V Blades TST Edition 600mmTälläiset tuli vähän aikaa sitten, tänään tokan lennon näillä (Leirillä oli tilaisuus koettaa ekan kerran). Sää oli melko hyvä paitsi että tuuli, satoi, oli pilvistä ja ukkosti välillä..
Nupissa metalliset lavanpitimet, K&B Dream Designs Extreme 3D kumit ja servoina s9252's.
V Bladet on kevyemmät kuin normi radixit, en ole mitannut mutta luultavasti Radix SB painoiset eli n. 120g. Lennossa ero Sabin lapoihin on erittäin radikaali, ominaisuudet on täysin erilaiset. Jotkut huonompaan ja jotkut paremaan suuntaan. Keveys tuo mukanaan nopeutta, ei kylläkään hirveästi sabeihin verrattuna. Keveys myös vaatii moottorilta enemmän, kun inertiaa on vähemmän niin moottorin täytyy olla vääntävämpää tyyppiä että kopu jaksaa jatkuvaa tehoa vaativissa tempuissa. Nopeissa aileron tictoceissa tehoa tuntui olevan vähemmän kuin Sabeilla ja radixeilla. Ohjausterävyyden tuntee, POPpia on myös enemmän kuin muissa, lapa oikein haukkaa ilmaa. Radixit on terävyydessä melkein samalla linjalla, lisäksi ne ovat aivan hiukan tarkemmat ajaa kuin V Bladet. Jollain tavalla rauhallisemmat.
Kokonaisvaikutelmakin tuntui vähän tehottomammalta kuin Sabeilla, voi tosin olla seoksestakin ja huonosta säästä kiinni. Voi olla että koko kone alkaa tuntumaan paremmalta kun vaihdan 30% fuiliin, 20 ei vaan riitä. Radixeja en ole edes nykyisen moottori kanssa käyttänyt joten en voi verrata tehon tuntua. Tehottomuuden tunne näkyi myös samoina oireina kuin Ossin ja Sabien kanssa, kierrosten laskiessa alas Solid G täräyttää perää. Tänään sain sen tekemään niin pari kertaa.
Less engine load while maintaining tracking and stability.
Sanoo
www.vblades.com, olen erimieltä mutta kaipa mieli muuttuu testailujen myötä
.
Nämä lavat on >älyttömän< hiljaiset. Voi johtua lavan texture pinnasta. Välillä kone tuntui kuin sähkökoneelta, ääntä tuskin kuuli. Jännä tunne.. Kokonaisvaikutelma oli muutenkin enemmän kohtuu tehokkaan pienen sähkökoneen tuntuinen kuin ison polttiksen.
Autorotaatioissa tuli suurin yllätys, oikeastaan järkytys ekalla kerralla. Otin korkealle, ja vedin holdista. Sabin lavoilla on jäänyt tapa päälle että vedän tikun noin -2 asteeseen ja hieman nokka koholla annan laskeutua, jos tuntuu menevän liian pitkälle niin käännän nokan alas ja vedän pohja edellä alastuloon josta suoristus vähän ennen maata. Noh, V Bladeilla meinasi mennä sata metriä liian pitkäksi, joten jouduin vetämään tikun -6 asteeseen ja nokkan alaspäin jonka jälkeen nokan veto ylös että liuku loppui. Syöksy-veto tyylillä
. Maan lähelle päästyä piti kiireesti laskeutua ettei kierrokset lopu.
Koetin sitten uudestaan, näillä lavoilla tosiaankin pitää olla -4 - -6 kulmia että tulee sopivassa asennossa ja tarpeeksi hitaasti. Inverted en vielä tänään koetanut mutta luulen että pitää tehdä kääntyminen varovasti ettei inertia häviä. Auton lopulla näillä lavoilla mahd. leijunta aika on noin 2 sec vähemmän kuin sabeilla ja hieman vähemmän kuin normi Radixeilla.
Kuhan sää paranee niin varmasti testaan paljon lisää, voi olla että mielipide muuttuu mutta tällä hetkellä pidän Radixeista eniten, V Bladet toisena Popin takia ja Sabit autorotatioissa ja inertian säilymisessä tempuissa.
Sabeilla autot on nautittavia, ei ole kiire mihinkään ja kone vaan pysyy taivaalla ja voi flippailla samalla. V Bladeilla oli vähän "kahvi näppiksellä ja leipä lattialla" kiireisyyttä. Sabeilla on vaan ärsyttävä taipumus vetää kone selän kautta ympäri autoissa jos tikku on keskellä, ei mitään hajua mistä johtuu mutta kokoajan on työnnettävä tikkua hiukan kun on eteenpäin menevää liikettä kopterilla. Hermishän tuossa sanoi joku päivä että mulla on FAI Sabit, en tiedä mutta kyllä noillakin 3D:tä lentää
Ulkonäön puolesta SABIt vetää vesiperän maassa, ilmassa nupin lähellä oleva raita on aika Jees. Radixit näkyy tyylikkäästi kahtena eri värinä, V Bladeja ei näy ollenkaan
. Valkoinen raita vaan roottorin ulkoreunalla kun valo osuu oikealla tavalla. Hieno se on tosin sekin, maassa V Bladet tuo katu-uskottavuutta.. Radixit on ehkä kuvioltaa hienommat (V Bladeissa ei tosin paljon kuvioita ole) IMO.
Juttelin Allan Bellin kanssa tästä ja hänellä oli vähän samoja ajatuksia, poppia on mutta syö tehoa. Nykyään hällä on SWE lapoja, tulee jostain indokiinasta, UAV firman valmistamia. Myös Maniac lapoja testilentänyt tyyppi sanoi että inertia häviää helposti autorotaatioissa, mutta poppia on hiukkasen enemmän kuin Maniaceissa.
Uusia lapoja ostavalle; älä tuhlaa rahoja muiden mainostamiin lento-ominaisuuksiin, aloita halvalla ja hyväksi todetulla. Sabin 3D lapoja saa Suomesta ja on hyvät lavat ensimmäisiä hiilareita ostavalle. Varsinkin siksi että tekevät autorotaatiot helpoiksi.
Törkeetä muuten että noissa V:issä ei ollut ALAN SZABO signaturea
Laitoin tämän lisävarusteet osioon, en tiedä onko paras osio lavoille mutta siirtäkää tarvittaessa.
-op-