Tutustuin vanhemman 1010B-mallin alkutaipaleeseen muutamien keskusteluryhmien kautta. Vikoja löytyi ja on korjattu, nyt sitten saatavilla parannettu malli 1010B+, jossa edellisessä versiossakin hioutunut softa ja uutena myös USB-liitäntä. Ensimmäisten vanhojen mallien päivitys oli hankalaa, koska vaati RS232-TTL-muuntimen juottelun levylle.
Tässä kuvia saksalaisten tekemästä testistä:
http://elektromodellflug.de/Projekte/iCharge/icharger-1.htm.
Saksassa hinta on näköjään lähes sama (189 e), millä Kiinan suurin RC-tavaradealeri myy tätä yksittäiskappalein myös maailmalle (190 USD):
http://www.kd-modelltechnik.de/shop/product_info.php?info=p1422_Power-Balancer-Ladegeraet-iCharger-1010B-.html.
Tässä linkki laturin alkutaipaleen tarinaan muutaman pioneerihenkisen kokeilijan näkökulmasta:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=854120Ja lisätietoa:
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=9430048&postcount=1http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=10182345&postcount=1289Tämmöinen on nyt tilauksessa, ehkäpä lauantaina tai sunnuntaina kannetaan kotiovelle. Hieman outo juttu tilauksessa oli se, että tilasin tuon yhdeltä kaverilta reilun 120 e hintaan, mutta hetken päästä tuli tekstiviesti Kiinan suurimmalta jakelijalta, että olisivat toimittamassa mulle jotain reilun 86 e arvoista tavaraa. Ehkäpä kauppias saa paljousalennusta (eivätkä ajatelleet, että tekstariin tulee tuo hinta mukaan). Hyvä kate kumminkin, jos näin on. Nähtäväksi jää mitä sieltä tulee.
ps. Tilausnappi oli herkässä viikonloppunakin (yksi paikallinen kaveri antoi vähän konsultointiapua sunnuntai-iltana tinkimisessä Skype-chatin välityksellä), eli nyt on sitten 8 kpl 3s akkua. Ja miksi tähän parempaan laturiin lähdin, oli 2 euron LIPO-akun kennojen jännitteet näyttävä mittari. Eskyn latureilla en taida enää uskalla ladata noita parempia akkuja. Latasin niillä uudet 4 akkua ja sain kennojännitteiksi ja kokonaisjännitteiksi seuraavat: 12.6 (4.19, 4.22, 4.21), 12.6 (4.19, 4.21, 4.22); 12.7 (4.19, 4.23, 4.22); 12.6 (4.19, 4.19, 4.22). Aika marginaaleilla mennään ainakin tuon 4.23 V:n osalta. Balansointi voisi olla myös parempi. Tai en sitten tiedä miten tarkka tuo jännitemittari on.
Edit: Tässä vielä itselleni muistilapuksi uusien akkujen varastointijännitteet, jollaisina ne tulivat (akuissa sama järjestys, kuin edellä, eli tyhjien akkujen kennojen jännitteitä voi verrata ylläoleviin täysiin): 11.7 (3.89, 3.90, 3.89); 11.7 (3.89, 3.90, 3.90); 11.7 (3.89, 3.90, 3.90); 11.7 (3.88, 3.89, 3.89).