Kirjoittaja Aihe: Muotin valmistus  (Luettu 23207 kertaa)

Belt pilot

  • Vieras
Muotin valmistus
« : 29 Tammikuu, 2009, 13:41:44 »
Onkos kenelläkään kokemusta lasikuituhartsista valmistettujen osien teosta ?
Muotti on jo valmis ja hartsi ostettu mutta myyjä pelotteli että valmis ja kovettunut valu ei sitten lähde irti muotista.
Muotin olen pääosin tehnyt kipsistä.Onko olemassa jotain "tököttiä" mitä laittais muotin pintaan ennen valua ?

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Muotin valmistus
« Vastaus #1 : 29 Tammikuu, 2009, 13:46:33 »
Elmukelmu?

Tuolla meittin paikallisella lennokkikerholla nää sankarit aikanaan rupes tekeen muoteista omia koneitaan. Sit joku keksi paikan mistä sai ostettua hiilikuitua mattona.
Voisin tiedustella sieltä että miten ja millä liemellä. Luulis että googlettamalla löytys jotain vinkkiä.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Muotin valmistus
« Vastaus #2 : 29 Tammikuu, 2009, 13:54:07 »
Epäilen kyllä että toi elmukelmu sulaa , on meinaan melkoiset myrkyt tossa hartsissa.
En muuta Googlella löytänyt kun sellaisen että joku oli sukkahousut pingottanut muotin päälle, mutta PIKKASEN epäilen toimivuutta ;D

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Muotin valmistus
« Vastaus #3 : 29 Tammikuu, 2009, 13:58:04 »
carnaubavahaa muotin pintaan huolella ja mitä hankalamman mallinen muotti, sitä huolellisemmin. Itse laittanut muutaman kerroksen.
Myös gelcoatiin kannattaa tutustua

Kokeilepa vaikka googlesta sanoilla lasikuitumuotin vahaaminen tai lasikuitumuotin valmistaminen
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Muotin valmistus
« Vastaus #4 : 29 Tammikuu, 2009, 14:35:05 »
Gelcoatilla saa ainakin hyvän pinnan osaan...
Nada

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Muotin valmistus
« Vastaus #5 : 29 Tammikuu, 2009, 14:49:37 »
Juu ehdottomasti laitan Gelcoatia valmiin valun pintamatskuksi.
Tässä vaan yritän jättää yhden työvaiheen pois,kun meinaan tehdä vain yhden valun.
Oikeaoppisesti se menis että se muotti minkä olen tehnyt olisi vasta muotti muotille.Mutta kokeilen jos onnistuis suoraan yhdellä valulla.
Vähän hiomista tulee mutta tulkoot  :D

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Muotin valmistus
« Vastaus #6 : 29 Tammikuu, 2009, 15:57:12 »
Oikeaoppisesti se menis että se muotti minkä olen tehnyt olisi vasta muotti muotille.

Joo, tää oli se mitä meinasin kans muistutella että Ensin tehään se kappale minkä näkönen siittä halutaan, sitte siihen valetaan jotain pintaan ja saadaan muotti. jne.
Tuo vahaus oli mullakin mielessä mutta en ollu ihan 100% varma että oliko se vahaa vai mitä tököttiä.

Vetäse laskuitua ylt ympäriinsä, teet siittä lasikuitusen umpinaisen ja sitte leikkaat kannen auki ja raavit kipsin pois. Silleen saat ainakin tehtyä yhdellä kerralla.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Muotin valmistus
« Vastaus #7 : 29 Tammikuu, 2009, 16:08:24 »
Muotin pintaan muottigeeli, tai tavallinen, siihen päälle kiinteä irroitus vaha jonka päälle irroitus kalvo.
Näin jos tehdään enemmän kuin yksi kappale, jos taasen koti oloissa tehdään yhtä muottia huokoisesta ainesta,
suosittelen halvaksi ratkaisuksi kiinteää korrecin auto ja venevahaa, neljä kerrosta lestiin joka kerros annetaan kuivua ja kiilloitetaan, jonka päälle yksi kerros ilman kiilloitusta. Ja ei muuta kun kuidut päälle.
Edit: veneveistämöllä hommissa käytettiin Zyvax:in tuotteitta, muotin huolto todella nopeata ja helppoa. Maahantuojana KG enterprise

 
« Viimeksi muokattu: 29 Tammikuu, 2009, 16:15:59 kirjoittanut MJPilot »
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Muotin valmistus
« Vastaus #8 : 29 Tammikuu, 2009, 16:35:25 »
Nämä neuvonne ovat varmasti hyviä...mutta en vissiin selittänyt tarpeeksi hyvin.Eli minulla on ominkäsin valmistettu kupera aihio jonka päälle valan hartsista ja lasikuidusta kerroksen ja valmis osa on siinä.Tärkein pinta on se ulkopinta jonka joudun hiomaan lopulliseen muotoon.
Tiedän että ohitan yhden työvaiheen.Vielä pitäisi tehdä tästä saamastani muotista uusi muotti mutta kun en tarvitse kun yhden kpl. niin yritän oikaista.

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Muotin valmistus
« Vastaus #9 : 29 Tammikuu, 2009, 16:44:18 »
Onkos sillä nyt sitte väliä kummalle puolelle sen vahan laitat, tarviit sen kumminki...muuten se on aika helvtin vaikea irroittaa...???

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Muotin valmistus
« Vastaus #10 : 29 Tammikuu, 2009, 16:52:48 »
Tarvii käydä kaupungissa kyselee jos vahaa löytyis.
Kiitoksia tiedoista !

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Muotin valmistus
« Vastaus #11 : 29 Tammikuu, 2009, 16:59:55 »
Hiusten halontaa: oikea termi on laminointi  :P
Eli tarkoitat lestiä, kappaleta josta tulee kovera muotti tai valmis karkea muotokappale.
Laminoinnista sen verran että käy rautakaupasta hakemassa patteritela ja varsi, telan pitää olla malli jossa menee yksi sininen raita, se kestää polyesterihartsia.
sekoita kovettajaa hartsiin sen verran kun uskot ehtiväsi laminoimaan, kastele tela hartsissa ja rullaa sillä esim pahvilaatikon kylkeen
käyttämääsi kuitua vastaava alue.
Heitä kuitu märän pahvin päälle ja kastele se telalla niin märäksi että kuitu on aavistuksen läpikuultavan märkä, ja ei kun lätty lestin päälle ja pensselillä töppäämällä ilmat pois jos et omista ilmaustelaa.
Välineet voi pestä asetonilla, ja muista käyttää kumihanskoja sekä suojalaseja, kovettaja on todella v mäistä saada pois silmistä oli se hartisssa tai ilman.
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa kyösti

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Muotin valmistus
« Vastaus #12 : 29 Tammikuu, 2009, 17:30:44 »
Terve! Ite aikoinaan tein pyörän perään erilaisia katteita. Muotit tein finnfoamista sahaamalla ja hiomalla, sit päällystin muotin ruskealla pakkausteipillä ja kuiva hartsi irtos todella helposti siitä. et jos tosta on jotain apua.

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Muotin valmistus
« Vastaus #13 : 29 Tammikuu, 2009, 17:44:41 »
Kyösti , tätä kokeilen! Halusinkin helppoa ja yksinkertaista. Kerron myöhemmin palautteen kuin kävi  :D

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Muotin valmistus
« Vastaus #14 : 03 Helmikuu, 2009, 18:01:03 »
Valu onnistui hienosti.Pakkausteippi toimi todella hyvin.Yllättävän kauan kovettuu toi hartsi,meni aikaa kolmattapäivää ennen kuin pääsin irroittamaan valun.
Vaikka puhutaan että lasikuituhartsista on halpa valmistaa kappaleita niin kannattaa kyl miettiä mitä valmistaa.
En näillä kopterisivuilla kerro mitä valmistan mutta sen sanon että säästöt jäävät olemattomiksi minun tapauksessa. Mutta halusin kokeilla ja sain mieleisen kappaleen tehtyä ja sehän on pääasia.
Valuni oli noin 1000mm*350mm ja lasikuitua ja hartsia meni 40€ edestä+10€ kitti+maalit+hirveesti työtä ;D
On se kiva harrastaa ja tehdä itse !

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Muotin valmistus
« Vastaus #15 : 03 Helmikuu, 2009, 18:05:59 »
Valu onnistui hienosti.Pakkausteippi toimi todella hyvin.Yllättävän kauan kovettuu toi hartsi,meni aikaa kolmattapäivää ennen kuin pääsin irroittamaan valun.
Unohdit vissiin laittaa kovettimen joukkoon.


Selaile hieman googlella lasikuituhommia, saattaa säästää paljolta turhalta työltä.
hakusanoilla: lasikuitu hartsi kovetin
kolmas linkki menee mopofoorumille, jossa juttua mm. yhdestä tavasta valmistaa muotti sekä pikainen lasikuidutus opas.

vitoslinkissä väsätään lessuksen puskuri, paljon kuvia työvaiheista.


<OT>
Kuppi-istuimen uretaanisovitteisiin kannattaa sitten käyttää pikauretaania, ettei mene koko päivä pilalle pulkassa istuessa ;)
</OT>
« Viimeksi muokattu: 03 Helmikuu, 2009, 18:17:05 kirjoittanut Sammy »
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Muotin valmistus
« Vastaus #16 : 03 Helmikuu, 2009, 18:30:01 »
Hartsin pitäisi kyllä kovettua 20-25 asteessa todella nopeesti. Mulle on monesti käynyt niin että ei kerkeä edes kaikkea käyttää.

Belt pilot

  • Vieras
Vs: Muotin valmistus
« Vastaus #17 : 03 Helmikuu, 2009, 18:44:47 »
Kyl minä kovetinta laitoin mutta ilmeisesti liian vähän .Ohjeissa oli että 1-2% mutta "pikkasen" vaikee arvioida ;)
Oli tuotava uuninpankolle kuivumaan jotta sai kovettumaan.
Emäntä "kiitteli"tuoksusta jonka mun viritykset aiheuttaa.
Tuolla mun pajassa ei ole lämmintä kuin 5-6 astetta niin se varmaan hidasti kovettumista,yritin kyllä suhteuttaa hartsin ja kovettimen mutta en vissiin ihan onnistunut.Mutta lisävalu minkä loppuaineista teen kovettuu sit vissiin nopsaa ;D

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Lapojen valmistus

Aloittaja Belt pilot « 1 2 3 » Protopaja

60 Vastauksia
26439 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Tammikuu, 2009, 18:54:29
kirjoittanut Belt pilot
13 Vastauksia
7014 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Maaliskuu, 2012, 18:45:25
kirjoittanut kopterifriikki