Kirjoittaja Aihe: 600:sen lavat. StickBangeritkö?  (Luettu 3755 kertaa)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
600:sen lavat. StickBangeritkö?
« : 22 Maaliskuu, 2009, 22:45:23 »
600:seen pitäs uudet lavat tilata... kysymys kuuluukin, että tavalliset vai SB:t? ;) SB:t taitaa olla tavallisia 10g kevyemmät. Tuntuuko tuo missään? Tai no, eihän niiden ihan pakko ole Radixit olla. Mitä muita hyviä lapoja suosittelette?

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: 600:sen lavat. StickBangeritkö?
« Vastaus #1 : 22 Maaliskuu, 2009, 23:27:42 »
SWE620DC painavat, mutta muuten kaikin puolin mukavat lentää.
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600:sen lavat. StickBangeritkö?
« Vastaus #2 : 22 Maaliskuu, 2009, 23:30:28 »
SAB Red Devil 600mm tai 620mm. Jäykät ja kevyet hiilikuitu kevlar lavat. Ja usko tai älä, niin halvat.

Poissa Karkkis

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Markku Kärkkäinen RC-Kopterit Ry
Vs: 600:sen lavat. StickBangeritkö?
« Vastaus #3 : 22 Maaliskuu, 2009, 23:49:19 »
SAB Red Devil 600mm tai 620mm. Jäykät ja kevyet hiilikuitu kevlar lavat. Ja usko tai älä, niin halvat.

600mm Stickbangers Radix:sit on hurjat 5€ kalliimmat  ::)

http://www.fast-lad.co.uk/store/600mm_devil_ultimate_blade-p-4490.html

http://www.fast-lad.co.uk/store/600mm_stickbangers_radix_main_blades-p-3691.html

Molemmat varmasti hyviä, jos vielä paremmat haluat osta V-Bladit mut täytys varmaan oppia
lentämään ensin et osais sanoa noista lavoista jotain ???
 
T-Rex 600NSP
T-Rex 600E PRO
T-Rex 250
Spektrum DX7

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: 600:sen lavat. StickBangeritkö?
« Vastaus #4 : 23 Maaliskuu, 2009, 00:41:14 »
SWE 620DC:ssä on ihq pinkki alapuoli ja hiilikuvio yläpuolella, erottuu ylä ja alapuoli kauemmaski ;)



btw. arvakkaapa onko nuita kuvassa näkyviä horsmia (tai mitä rehuja ovatkaan) enää   :-\
« Viimeksi muokattu: 23 Maaliskuu, 2009, 00:46:14 kirjoittanut Timo Huhtamäki »
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600:sen lavat. StickBangeritkö?
« Vastaus #5 : 23 Maaliskuu, 2009, 09:12:55 »
Molemmat varmasti hyviä, jos vielä paremmat haluat osta V-Bladit mut täytys varmaan oppia
lentämään ensin et osais sanoa noista lavoista jotain ???
Tässä postissa on hyvä pointti, mutta työnnetään se syrjään, koska järjellähän ei tunnetusti ole mitään tekemistä tämän harrastuksen kanssa ;D. Radixit on hienot! Tuo Red Devil voisi kyllä olla hyvä vaihtoehto... SWE taas viittaa jotenkin tuohon naapurimaahan, mutta pinkki on upea... täytyy surffata vielä hetki ennen paypal tilin käyttöä :P.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 600:sen lavat. StickBangeritkö?
« Vastaus #6 : 23 Maaliskuu, 2009, 09:32:00 »
Kaikki lavat on melko samanlaisia ominaisuuksiltaan pienillä nopeuksilla ja pehmeällä lentotyylillä. Erot huomaa kovemmassa vauhdissa ja pitchin ja cyclicin kuormituksen alla. V:t on sen verran kevyet että ovat nopeet mutta vaativat hieman tarkempaa roottorin kuormituksen hallintaa. Allan Belliltä kysyin niin suosittelee SWE lapoja, ovat muistaakseni korealaisia. Sanoi ettei vaihtaisi takaisin Radixeihin tai V Bladeihin. Taitaa tosin saada olla sponsoroitu.. Radix Stick bangereita en oo koettanut, mutta ovat ilmeisesti aika lähellä V lapojen ominaisuuksia. Perus Radixit on hyvät nekin, hieman hitaammat, mutta roottorissa on enemmän inertiaa. Sopii siis hyvin monenlaiseen lentotyyliin. Autoissa massasta on hyötyä. Mun mielestä sun kannattaa laittaa ne lavat mitkä ekana sattuu käteen  :). Ittellä nuo V TST:t.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600:sen lavat. StickBangeritkö?
« Vastaus #7 : 23 Maaliskuu, 2009, 16:44:12 »
No niin, arpajaisissa voiton vei normaalit Radixit. Halusin nuo vähän painavammat (~135g/kpl) perusteena lähinnä ne oletettavasti paremmat rotaatio-ominaisuudet ja oudot jutut joita luin noiden kevyien lapojen aiheuttamasta moottorin hyytymisestä ilman hyvää cyclic/pitch managementtia (mistä Vispiläkin kirjoitti, johtuuko siitä, että painavammat lavat toimii vähän niinku vauhtipyöränä moottorille??). Mä mitään managementtia... lennän vaan.

Ja olipa ne edelliset lavat mitkä tahansa TIG merkkiset, niin kyllä 600:sessa on ihan itsestään hyvät rotaatio-ominaisuudet :). Siinähän oli lavoissa niin paljon inertiaa, et tosiaan leiju paikallaan ilmassa jonkun tovin ja silti ei kiekat loppunu kesken vaan sain vielä tuotua alas tarpeeksi pehmeästi (tosin kaatu piru hangelle).

Yhdet SWE lavat oli kyllä tosi kevyet, jos oikein luin niin vain 115g/kpl.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 600:sen lavat. StickBangeritkö?
« Vastaus #8 : 23 Maaliskuu, 2009, 17:49:16 »
Lainaus
johtuuko siitä, että painavammat lavat toimii vähän niinku vauhtipyöränä moottorille??

Siitäpä juuri, painavaan liikkuvaan esineeseen on sitoutunut enemmän energiaa kuin kevyeen. Elikkä kevyiden lapojen kanssa nupin kierrokset hidastuu rasituksen alla nopeammin kuin painavilla lavoilla. Sen takia täytyy olla pitchin ja cyclicin käyttö tarkemmin hallussa  :).

Tosin, mitä painavampi lapa, sitä enemmän energiaa tarvitsee kierrosten nostamiseen. Painavien lapojen kanssa tarvitsee siis odottaa kierrosten nousua pidempään kuin kevyiden lapojen kanssa. Kevyet lavat sopii 3D:hen hyvin juurikin sen takia että kierrokset nousee nopeasti rasituksen jälkeen ja kopteri reagoi nopeammin roottorin pienemmän massan takia. Lavoissa on tietenkin muutakin eroa kuin paino, mm. painopiste ja profiili, joten painavampikin lapa voi olla yhtä nopea kuin kevyempi.

Autorotaatiossa on hyötyä lapojen painosta inertian ja pituudesta pinta-alan takia, tosin siihen pätee sama sääntö, painavilla lavoilla kierrosten nousu kestää kauemmin jolloin ei ole varaa antaa kierrosten pudota liikaa. Kevyillä ja lyhyillä lavoilla autorotaatio pitää tehdä tarkemmin kuin painavilla, koska inertiaa ei riitä kovin pitkäksi aikaa laskeutuessa.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
5438 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Syyskuu, 2007, 23:28:32
kirjoittanut Hermis
0 Vastauksia
2623 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Joulukuu, 2007, 07:04:58
kirjoittanut jaska.t
8 Vastauksia
5045 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2008, 20:19:44
kirjoittanut seppinen
1 Vastauksia
2812 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Joulukuu, 2009, 09:17:34
kirjoittanut Sami
Edukkaammat lavat 500:een?

Aloittaja Rotary « 1 2 » Lavat

32 Vastauksia
23441 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Marraskuu, 2010, 21:03:46
kirjoittanut B12