Mites, tehdäänkö tällä kertaa se tuomarointilappu jo etukäteen valmiiksi? Voisiko joku vääntää esimerkin vaikka Excelillä siitä?
Tehkää silleen, että on liikkeen järjestysnumero, liikkeen mallilapussa oleva numero ja se kuva. Ja tietenkin se mihin pistettään ko. kierroksen pisteet.
Tämä olisi arvostelemisen ja tuomaroinnin kannalta kaiken paras tapa.
Puhuttiin tänään Maikon kanssa aiheesta jonkin verran lennättäessä. Jonkun pitäisi ottaa ja selvitätä miten "isossa maailmassa" arvostellaan, jotta voisimme noudattaa jokseenkin samaa tapaa. Esim. se että jos liike on muuten ok, mutta tekee käännösen väärin tai jotain ylimääräistä, niin miten siihen pitäisi suhtautua.
Yksi tärkeä arvosteluperuste on symmetria ja liikkeiden sulavuus. Toinen tärkeä seikka on, että liikkeiden välissä on sopivasti aikaa. Jos edellistä liikettä ei ole ehtinyt vielä arvostella, ja uutta tulee jo, niin voi olla että saa merkittävästi huonommat pisteet molemmista liikkeistä.
Kolmas mainittava seikka on liikkeen sijoittaminen, jos se on keskellä suoraan tuomareiden edessä, niin silloin arvostelu on myös helpompaa ja saa parempia pisteitä. Jos liike aloitetaan kovin sivussa, saattaa hyvinkin pyöreä ympyrä näyttää ovaalilta.
F3N-lajin suorituksissa on kaksi merkittävästi toisistaan eroavaa seikkaa. Tämä set maneuvers -osio on tarkkuutta ja sijoittamista, yksittäisen liikkeen esittämistä. Freestyle-osio on esittelyä omista taidoista vapaasti sijoitetulla liikkeillä. Siinä saa ja tulisikin pitää hauskaa, ja samalla viihdyttää yleisöä. Lisäki on tämä flight to music -osio, mitä ei Suomessa ole vielä lennetty, siinä tulisi koreografian sopia musiikkiin ja liikkeiden vaikeus olla sopiva, jotta kaikki näyttää hyvältä.
Tässä jotain ohjeita tuleviin kisoihin. Jos nämä minun esittämät mielipiteet eroavat kovasti yleisestä tuomarointilinjasta ja/tai muutoin on väärin, niin korjatkaa ihmeessä, niin opin itekkin