Kirjoittaja Aihe: Comanchen viritystä  (Luettu 41917 kertaa)

Jay604

  • Vieras
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #50 : 19 Helmikuu, 2009, 05:59:50 »
heh... nyt pitäisi kyllä hieman "virittää"...

lennättelin tuossa kauniina pakkaspäivänä comanchea ulkona aika laajalla alueella ensimmäistä kertaa ulkona ja hauskaa olikin :) noin pieneksi kopukaksi tuo on yllättävän ketterä ja samalla kuitenkin täysin simppeli lennettevä.

Kokeilin siinä jossain vaiheessa sitten kiivetä vähän ylemmäksi (200m väittävät max. korkeudeksi, enkä oikein usko tuohon), ja kun pääsin tietylle korkeudelle niin siellä olikin tuulta ja kopukka alkoi leijua keula edellä uhkaavasti hallin suuntaan. Koitin sitten peruuttaa, mutta eihän tuo pikkukone jaksa peruuttaa jos vähäkin tuulee vastaan. Olisi pitänyt tajuta kääntää kone ja lähteä eteenpäin.

Noh, virhe oli tehty ja huomasin että kopteri alkoi kallistua uhkaavasti alavasemmalle kun käänsin keulaa tuulensuuntaan. Tein jossain vaiheessa vähän liiankin rajuja ohjausliikkeitä kun pelkäsin että kopteri päätyy hallin katolle, vaikka sinne vielä matkaa olikin. Seurauksena oli se että stabbaritanko osui alapropelliin. Olin siis noin 6 kerroksisen kerrostalon korkeudessa kun tuo tapahtui, ja pakkasta hitusen alle 10c. Lisätään soppaan muovinen koppa mikä on lämpöisenäkin hauras sekä muut muoviosat kopterin alapuolella niin syntyy alue missä keskellä on kopterinraato ja ympärillä 10metrin säteellä tasaisesti pieniä muoviosia.

noh, k***ä otsassa heitin tärkeimmät reppuun ja lähdin kotiin. Kotona sitten muutaman tunnin päästä heitin lavat ym. roskan roskiin ja testasin että josko mikään toimii enää.

Vahingot tarkastetuani täytyy kyllä sanoa että lujaa tekoa tuo runko on. batteryholderin kaksi etummaista muovitankoa mitkä pitävät sen rungossa kiinni olivat molemmat katkenneet juuresta, muuta muuta vahinkoa ei rungolle ollut tullut kuin toinen pyöristä meni hajalle, toinen pysyi ehjänä ja jäi batteryholderin toisen puoliskon mukaan.

Mutta kun kokeilin laittaa radiota päälle ja virtaa koneeseen niin servot olivat kuin epilepsiakohtauksessa ja roottorit sammuivat ja käynnistyivät OFF/ON (huippunopeuteen) täysin randomilla. Taisi mennä pari ratastakin poikki siinä kopterin vispatessa päälle ja pois ennenkuin ehdin nykäistä virtapiuhan irti.

Tuo ei vissiin taida kestää kovin isoja kolhuja, tuo 4-1 vastari? Siitä tässä ilmeisesti on kyse, vai mitä mieltä olette?

Kävi tuossa mielessä että tilaisiko sitä kokonaan uuden co-axial lelun koska tuosta on nyt se koppakin aivan tuusan nuuskana.. tulisi melkein halvemmaksi ostaa 80€ tarjouskopteri leluja.net:stä ja laittaa nuo upgradeosat siihen.. uusi koppa maksaa muistaakseni aika paljon..

geetee

  • Vieras
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #51 : 19 Helmikuu, 2009, 17:39:11 »
Tuon takia se pitempi sisäakseli kannattaa ostaa.
Itse tilasin www.rc711.com

Poissa -DaMulQ-

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • -GG-
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #52 : 19 Helmikuu, 2009, 17:46:47 »
Itse ostin kouluelektroniikasta 15 sentillä 300mm x 2mm akselia ja tein siitä :D

Toppahousu

  • Vieras
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #53 : 23 Helmikuu, 2009, 20:04:13 »
Jos ei ole aluosilla kiire, tilaa tuolta:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13032

Pari viikkoa menee kun tulee, tai ainakin itellä menny.

Omassa laamassa on superhero:n valkoiset extra hard lavat palvelleet jatketun sisäakselin kanssa ihan mukavasti, kestävät ainakin torppeja nuo lavat :)

Jep, tilasin tuossa comancheen alusetin kyseisestä puljusta. Saapa nähä mitä sieltä tulee...

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #54 : 25 Helmikuu, 2009, 19:16:09 »
Tänään tuli Comanche kotiovelle UPS:n autolla. On se mukava lennettävä eikä pidä edes niin pahaa meteliä kuin mitä kuvittelin. Käytän ohjaimena Multiplexin Evo 9:ä, joka on aika paljon E-skyn vakiomankkaa laadukkaampi. Tilasin samalla kopterin kanssa sulakkeet moottorin johtoihin, jotta torpeissa tai muissa vahingoissa ei ainakaan 4-in-1-vastaanotinhässäkkä kärähtäisi. Kidettä vaihtaessa ja noita sulakkeita sovitellessa tuli myös tutustuttua Comanchen aika mielenkiintoiseen kuoriviritykseen, joka ei ihan ensimmäisellä kerralla tahtonut mennä takaisin paikalleen.

Huomasin lyhyiden koelentojen jälkeen, että vakiomoottorit kuumenevat aika reippaasti. Onkohan tuolle tehtävissä kotikonstein mitään vai pitääkö vain odottaa, että kosahtavat ja ostaa sitten tilalle karvattomat moottorit tai harjalliset viritysmoottorit?

Alusarjaa ja kestolapaa on tulossa postitse, mutta tuo moottoriasia vielä mietityttää.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #55 : 01 Maaliskuu, 2009, 12:56:00 »
Comanche on vähän vaihtanut ulkoasua. Alkuperäinen koppa landareineen painaa noin 35 grammaa ja se on kehnoille vakiomoottoreille vähän liikaa. Aluksi kopteri nousee hyvin, mutta koska muovinen swashi ottaa kallistuessaan kiinni pääakseliin ja tuo syö tehoja, lentäminen on vähän hankalaa. Niinpä poistin kopan ja askartelin paskartelin lasikuitulevystä ja hiilikuitutangosta kevyen landarin testikäyttöön. Akku on tarralla kiinni levyn pohjassa. Stabilointitankokin on vaihdettu kevyempään.

Koelennolla sain myös ensimmisen kerran lavat osumaan toisiinsa. Tuloksena alalavoista lähti pari senttiä päistä. Leikkelin koemielessä lapojen päät suoriksi ja ylälavoista saman verran pois. Yläkerrasta leikattu pätkä näkyy kuvassa pöydällä. Yllätyksekseni kopteri lentää pätkityilläkin lavoilla ihan hienosti. Kierroksia on luonnollisesti enemmän, mutta meno on vakaampaa. Tehoa ei ole ainakaan vähemmän ja tuntuu, että moottoritkin käyvät vähän viileämpinä.

Alusettiä pitäisi tulla maanantaina joten sitten pääsee virittelemään lisää. Paremmat lavat ja harjaton moottorisetti tulevat joskus myöhemmin, joten sitten voi riittää tehoja Comanchen omankin kopan kanssa lentelyyn.

Edittiä:
Oikean kopan kanssa Comanche lentää leikatuilla lavoilla vähintään yhtä hyvin kuin kokonaisillakin. Akun alkuminuuteilla tehoa tuntuu olevan ihan hyvin. Neljän minuutin leijuttelun ja lentelyn jälkeen moottorit alkavat olla aika kuumia, mutta vielä kestää sormella koskettaa pitempäänkin. Samoin tehot alkavat huveta ja riittävät juuri perusleijutteluun. Jos vähän enemmän menee ohjailemaan, pitää hakea vauhtia vähän alempaa. Lennon aikana (ainakin akun alussa viileillä moottoreilla) kopterin käytös on vakaata ja ohjattavuus ihan... jos ei nyt hyvä niin ainakin helppo. Vaikka käytössä on kevyempi stabilointitanko, vakaus on kovemipen kierrosten ansiosta vähintään samaa luokkaa kuin vakiokokoonpanollakin. Tuo stabbari on muuten normaali tanko, josta on leikattu päistä pari senttiä pois (mutkaosat) ja laitettu painoiksi 6mm collarit.
« Viimeksi muokattu: 01 Maaliskuu, 2009, 18:21:17 kirjoittanut 0lli »
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #56 : 02 Maaliskuu, 2009, 21:27:13 »
Jatketaan yksinpuhelua... :)

Tänään hain postista alumiinisatsin Comancheen (Leluja.netin siniset aluosat). Swashi ja roottorien keskiöt vaikuttavat ihan hyviltä, mutta lavanpitimissä laatu ei häikäissyt.

Kuva löytyy mm. tuolta, jos linkkaus toimii.

Lavanpitimet on tehty neljästä osasta (päädyt, joissa lavat kiinni, ja välipuolat, joissa on pallolinkit). Lähes kaikissa osissa oli jotain vinossa. Osassa päätypaloja lavanpidin oli vähän vinossa muuhun kehikkoon nähden, jolloin lapakulma muuttuu. Melkein kaikki pallolinkkien varret olivat vähän vinossa, mutta ne sai naputeltua suoraksi, kun käytti apuna pienen vasaran puista vartta. Kun hässäkän kasaa, ruuvit saa kiristää aika tiukkaan, sillä välipuolat pallolinkkeineen pääsevät kääntyilemään vähän ylös ja alas, mikä taas vaikuttaa koko roottorin kulmaan. Päätypalat ja välipuolat on periaatteessa muotoiltu siten, että välipuolat tulevat oikeaan asentoon, mutta siinäkin on saatu sössittyä ja vähän kiristettynäkin välipuolaa saa käänneltyä varmaan parikymmentä astetta.

Sain kopterin lentämään ja lapauratkin kohdilleen, mutta harkitsen vielä muovisten lavanpitimien vaihtamista takaisin. Alumiiniset eivät tuo mitään muuta arvoa kuin blingiä ja ne painavat vähän enemmän kuin muoviset, jotka ovat kuitenkin paljon varmemman ja paremman tuntuiset. En usko, että alumiiniset tekeleet kestävät kovin montaa torppausta vääntyilemättä.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Toppahousu

  • Vieras
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #57 : 17 Maaliskuu, 2009, 20:11:22 »
no niin, nyt tuli aluosat hong kongista. mutta tässä purkaessa tuli tenkkapoo... miten tuo swashplate ja center hub set pitää ottaa pois?? ??? lähteekö tuo ylempi laakeri vetämällä pois vai??

jees... vetämällähän se lähti.
« Viimeksi muokattu: 17 Maaliskuu, 2009, 20:14:56 kirjoittanut Toppahousu »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
5940 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Syyskuu, 2008, 13:00:27
kirjoittanut Hannu
42 Vastauksia
22057 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Marraskuu, 2012, 15:53:43
kirjoittanut heikkit
3 Vastauksia
4339 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2014, 09:45:43
kirjoittanut mikek