Kirjoittaja Aihe: belt cp ja vipottava perä  (Luettu 9679 kertaa)

Poissa m1qq0

  • Aloitteleva torppari
  • *
belt cp ja vipottava perä
« : 14 Helmikuu, 2009, 10:58:12 »
Jee.

Nyt on beltillä otettu ensimmäiset kunnon savut, ja saatin pari akullista leijuttelua, ja kopu on vielä ehjä!
Kaik mänt muuten ihan ok, mutta perä tekee nopeata edestakaisin liikettä oikeastaan kokoajan. Mistä tuollainen johtuu ja miten sitä lähdetään korjaamaan? gyrona toi eskyn HH-gyro.


Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: belt cp ja vipottava perä
« Vastaus #1 : 14 Helmikuu, 2009, 11:31:33 »
Kokeile laittaa gainia pienemmälle.
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa m1qq0

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: belt cp ja vipottava perä
« Vastaus #2 : 14 Helmikuu, 2009, 13:52:05 »
Jep, mutta gyron säädöissä on limit, ja delay.
Onko noista jompikumpi sama kuin gain?

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: belt cp ja vipottava perä
« Vastaus #3 : 14 Helmikuu, 2009, 13:55:17 »
Jep, mutta gyron säädöissä on limit, ja delay.
Onko noista jompikumpi sama kuin gain?

Limitistä muistaakseni säätyy gain.
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: belt cp ja vipottava perä
« Vastaus #4 : 14 Helmikuu, 2009, 14:11:26 »
Eipäs kun delay:stä.  :)
Limitillä rajoitetaan servon liikerata.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: belt cp ja vipottava perä
« Vastaus #5 : 14 Helmikuu, 2009, 14:17:56 »
Eipäs kun delay:stä.  :)
Limitillä rajoitetaan servon liikerata.

Niinhän se olikin  :P

Tässä vielä kuvaa:
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: belt cp ja vipottava perä
« Vastaus #6 : 14 Helmikuu, 2009, 14:25:01 »
Ja tämä auttoi ainakin mua säädössä: http://www.rc711.com/shop/product_info.php?products_id=857. Laitoin limit 10% ja gain 80%, kuten jossain muussa säikeessä kerroin. Ja mulla gyron molemmat johdot kiinni eskyn vakiovastarissa, liekö gyro edes lähtee päälle muuten (jotain muuta voi lukea muilta foorumeilta, mutta nää siis mun kokemukset).
« Viimeksi muokattu: 14 Helmikuu, 2009, 14:29:43 kirjoittanut kiinalainen »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa m1qq0

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: belt cp ja vipottava perä
« Vastaus #7 : 15 Helmikuu, 2009, 11:19:03 »
Mua ei auttanu...

Nyt on sitten haettu ton delayn koko skaala läpi, mutta ei tunnut auttavan.
Siinä vaiheessa kun kierroksia on sen verran että kone nousisi ilmaan, tai hiukan allekin, alkaa perä vipottamaan vieläkin.

Mulla on kaikki muut eskyn vakio servoja,mutta perässä on :http://www.swanghobby.com/product.php?productid=5&cat=3&page=1 .    Ei kai tuon liian hidaskaan pitäisi olla?

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: belt cp ja vipottava perä
« Vastaus #8 : 15 Helmikuu, 2009, 11:22:57 »
Eikö perän toiminnassa tapahdu mitään muutoksia kun muutat gainia? Suuremmalla gainilla perän pitäisi väpättää enemmän. Siirrä perän tönärin pallolinkki sisempään reikään servo armilla.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: belt cp ja vipottava perä
« Vastaus #9 : 15 Helmikuu, 2009, 16:01:39 »
Mulla on kaikki muut eskyn vakio servoja,mutta perässä on :http://www.swanghobby.com/product.php?productid=5&cat=3&page=1 .    Ei kai tuon liian hidaskaan pitäisi olla?
Samaa luokkaa eskyn vanhempien servojen kanssa, eskyn uudet ehkä pikkasen nopeampia (0.1 s per 60 astetta). Löytysköhän sieltä jostain Anttilasta tms. semmoista pyörivää pöytää säätöalustaksi (vaikka ruuvipuristimilla pöydänkulmaan kiinni)? Pääsee ainakin sitten suht "turvallisesti" kokeilemaan, miten tuo gyro toimii / ei toimi. Youtubesta katselin videoita, kun omaa ensimmäistä säädin (toisen HH-gyron sain kiinni tänään kakkoskopteriin, säätöjä vaille nyt). Tässä nyt yksi video, mutta vain vanhalle gyrolle (mulle tuli tuon videon perusteella lähinnä vain tuo HH-toiminta selväksi). Asennus on erilailla ja gyro pitää käynnistää HH-modessa. Uudemman gyron kanssa voisi olla lisää asiaa liikealueen tarkistuksesta ja säädöstä esim. rate modessa.
.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: belt cp ja vipottava perä
« Vastaus #10 : 15 Helmikuu, 2009, 20:35:59 »
Foorumilaiset on ite rakennellu noita kääntöpöytiä. Itekki ajattelin ostaa semmosen tv-tason pyörylän ku tulee vastaan.
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa m1qq0

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: belt cp ja vipottava perä
« Vastaus #11 : 15 Helmikuu, 2009, 22:59:51 »
herne nenässään hän.

Nyt tuntuu siltä että ois pitänyt vaan ruveta vaikka nyrkkeileen tms.

Ei toi delay taida pelata ollenkaan. Pitäisikö ihan nuubinkin huomata ero, jos tuon delayn säädön pistää ensin ihan nolliin, ja sitten täysille? Itse en huomaa minkäänlaista eroa.

Tarsko nyt sitten viimein uskoa kokeneempia, ja ostaa kerralla vehkeet mitkä pelaa?

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: belt cp ja vipottava perä
« Vastaus #12 : 15 Helmikuu, 2009, 23:29:30 »
herne nenässään hän.

Nyt tuntuu siltä että ois pitänyt vaan ruveta vaikka nyrkkeileen tms.

Ei toi delay taida pelata ollenkaan. Pitäisikö ihan nuubinkin huomata ero, jos tuon delayn säädön pistää ensin ihan nolliin, ja sitten täysille? Itse en huomaa minkäänlaista eroa.

Tarsko nyt sitten viimein uskoa kokeneempia, ja ostaa kerralla vehkeet mitkä pelaa?

Ihan vakiomankkaa käytät? Itelläni on DX7 millä säätelen gainia ja huomaan kyllä muutoksen.
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: belt cp ja vipottava perä
« Vastaus #13 : 16 Helmikuu, 2009, 03:31:21 »
Jossain oli juttua, että gainin saa säädettyä ruuvista vain, jos se keltainen lanka on irti vastarista. En tiedä onko ainut tapa poistaa etä-gain säätö käytöstä. Muistaakseni en saanut itse tota uutta gyroa käynnistymään HH-moodissa noin ollenkaan (valo ei syttynyt). Voisin ihmetellä asiaa jossain vaiheessa, jos vain saisin jostain semmoisen pyöriteltävän pöydän (aiempaa kamerajalustaviritystä en ala enää tekemään).
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: belt cp ja vipottava perä
« Vastaus #14 : 16 Helmikuu, 2009, 15:58:41 »
Jossain oli juttua, että gainin saa säädettyä ruuvista vain, jos se keltainen lanka on irti vastarista. En tiedä onko ainut tapa poistaa etä-gain säätö käytöstä. Muistaakseni en saanut itse tota uutta gyroa käynnistymään HH-moodissa noin ollenkaan (valo ei syttynyt). Voisin ihmetellä asiaa jossain vaiheessa, jos vain saisin jostain semmoisen pyöriteltävän pöydän (aiempaa kamerajalustaviritystä en ala enää tekemään).

Sitä gainia pitää olla yli 50%(?) jotta se käynnistyy HH-modessa.
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: belt cp ja vipottava perä
« Vastaus #15 : 16 Helmikuu, 2009, 18:08:29 »
Tässä pari linkkiä. Noista voisi tehdä sitten lyhyen koosteen, kun käyty läpi kantapään kautta. Toinen foorumi vaatinee rekisteröitymisen.

http://www.helifreak.com/showthread.php?t=99560

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=883301

Nopeasti vilkaisin, katson myöhemmin ajatuksella. Tuurilla sain ehkä ekan oman gyron toimimaan. Ehkä lähetin antoi vain sopivan gainin, kun nappi itseen päin napsautettuna. 

Jostain luin vielä semmoistakin, että joku oli kokeillut disabloida sen etägainin säädön laittamalla
sen keltasin karvan vapaaseen kanavaan väärinpäin, jotta maadottuisi maakarvaan. Toisissa vihjeissä tuo keltainen lanka on taas irroitettu vastarista kokonaan. Näiden viritysten paikkansapitävyydestä en tiedä, kun en ole (vielä) kunnolla kokeillut.

Nyt pitää mennä taas nukkumaan, että jaksaa kiinantunnille 8 am (nyt klo 0:08 am).

Edit: Ainiin, säätöalustan ajattelin tehdä tälläkertaa semmoisesta vanhasta pyörivästä toimistotarvike-/kynätelineestä. Reiät nippusiteille (laskutelineisiin kiinni) ja muutamalla ruuvilla kiinni tukevampaan ja painavampaan alustaan. Saa nähdä mitä tulee, mutta ei ainakaan maksa juuri mitään.
« Viimeksi muokattu: 16 Helmikuu, 2009, 18:12:30 kirjoittanut kiinalainen »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: belt cp ja vipottava perä
« Vastaus #16 : 28 Helmikuu, 2009, 19:03:49 »
Nyt sitten sain vihdoin aikaiseksi kokeilla tuota 0704B -gyroa 0406A- vakiolähettimen kanssa. Täällä on poikkeuksellista vesisadetta jatkunut reilut kolme viikkoa, ei ollut oikein intoa virittää, mutta ehkäpä viikon päästä pääsisi ulos...

1) Gyron keltainen johto irti gyro ei lähtenyt käyntiin ollenkaan (kopteri pyörii)
2) Jos keltainen johto oli kytketty väärinpäin (maihin) gain-säätötrimmeristä ei tapahtunut mitään. Perä väpätti varsinkin heti käännösten jälkeen. Tämä lopputulos kai se mitä tässä säikeessä kuvailtu.
3) Videossa keltainen johto oikeinpäin ja perä ei jää käännöksen jälkeen väpättämään. Gain-säätötrimmerin asetuksella ei ole merkitystä. Tulee vakio-gain lähettimeltä, kun lähettimen gyro-kytkin vedetty itseenpäin (HH-tilaan). Tällöin ledi palaa. Tiukissa käännöksissä ledi välillä sammuu lyhyiksi hetkiksi.

Kokeilut tehty käynnistämällä gyro aina HH-tilassa ja säädöt tehty sähköt pois päältä. Limit näyttäisi toimivan sähköt päällä. Gain/delay-säädöllä ei tuntunut olevan vaikutusta missään tapauksessa (aina kokeiltu vähintään 4-5 eri asetusta).

Video kuvattu itse toisella kädellä, kun toinen käsi oli tikussa kiinni (ei jaksanut enää illalla kaivaa kameranjalustaa esiin).



Voisiko tässä säikeessä mainittu ongelma johtua siitä, että se gyron keltainen johto olisi oikarissa maihin tai sitten vain liitin väärin päin vastarissa?
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: belt cp ja vipottava perä
« Vastaus #17 : 28 Helmikuu, 2009, 19:26:09 »
Luin jostain että tuo gyro ei toimi vakiolähettimellä, HH tilassa pitäisi valon vilkkua välittömästi kun rudderiin koskee.
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: belt cp ja vipottava perä
« Vastaus #18 : 28 Helmikuu, 2009, 19:32:43 »
Toimiipas vakiolähettimellä (ainakin tarpeeksi hyvin), kuten videosta näkyy (tuota väärää tietoa valitettavasti vaan löytyy eri palstoilta, joita monissa paikoissa myös yritetään korjata). :)

En tuota lediä niin kovasti tuijottanut, vilkkuuhan se siellä, kun kääntelee tikkua.

Siitä "väpätyskonffauksesta" en jaksanut videota ottaa.
« Viimeksi muokattu: 28 Helmikuu, 2009, 19:40:11 kirjoittanut kiinalainen »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: belt cp ja vipottava perä
« Vastaus #19 : 28 Helmikuu, 2009, 19:37:12 »
Toimiipas vakiolähettimellä, kuten videosta näkyy. :)

En tuota lediä niin kovasti tuijottanut, vilkkuuhan se siellä, kun kääntelee tikkua.

No joo :), lähettimestä ei vaan pysty gainia säätämään, miten muuten se gainin säätö onnistuu siitä gyrosta jos on se keltainen piuha vastarissa kiinni?

Kävin tänään pitkästä aikaa ulkoiluttamassa belttiä, kyllä tuo gyro vaan toimii uskomattoman hyvin, pakkastakin oli muutama aste ja aika kova tuulikin oli ;D
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: belt cp ja vipottava perä
« Vastaus #20 : 28 Helmikuu, 2009, 19:43:35 »
No joo :), lähettimestä ei vaan pysty gainia säätämään, miten muuten se gainin säätö onnistuu siitä gyrosta jos on se keltainen piuha vastarissa kiinni?
Joo, ei onnistu säätö. :) "Sweet spot" jää saamatta. Täytyy vain tyytyä siihen lähettimen kytkimen antamaan vakiosäätöön, joka nyt jostain syystä on kumminkin yllättävän hyvä.
« Viimeksi muokattu: 28 Helmikuu, 2009, 19:45:09 kirjoittanut kiinalainen »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa m1qq0

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: belt cp ja vipottava perä
« Vastaus #21 : 01 Maaliskuu, 2009, 09:10:15 »
Sain tuon gyron sitten toimimaan vihdostaviimein!!
Nyt perä toimii ihan ok, ja taitaa haaveet gyron ja lähettimen uusimisesta kadota ainakin toistaiseksi (lue: ei ole rahaa ;D)

Mulla oli just tuo keltainen piuha maissa, ja väpätys johtui ilmeisesti siitä. Niiiin, ja löysin tuolle gyrolle jonkinnäköisen manuaalinkin, jossa se neuvottiin asettamaan poikittain koneen runkoon nähden. Liekö sitten mitään merkitystä, mutta pääasia että toimiii!

Muutama akullinen leijuttelua takana, eikä isompia torppeja. Kait tää tästä alkaa sujuun.

timberjack

  • Vieras
Vs: belt cp ja vipottava perä
« Vastaus #22 : 15 Maaliskuu, 2009, 23:55:58 »
Mulla sama ongelma. Perä vipottaa koko ajan. Varmasti menee gyro uusiksi samoin kuten lähetinkin.
Liekö jotain sitten vioittunut kun beltti tuli savuten alas noparin kärvähdettyä ilmassa
tässä muutamia kuukausia sitten  ;)

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: belt cp ja vipottava perä
« Vastaus #23 : 17 Maaliskuu, 2009, 11:48:56 »
Mikä ihmeen Belttien keräilijä olet, vai onko tuo tieto kohta 4:stä Beltistä vain herja?  Kamalaa mihin ihmiset haassaavatkin rahojaan (toki joku keräilee muitakin romuja eli harrastushan se on tämä Belttienkin keräilykin - toivottavasti vain ei kovin pitkäaikainen). :)

Testailin tänään vähän akkuja ja kolmannella sain puolet lentoajasta kulutettua, kun katkesi sähköt (onneksi vain metrin korkeudella) ja maakosketuksessa lapa napsahti peräputkeen tehden lommon, muttei muuta. Nopari oli tulikuuma. Lennätin vielä vähän tuonkin jälkeen (kunhan nopari oli jäähtynyt), mutta taitaa se hihna hangata vähän siihen lommokohtaan, kun ääni vähän muuttui ja peräkin vähän vipattaa eli pitänee laittaa paketti halpoja peräputkia tilaukseen (hihnoja on ennestään). Pinjonin ja päärattaan välyksen voisi myös tarkastaa, ettei turhaan rasita moottoria (tuskin se kuumeneminen tässä tapauksessa kumminkaan tuosta välyksestä johtunut). Ehkäpä nyt voisi tilata myös yhden Scorpion 45A noparin (ehkä tuon noparin voi siirtää sitten johonkin muuhun vehkeeseen, kun Belttiä ei kannata enää korjata). Käyköhän tuo Scorpion muuten Eskyn vakiovastarin seuraksi (pitänee mittailla ja lueskella)?
« Viimeksi muokattu: 17 Maaliskuu, 2009, 11:50:52 kirjoittanut kiinalainen »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

timberjack

  • Vieras
Vs: belt cp ja vipottava perä
« Vastaus #24 : 17 Maaliskuu, 2009, 21:52:57 »
Mikä ihmeen Belttien keräilijä olet, vai onko tuo tieto kohta 4:stä Beltistä vain herja?  Kamalaa mihin ihmiset haassaavatkin rahojaan (toki joku keräilee muitakin romuja eli harrastushan se on tämä Belttienkin keräilykin - toivottavasti vain ei kovin pitkäaikainen). :)

Testailin tänään vähän akkuja ja kolmannella sain puolet lentoajasta kulutettua, kun katkesi sähköt (onneksi vain metrin korkeudella) ja maakosketuksessa lapa napsahti peräputkeen tehden lommon, muttei muuta. Nopari oli tulikuuma. Lennätin vielä vähän tuonkin jälkeen (kunhan nopari oli jäähtynyt), mutta taitaa se hihna hangata vähän siihen lommokohtaan, kun ääni vähän muuttui ja peräkin vähän vipattaa eli pitänee laittaa paketti halpoja peräputkia tilaukseen (hihnoja on ennestään). Pinjonin ja päärattaan välyksen voisi myös tarkastaa, ettei turhaan rasita moottoria (tuskin se kuumeneminen tässä tapauksessa kumminkaan tuosta välyksestä johtunut). Ehkäpä nyt voisi tilata myös yhden Scorpion 45A noparin (ehkä tuon noparin voi siirtää sitten johonkin muuhun vehkeeseen, kun Belttiä ei kannata enää korjata). Käyköhän tuo Scorpion muuten Eskyn vakiovastarin seuraksi (pitänee mittailla ja lueskella)?

Vähintään kymmenen belttiähän sitä olla pitää joten olen vielä kaukana tavoitteesta  :D
No juu mulle riittää beltti aivan hyvin sillä en harrasta tätä touhua pääasiallisesti vaan isomman ajan vie nämä nelipyöräiset bensa rc vehkeet.
Tosin perheessä on toinen beltpilotti joten ei nuo kopukat hyllyssä homehdu  ;D





 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
12 Vastauksia
7932 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Kesäkuu, 2007, 00:11:31
kirjoittanut Yippo
2 Vastauksia
3609 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Helmikuu, 2008, 12:03:59
kirjoittanut keijon
9 Vastauksia
5259 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Joulukuu, 2008, 18:51:18
kirjoittanut 1m4s0_
22 Vastauksia
13309 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Helmikuu, 2009, 11:16:53
kirjoittanut Vispilä
14 Vastauksia
6653 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Maaliskuu, 2011, 10:46:40
kirjoittanut zxiicci