3D ssä niiden merkitys on lähinnä ilmanvastuksen tuojana haittaava mutta käytännössä niillä voidaan kyllä vaikuttaa kopterin lentoominaisuuksiin. Korkeusvakaajalla voidaan hieno säätää koneen asentoa vaakalennossa. Katsokaa kuvia esim F3C kisoista. Sivuvakaajalla saadaan myös pidettyä nopeassa lennossa suunnassa jos on riittävän suuri ohjainpinta. Oikeissa koptereissa sivuvakaajalla voidaan pitää kopteri suunnassa tietyn nopeuden yläpuolella jolloin ei tarvita lainkaan pyrstöroottoria. R22 ohjekirjan mukaan 70 knts nopeudella kopteri pitää suuntansa.
Anssi
Joo, tsekatkaahan vanha RC kopukka nimeltä Kyosho Hyperfly. Se on suunniteltu toimimaan pelkällä pystyevällä, eikä siinä ole ollenkaan pyrstöroottoria. Evä onkin sitten kopterin isoin osa....
Ko. kone oli aikanaan varmaan monenkin aloittelijan murheenkryyni, mainostettiin että sitä pystyisi ohjaamaan autoradiolla. Samantyyppinen murheenkryyni taitaa nykyään olla Walkera eri malleineen, niissä on myös surkeat radiot!