Torppasin joulun alla kopterin aika pahasti kun yhtä-äkkiä kone vain tuli alas ja jäi vaivaamaan mistä tippuminen johtui. Kone tuli 60-80m alas sellaisella vaihdilla, että ruumiin avaus ei enää paljon kertonut syytä
Tänään lentelin onneksi matalammalla, kun samanlainen ilmiö kävi ja sain onneksi tehtyä hätälaskun. Maassa kopteria tarkastaessa huomasin, että hampaat olivat lähteneet päärattaasta. Mistähän ihmeestä moinen voi johtua?!? Lentelin hyvin rauhallista taivaslentoa, rattaat oli säädetty paperin palalla mittaamalla sopivalle tiukkuudella ja mitään jäykkyyttä tai vastaavaa ei kopterissa tuntunut. Myöskin kopteri oli säädetty tosi tärinättömäksi kun tämän torppikorjauksen jälkeen ihmettelin perän hyppimistä ja säädin kaikki tarkasti kuntoon. Tämän hajoamisen jälkeenkin näyttää olevan välys hampaissa ihan sopiva, joten se tuskin oli liian tiukka tai löysä ennen hajoamista. Keksiikö joku syyn mikä olisi voinut kyseinen ongelman aiheuttaa ja nyt pani tosiaan epäilemään, että viimeksi kun torppasin joulun alla (eka torppi) niin syy oli sama homma - kopteri oli silloin vain niin kaukana, että en kuullut ääntä tai muuta mistä olisi voinut vakuuttua mikä oli vialla. Silloin viimeksi luulin, että kantama loppui, mutta kun kantamaa oli yli 600metriä (ainakin ilman moottorin tärinöitä) seuraavana päivänä testatessa, niin tuskin se oli kantamassa ongelmaa - varmaan sama hammasongelma.
Minulla oli aijemmin kopterissa vakio suorahampaiset vakio pinionilla (siis tuossa pahassa torpissa) . Nyt minulla oli vinorattainen pääratas ja samalla suhteella oleva (onko se 11/177 vai mikä tuossa) vinohampainen. Molemmat rattaat olivat alignin tuotantoa - onko olemassa jotain kestävämpiä rattaita ja mikä voisi olla syy, että minulla paukkuu noita rattaita tähän tahtiin