Ajattelin kokeilla kahdella 400 mAh kennolla. Toinen ladataan täyteen 4,2V ja toinen puretaan 3,7V kennojännitteeseen. Kytketään probet mittaamaan kummankin kennon yli olevaa jännitettä ja yhdistetään kennot 1 ohm vastuksella jolloin teoriassa täydempi kenno alkaa ladata tyhjempää 0,5 A virralla. Seurataan tilannetta kunnes vastuksessa ei enää kulje virtaa ja ladataan akut erikseen täyteen. Vaihtoehtoisesti puretaan akut latauksen sijaan jolloin nähdään akkujen varaustilanne yhdistämisen jälkeen.
Mielenkiintoista tässä on kuinka kauan kestää ettei yhdistävässä vastuksessa kulje enää virtaa ja tasoittuuko kennojen varaus täysin. Hiukan epäilen tätä mutta eiköhän tuolla testillä selviä jotain. Testin voi toistaa myös eri varaustilassa oleville akuille, esim. kennojännitteiden ollessa aluksi 3,75V ja 3,85V.
Testaussuunnitelma muuttuikin toteutusvaiheessa, kokeilin ensin kahdella eri varaustilassa olevalla kennolla ja vastuksella n. metri ohutta wire-wrap -lankaa jonka resistanssi oli 0,47 ohm. Virta kennosta toiseen oli yllättävän pieni ja tulosten perusteella kokeilin seuraavaa:
Latasin ensin kaksi 400 mAh akkua erikseen täyteen, ja purin toisesta 200 mAh ja toisesta 300 mAh 1A virralla, jonka jälkeen kennojännitteet olivat täydemmässä 3,87V ja vajaammassa 3,71V. Kytkin akkujen miinusnavat yhteen ja plusnavat yleismittarin 10A virtamittausliitännän kautta toisiinsa. Virta oli aluksi n. 200 mA ja laski nopeasti:
aika (min) | virta (mA) |
0 | 200 |
5 | 110 |
10 | 90 |
15 | 60 |
20 | 40 |
25 | 30 |
30 | 20 |
Tunnin kohdalla irrotin akut ja täydemmän (200 mAh puretun) kennojännite oli 3,820V ja vajaamman 3,817V.
Tämän jälkeen latasin kennot taas erikseen täyteen ja latureiden mukaan niihin meni 246 mAh ja 258 mAh ts. täydemmästä oli lähtenyt 46 mAh ja tyhjempään tullut lisää 42 mAh. Varaus siis siirtyi aika hyvällä hyötysuhteella. Yllättävää on että tasaantuminen kestää noinkin kauan. Kennot tosin ovat ilmeisesti 10C kennoja joten niiden sisäinen resistanssi ei ole kauhean pieni. Pitäisi kokeilla isommilla kennoilla ja suuremmalla C-arvolla.
Tämän perusteella voisi päätellä että rinnakkain kytkettyjen akkujen tasaantuminen jatkuu vielä latauksen aikanakin, vajaampi ottaa siis enemmän virtaa vastaan mikä kannattaa huomioida latausvirtaa valittaessa.