Tässä vaihteeksi aidosti innovatiivinen ja ennakkoluuloton projekti: rc-kopteri ilman swashplatea. Pääroottorin lapakulmia säädetään suoravetoisen moottorin tarkalla moottorinohjauksella. Nerokasta!
Idea ei ihan uusi, ostin tuolla periaatteella toimivan häksättimen kuitin mukaan näköjään 21.8.2001 Singaporesta opiskelureissussa. Muistanutkaan koko häkkyrää ennenkuin tuli tuo video vastaan...
Ja joo. Tuli tuolla tuolloin lennettyäkin vähän. Heti tuoreeltaan opiskelijaboksissa, sittemmin satunnaisesti kotonakin. Ei mikään selkeästi toimiva, maksimi nopeus oli annettu 20cm/s jonka jälkeen "free gyro" nimikkeellä oleva vakautukseen liittyvä hyrrä tökkää laitaan ja sekoaa. Niin se tekikin käytännössä, äkkiä alas, sähköt pois ja takaisin gyron rauhoituttua, ja taas oli valmiina uuteen lentoon...
Akkuja ei jaksanut oikein kantaa, tuolloin ei ollut vaihtoehtona kuin Nicd -kennoja (litiumit teki tuloaan puhelimiin) eli powerista naru kopukkaan, akksi hyrrägyroa, harjalliset moottorit, 27MHZ AM-ratiot jne. Jonkinlainen kontrolleri ohjaa moottoria, aika rajuilla sykäyksillä, mutta toimi kuitenkin oletetusti. Akselit kuulalaakeroituja, mukaan kolme paria lapoja ja harjoitustelineet...
On tosiaan ostokuittia myöten tallessa, paketti ehjänä, yksi pyrstölapa poikki ja yksi päälapa solmussa. Kuuluu siis siihen kategoriaan "on jo torpattu". Ja on kehitys kehittynyt tuosta jonkin verran, niin elektroniikan, akkutekniikan kuin moottorienkin suhteen. Hauska muistona kuitenkin...
Viimeksi kun kokeilin, ei enää toiminut vakautus oikein mitenkään. Yrittää heti hakeutua ns. luonnolliseen asentoonsa, eli kyljelleen. Tiedä sitten, onko missä vikaa, gyrojen trimmereissä vai muussa elektroniikassa, muisti tuskin on hävinnyt kun kuitenkin vastaa ohjauskomentoihin. Olkoot missä on, saa pysyä muistoesineenä tämä...
Edittiä: Maltoinko olla kokeilematta? Mitäs luulette..? No en tietenkään. Kaivoin kikkareet laatikosta, sähköt päälle ja hyrrät heräsi heti kun vastaanotin sai signaalia pureskeltavaksi. Pyrstö tottelee kuten pitää, kierrossäätö samaten, vaan kun nostaa nuppiin kierroksia ja pitäisi alkaa keventää otettaan maasta, kippaa kerrasta kyljelleen. Aina vasemmalle puolelle, samaa teki viimeksi ihmetellessäkin. Sen verran tutkailin asiaa, saattaisi tokkentua kortin trimmereitä säätämällä, vaan antaapa olla. Kun ei ihan ole luotto enää noihin yli 20 vuotiaisiin jostakin foamista tehtyihin ohusiin lapoihinkaan...
Mutta, kädessä kannatellen, tuntuu ohjaus purevan jotenkin, oikean oloisesti, eli voi olla vain pikkusäädöstä kiinni. Ehkä joskus..?