Poissa samiwhat

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Torppari #94, SIL, Valkka, Ämmässuo
Vs: Tehokäyrän säätö taivaslennättelyyn ja leijuntaan
« Vastaus #3 : 19 Joulukuu, 2016, 19:56:52 »
Varmista jos laitat flatin, että noparissa on soft startti! muutoin voi olla vähän raju liikkeelle lähtö.

Team TLR on eniten Suomen pääkaupunkiseudun RC-lennokkikentille levinnein Teami.
Mikado Logo Xxxtreme 800 / Mikado Logo 690SX/ MSH Protos 380

Poissa Aiv

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tehokäyrän säätö taivaslennättelyyn ja leijuntaan
« Vastaus #4 : 20 Joulukuu, 2016, 15:39:12 »
Kertokaas kokeneemmat, että onko ns. vakiokaasun käyttö taivaslennättelyssä järkevää? Tai miksei leijuttelussakin. Eli tarkoitan sitä, että tilanteesta riippumatta kaasu olisi säädetty kaiken aikaa esim. 60-70% teholle ja tietenkin sen jälkeen, kun jalakset irtoaa maasta. Ja samaan aiheeseen liittyen myös seuraavakin, minkälaisella arvoilla kaasunnousu kannattaa ylipäänsä tehdä eli leijunnan jälkeen 5-10% nousuillako? Olen tässä leijuntaa harjoitellut ja sellaista pientä 10m x 10 alueella pysymistä, niin tällä hetkellä tehokäyräni on 0 - inh -55 -65- 75. Eli en tarkoituksellakaan ota 100% tehoja ja olen myös ymmärtänyt ettei niin kannattaisi tehdäkään (olenko oikeassa?) Ajatuksena vain se, että saisi kopterin käyttäytymään maltillisesti, esim. lapakulmaa ja tehoa samanaikaisesti kasvattaessa on ylöspäin suuntautuva liike välillä turhan räväkkää (ts. hyppää muutaman metrin ylöspäin)

Tämmöistä mielessä...

Kopteri: Hk550GT
Moottori: Turnigy 600 Series 1220KV Brushless Outrunner
Akku: ZIPPY Compact 4000mAh 6S 25C Lipo Pack
Jos ikinä kuvittelet lentämässä kopteriasi inverttinä, niin kantsii totutella että throttlella on se hold kytkin ja kierrokset pysyy aina muulloin päällä... Itselle torppi tuli kun normi moodissa meni selälleen. Siten hiffasin flatti moodin ihanuuden. Eikö kaikilla ole nykyään joku govi? Säädetään vain haluttu rpm ja nopari tai fbl hoitaa kaasun.

Poissa lehmar

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tehokäyrän säätö taivaslennättelyyn ja leijuntaan
« Vastaus #5 : 25 Joulukuu, 2016, 09:46:28 »
Täytyykin tutustua tuohon holdiin. Olen sen kyllä ohjaimesta nähnyt. Itse asiassa "lock"-asentoa käytänkin maassa ollessa ettei satu vahinkoja. Eikä ole tullut mieleenkään, eikä oikeastaan lennokkipuolellakaan vastaan kokeilla sitä ilmassa. Taitaakin olla kyse samasta asiasta (hold/lock). Ja roottorin käynnistys onkin jo very softilla niin pysyy vehkeet jotenkin paikallaan startatessa. Osa teksteistä jää hieman mysteeriksi, kun ei jymmärrä tuota slangia.
HK550GT

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
3871 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Syyskuu, 2007, 23:19:55
kirjoittanut JiriK
3 Vastauksia
3237 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Kesäkuu, 2010, 11:24:17
kirjoittanut Leskentekijä
3 Vastauksia
3522 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Syyskuu, 2010, 17:33:23
kirjoittanut kopu95
5 Vastauksia
3706 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Helmikuu, 2014, 10:54:24
kirjoittanut Iron_man
0 Vastauksia
12099 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Heinäkuu, 2016, 19:37:19
kirjoittanut Kopteri