Scorpionin moottoreista pieni"service bulletin"
ainakin ulkomaisilla sivustoilla porukka on valitellut laakerien kestoa isommissa scorpioissa,,
tuloksena katkenneita akseleita,,tontattuja koptereita,,ym,,
omasta mielestäni foorumeilla kuvatut ongelmat liittyi voitelun puutteeseen, eikä
siihen että laakerit vain olisivat heikkorakenteisia,,johon viittaavia kommentteja myös oli,,
moottoreita oli myös tuhoutunut laakerien pyörittyä läpi pesissään, ja sitä myötä rungot sorvautuvat piloille,,
ja kaikki nuo ongelmat kulminoituvat lopulta voiteluun,,
jotkut olivat vaihtaneet myös keramilaakereita ongelman ratkaisemiseksi,,tosin voidella niitäkin
täytyy,,
omalle HK4035 motille tein seuraavanlaisen toimenpiteen,,
toimintaohje jos tekee mieli tsekata tilanne,,mutta omalla vastuulla,,
lukkosokka pois,,kannu pois,,ja sisäseetin ja pölysuojan välistä terävällä/ohuella piikillä keskeltä varovasti nostaen lakrujen pölysuojat irti,,(lähtevät aika nätisti ja ehjinä, jos toimit oikein?)
jos pölysuojaan jäi pieni taitos kohta irroituksen jäljiltä,,voi sen varovasti suoristaa irrallaan
ollessaan,,
itse en oikaissut kuin sen verran ettei ota kiinni mihinkään,ts,jätin tarkoituksella
hiukan auki että olisi jatkossa helpompi voidella laakeria ja aine menee oikeasti sinne mihin pitää,,?
onnistunee jatkossa pitkällä injektioneulaa käyttäen ja ilman moottorin purkua,,
laakerien avauksen jälkeen enään ihmettellyt mahd,,(110% varmasti?) tulevia laakeri ongelmia,,
vaseliinia oli todella nuukasti,,suorastaan naurettavan vähän,,
lääkkeenä siihen lisätään hyvälaatuista laakerivaseliinia,,ja painetaan varovasti pölysuojat
takaisin paikalleen,,ja kasataan motti,,
takuu varmasti kestää lakrut paremmin kun eivät kuole voitelun puutteeseen,,
jatkossa valmistajan suositusta kannattaa varmaankin noudattaa,,eli laakerien voitelu joka 6:es
lento ohuella öljyllä,,