Kirjoittaja Aihe: T-rex600E perä nykii kardaanin (torque tube) vaihdon jälkeen  (Luettu 6020 kertaa)

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Hei!
Huomasin kumman ongelman, että perä nykii hieman kun vaihdoin tossa viikolla kardaanin hihnan tilalle. Tuntui, että se vähän huononi jos pistä gainiä gyroon lisää (401+s9257) ja parani kun pistin gainiin 60, joka on siis minimi. Mielestäni tämä ei kuitenkaan ole täysin nykimätön mitä se mielestäni oli hihnalla. Osaatteko sanoa missä voisi olla vika? Hirvittää vähän ajella noin 'hitaalla' vaikka ei se minun taidoilla vielä tunnu yhtään hitaalle (heti reagoi). Merkittävin ero tässä tubessa on, että sain säädettyä kaiken tosi herkälle ja kulmia tulee ilmeisesti vähän enemmän kun mitä sain aikaisemmin hihnavedolle, missä olin säätänyt kaiken huonommin ja peräroottorin akseliin tuleva luistin oli vähän viottunut. vioittuminen ilmeni siten, että liikealue oli ääri laidoissa aavistuksen jäykkä (toimi kyllä silti rasvaamalla ihan kivasti). Osaako joku sanoa, että mitä ongelmalle voisi tehdä ja miten voisin testata parhaiten onko se perä nyt liian hidas - en osaa vielä lentää kun sellasta rauhallista leijuttelua, mutta häiritsee tuo pieni nykiminen.
« Viimeksi muokattu: 14 Joulukuu, 2008, 10:50:31 kirjoittanut kamakaze »

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: T-rex600 perä nykii kardaanin (torque tube) vaihdon jälkeen
« Vastaus #1 : 13 Joulukuu, 2008, 14:49:03 »
Onko kardaanin kumipäällysteinen laakeri putken puolessavälissä, ja onko perän case laitettu liian tiukasti ratasta vasten? Kuuluisi olla hieman löysästi ettei tule liian tiukka kontakti hammastuksiin.

Jos kumipäällysteinen laakeri ei ole keskellä, ja perän case on löysästi, niin keskipakovoimat aiheuttaa kardaanin taipumista putken sisäpintaa kohden (kun on kierrosta koneessa), ja hammastuksen kontakti voi lyödä tyhjää koska kardaanin pituus lyhenee taipumisen johdosta.

Muuta ei tule mieleen nyt mistä voisi johtua.

EDIT - Tuli vaan mieleen että voihan se oireilla sisäpuoleltakin, jos ei ole kunnolla painettu kiinni.

Minulla oli aika tiukassa hiilariputken kanssa tuo putken painaminen kopteriin itseensä kiinni, joten suosittelen että mittaat syvyyden putken sivussa olevan uurteen kanssa, ja tarkistat meneekö kunnolla pohjaan asti. Syy voi olla siinäkin että putki on jäänyt vajaaksi ja 'ristipää' kardaani pomppii uristaan em. kardaanin taipumisen johdosta. (kaikki edellä mainittu oireilee siis yhdessä) Kannattaa olla huolellinen noitten kanssa.

Ei kuuluisi nykiä ainakaan mekaaniselta puolelta, tai jotain on pielessä ja pahasti.

EDITEDIT - Kumpaan suuntaan nykii, ja kuinka voimakkaasti? Tuli mieleen että jos nykii oikealle niin luistaa/hyppii ratastus tai tehohävikkiä jotenkin, mutta jos vasemmalle niin sitten gyro temppuilee.. Eikös tehohävikki paina perää oikealle, koska päälapojen vääntö ajaa perää oikealle, ja gyron tehtävä on korjata poikkeama muuttamalla lapakulmia perässä suuremmaksi.. Mutta perän lapojen kevyt rakenne ei jaksa ylläpitää liike energiaa jonka suurempi kulmien muutos edellyttää, eli perä nyhtää laiskasti oikealle. RIGHT? Vai johtaako kyseinen efekti siihen että perä käyttää nopeasti pyörimisenegiansa lapojen nopean muutoksen takia nopeaan vasemmalle suuntautuneeseen liikkeeseen, kunnes perän voimansiirto palautuu ennalleen?
Älä unohda gyron tarkistustakaan, tai muuta mekaanista jumitusta.

Korjatkoon jos joku ymmärsi idean ja on erimieltä. =)
« Viimeksi muokattu: 13 Joulukuu, 2008, 15:07:14 kirjoittanut XciD »

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-rex600 perä nykii kardaanin (torque tube) vaihdon jälkeen
« Vastaus #2 : 13 Joulukuu, 2008, 15:00:13 »
Onko kardaanin kumipäällysteinen laakeri putken puolessavälissä, ja onko perän case laitettu liian tiukasti ratasta vasten?
Alignin ohjeen mukaan tulisi se kardaanin kumipäällysteinen laakeri sijaita kardaanin keskikohdasta 5-7 cm kopterin runkoa kohti.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-rex600 perä nykii kardaanin (torque tube) vaihdon jälkeen
« Vastaus #3 : 13 Joulukuu, 2008, 15:01:44 »
itselläni oli liike hihnassa jäykkä sliderin päissä, joka johtui linkistöstä.. vaihdoin parempaan ne niin alkoi toimia. (450rex)
Omassa 600:ssani on linkistö todella herkkä, joten oletan että gyro temppuilee. Onko nykiminen siis sellaista että se perä nykähtää sivulle ja jää sinne,
Vai että se nykähtää välillä sivulle ja palaa takaisin? :D

Itselläni perä arpoo kokoajan vähän, eli nykähtelee/väpättää välilä sinne ja tänne ja jää siihen, on kyllä eri gyro.. mutta lähden ratkaisemaan tätä gyron kiinnitystä muuttelemalla jos ottaa häiriötä tärinästä tms.

Onko muuten sähkö vai nitro?
Että voisko sinunki ongelma johtua tärinästä.

Edit: tosin se varmaan olisi näkynyt jo hihnalla jos olisi siitä kiinni?...

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: T-rex600 perä nykii kardaanin (torque tube) vaihdon jälkeen
« Vastaus #4 : 13 Joulukuu, 2008, 17:00:19 »
Kiitos vastauksista!
En usko, että kyseessä olisi mekaaninen ongelma, sillä tosiaan minusta kaikki välykset jne on tuntuu hyvälle (super pro en näiden kanssa ole, mutta jotain ehkä arvaan jo oikein satunnaisesti)- kardaanikin tuskin vääntyy - oli hurjan tiukkaa kamaa ja ongelma ei lisäänny kierroksilla vaan korkeintaan helpottuu (tästä en ole ihan varma). Asensin sen kyllä sinne suht keskelle - tais mennä 3-5 senttia siihen etupäähän päin kun työnsin.

Pahoittelen, että en tajunnut kuvata 'nykimistä' ihan tarpeeksi hyvin aluksi - eli tosiaan se on molempiin suuntiin pientä 'hakemista' - ei selvää ongelmaa kumpaankaan suuntaan ja kyllä se yleensä palaa juuri oikeaan kohtaan, mutta mielestäni hakeminen oli vähäisempää hihnalla - silloin hihnalla ehkä 1-2 senttiä puoleensa, mutta tässä se on alhaisimmillaan  sellasta 3-4 sentin 'hyppelyä' karkeasti arvioiden. Enemmän kun pistää gainia niin hyppelee jo sellasta 10 senttiä. Mikäli hakemalla hakee niin tuntuu, että se vähän menee vasemmalle, joten roottori 'puskee' vähän liikaa tehoja, mutta se on niin minimaallista, että ehkä 20sek leijuttelulla huomaa asennon muuttuneen hieman joka on varmasti ihan normaalia ja johan tuuli painaa jonkin verran.

Tein vielä klassisen peperinpala testin rattaille ja tiukkaa kreppiä tulee, joten välys ok. Uskoisin, että jotan kyron tärinä juttuja se vois olla, kun kyrohan on asennettu uudestaan ja sen nyt tiukemmin kiinni. Purin nippusiteellä kovemmin kun hommasin sellasen puristimen - aikaisemmin vain käsillä vedetty. Toki tarra pohjassa myös - voiskohan tämä aiheuttaa ongelmia?



« Viimeksi muokattu: 13 Joulukuu, 2008, 17:04:44 kirjoittanut kamakaze »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-rex600 perä nykii kardaanin (torque tube) vaihdon jälkeen
« Vastaus #5 : 13 Joulukuu, 2008, 17:03:39 »
Hei!
Huomasin kumman ongelman, että perä nykii hieman kun vaihdoin tossa viikolla kardaanin hihnan tilalle. Tuntui, että se vähän huononi jos pistä gainiä gyroon lisää (401+s9257) ja parani kun pistin gainiin 60, joka on siis minimi.
60... Mitenniin minimi? Millä lähettimellä lennät? 401 toimii hyvin kun gaini on jotain 60-75% HH. Kysymys kuulosti siltä kuin puhuisit gyron kannessa olevasta limit-ruuvista, jolla säädetään servon ääriasentoja. Jos sulla on gaini siinä "rajalla", niin tuon servon liikkeen säätö nimenomaan vaikuttaa noin että alkaa nykiä kun lisää ja vähenee kun pienentää. Liikealueen isontaminen aiheuttaa siis sen että korjauksista tulee liian isoja. Gain säädetään siis aina 401:sellä radiosta (Futabaksi Gyro sens, JR/Spektrumiksi gyro tai aux riippuen setupista)
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: T-rex600 perä nykii kardaanin (torque tube) vaihdon jälkeen
« Vastaus #6 : 13 Joulukuu, 2008, 17:13:59 »
Kiitos hermis - mulla on selvästi koomaus päivä tänään :) - muistin vanhasta kopterista missä päällä oli gyron sääntö ja tosiaan innoissani limittejä ruuvailin paukapäänä...

Mulla on T12FGH radio ja no radiosta oli 70% - tiputin nyt sokkona 66% ja menen koittamaan huomenna...

Jaksaako joku vielä valaista mitä eroa on tolla AVCS modella ja normaalilla - se on AVCS modessa ja muistelin, että jossain ohjeessa oli, että se pitää olla tossa, mutta en muista mitä se teki (tiedän löytyy varmasti manuskasta, mutta muista siinä futaban ohjeessa oli jotain epämääräistä ton osalta).


Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-rex600 perä nykii kardaanin (torque tube) vaihdon jälkeen
« Vastaus #7 : 13 Joulukuu, 2008, 17:17:12 »
Kerro toki auttoiko tuo :)

Nimittäin ongelmasi kuulostaa samanlaiseta kuin omassani on eri gyrolla.

Mietin tuossa, jos sen gyron laittaa esim juuri nippusiteellä kiinni niin eikös tuokin aiheuta tärinän välittymistä gyrolle, samalla tavalla kuin ohut teippi.
Itse en pääse kaasukäyriä sääteleen kun perä temppuilee  >:(

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: T-rex600 perä nykii kardaanin (torque tube) vaihdon jälkeen
« Vastaus #8 : 13 Joulukuu, 2008, 20:21:12 »
Lainaus
Jaksaako joku vielä valaista mitä eroa on tolla AVCS modella ja normaalilla - se on AVCS modessa ja muistelin, että jossain ohjeessa oli, että se pitää olla tossa, mutta en muista mitä se teki

Täällä tietoa erosta:

http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=gyro

Ja kannattaa vielä lukea gy401 säätöohje:

http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=gy401saato


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: T-rex600 perä nykii kardaanin (torque tube) vaihdon jälkeen
« Vastaus #9 : 13 Joulukuu, 2008, 20:42:51 »
Kiitos - luin kaiken vaikka tosiaan ainoa asia mikä oli tossa epäselvä oli, että en tiennyt että AVCS = Heading Hold. Oli kuitenkin hyvä artikkeli lukea kokonaan.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: T-rex600E perä nykii kardaanin (torque tube) vaihdon jälkeen
« Vastaus #10 : 14 Joulukuu, 2008, 10:49:21 »
Lupasin raportoida ongelmaa nyt täällä ja tosiaan auttoi tosiaan kun tiputin sitä GAIN arvoa vielä vähän 65 arvoon. Metkaa vain, että tube vaatii pienemmän arvon kun hihna. Oma teoriani on, että hihna setuppini oli tosiaan vähä jäykempi (mikä oli ihan sormin tunnettavissa) ja näin GYRO ei ehtinyt tehdä 'omia' korjailujaan vaikka GAIN olikin vähän liian suurella. Nyt kun sain herkistettyä kaiken tubea asentaessani niin se ehti tehdä liikaa näitä haamukorjauksia. Aika iso tuo ero vain (70 vs 65) Yhtä kaikki - en tiedä oliko pähkäilyni täysin väärin, mutta ainakin nyt se perä ei enää vaeltele kun sitä 'normaalia' 1-2cm siirtelyä ja tämäkin rauhottuu kun pistää kiekkoja vähän enemmän. Kiitos avustajille! :)

Nälkähän kyllä kasvaa syödessä, joten pitää koittaa tota 1m4s0_ esittämää korjausta tohon 1-2cm nykimiseen, että koittais paremmin vaimentaa värinöitä Gyrolle - nyt ne ainakin välittyy ihan kaikki kun nippusiteet kiristää sen tosi tiukasti siihen. Sähkökopu tosiaan mulla eli ei niin paha tilanne kun nitrojen kanssa...
« Viimeksi muokattu: 14 Joulukuu, 2008, 10:52:48 kirjoittanut kamakaze »

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: T-rex600E perä nykii kardaanin (torque tube) vaihdon jälkeen
« Vastaus #11 : 14 Joulukuu, 2008, 10:56:59 »
Kannattaa kyllä ottaa se nippuside pois. Gyrojen ohjeissa neuvotaan laittamaan johdotkin löysästi mutkalle ennen gyroa ettei tärinät välity johtoja pitkin. Tiukka nippuside välittää värinöitä varmasti enemmän.

Onko sinulla epäilys että gyro tipahtaa vai mikä on syynä tuolle nippusiteelle?

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: T-rex600E perä nykii kardaanin (torque tube) vaihdon jälkeen
« Vastaus #12 : 14 Joulukuu, 2008, 11:22:08 »
joo mä ajattelin, että sitten kun teen hurjia 3d kieppejä (seuraavassa elämässä) niin jos se siitä tippuu niin se on varma torppi :)
Taida ottaa ne tosiaan niin löysälle, että pitää sen paikallaan vain jos se teippi irtoaa, mutta ei muuten koske.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-rex600E perä nykii kardaanin (torque tube) vaihdon jälkeen
« Vastaus #13 : 14 Joulukuu, 2008, 11:54:25 »
Noh, satsaat parempaa teippiin niin pysyy ;)

Itselläni ei ole kyllä pelkoa että lähtisi tuo 401 pikku reksistä tai edes tuo lokitekki 600.. niin tiukasti puraisi tuo teippi kiinni :D

Mutta hyvä jos ongelma korjaantui!

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: T-rex600E perä nykii kardaanin (torque tube) vaihdon jälkeen
« Vastaus #14 : 14 Joulukuu, 2008, 12:58:03 »
Juu mullakin paksua kaksipuolista 'servoteippiä' ja gyro kestää kyllä, vaikka nostaisi koko kopukan siitä ilmaan ja ravistelisi.
Tuommonen muutamien grammojen mötikkä kestää kyllä senverran isot G:t että ei irtoo kyllä kolmedeellä. (hyvälaatuinen 'teippi' kestää ja vaimentaa tärinän)

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: T-rex600E perä nykii kardaanin (torque tube) vaihdon jälkeen
« Vastaus #15 : 14 Joulukuu, 2008, 13:58:57 »
Mun pitää varmaan suunnistaa sitten vain kunnon teippikauppaan :)
Jotenkin vain tuntui, että toi mukana tullut teippi on sen verran huokoista, että se lähtee helposti irti - varsinkin, kun ajan kanssa liima vähän kuivuu, mutta olen varmaan vain turhan huolehtivainen...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-rex600E perä nykii kardaanin (torque tube) vaihdon jälkeen
« Vastaus #16 : 14 Joulukuu, 2008, 14:21:02 »
ei se minnekkään lähde siitä jos hyvin oot kiinnittäny, puhdistanu pinnat jne... tosin vaikka ei olisikaan niin varmaan pysyy.
Tuo omanikin on huokoista ja jämäkää on... liimapinta se ratkaisee ;)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: T-rex600E perä nykii kardaanin (torque tube) vaihdon jälkeen
« Vastaus #17 : 14 Joulukuu, 2008, 18:51:05 »
Jos haluaa pelata varman päälle, niin gyron voi sitoa runkoon vaikka velcro teipillä. Kevyesti kiinni. Kaikkien runkojen kanssa ei välttämättä toimi, ja riippuu siitäkin minne gyron laittaa. Itellä kaikissa koneissa velcrolla varmistettu, vaikka käyttämäni teippi onkin niin hyvää että sillä pysyisi norsu katossa.. Saa useimmista tavarataloista ja myydään nimellä 3M Scotch Super Strong Mounting Tape. Tota ei tosiaankaan viitsi alkaa huvikseen repimään koneesta irti, todella pitävää! Hyviä puolia mm. veden kestävyys, ja se että lähtee kokonaisena palasena irti. Ei tartte siis osista raaputtaa veitsellä epämääräistä töhnää irti aina kun vaihtaa teippiä  ;).


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: T-rex600E perä nykii kardaanin (torque tube) vaihdon jälkeen
« Vastaus #18 : 14 Joulukuu, 2008, 20:36:59 »
Minäkin pidän tuosta velcrovarmistuksesta. Polttiskoptereissa vielä kontaktiliimalla teippien reunan käsittely niin öljy ei imeydy teipin sisään. Teippi tahtoo ajan myötä ennemminkin revetä kahtia kuin liima irrota.
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: T-rex600E perä nykii kardaanin (torque tube) vaihdon jälkeen
« Vastaus #19 : 14 Joulukuu, 2008, 21:40:25 »
No niin - kiitos Vispilä - huomenna kauppaan ostamaan niin uskaltaa tälläinen 'varmuuden vuoksi' tyyppikin lennellä :)


Mulla on se GYRO ihan siinä päälimmäisenä peränrunkopalan päällä niin vähän jänistin - samapa se toki on miten 'hollilla' se on lentämään pois jos on kunnon teippiä joka pitää sen kiinni. Tulee kuitenkin sama pelkoilmiö kun korkeella paikalla ilman kaidetta (ei siitä sen enempää tipu kun kaiteen kanssakaan jos ei vain kurkota liian kauas) :P
« Viimeksi muokattu: 14 Joulukuu, 2008, 21:42:30 kirjoittanut kamakaze »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
36 Vastauksia
14079 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Helmikuu, 2009, 12:44:13
kirjoittanut Vispilä
29 Vastauksia
9843 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Toukokuu, 2009, 16:12:23
kirjoittanut 1m4s0_
9 Vastauksia
4364 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Heinäkuu, 2012, 11:55:29
kirjoittanut Maikko
42 Vastauksia
29959 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Kesäkuu, 2013, 16:30:26
kirjoittanut Matti Häkkinen
0 Vastauksia
1490 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Maaliskuu, 2014, 20:34:26
kirjoittanut Falconi