Kuudes torppiTänään oltiin lennättelämässä Espoossa ja paikalla olivat
Juza, SJo1, Karkkis, Martevuo, muutama satunnainen katsoja ja pari koiraa.
Pitkän lennätys tauon jälkeen oli t-o-d-e-l-l-a kivaa välillä päästä ajamaan muutakin kuin simulaattoria. Tänään tosin tuntui olevan "peräpäivä". Tarkoituksena olis saada Synergy tulille ja ilmaan, mutta kun olin ottamassa kopteria pois auton perästä huomasin että työntötangon pää perästä oli irronnut. No, en viitsinyt kenttäkorjauksia tekemään, sillä luottoratsuni Rapukka oli siinä vieressä valmiina kuin lukkari sotaan.
Ekan lennon alkupuolella oli hieman hakusessa pitkän tauon jälkeen, mutta loppua kohden alkoi rentous löytymään. Lennot 2 ja 3 olivatkin sitten puhdasta naaatiskelua. Pari nappulaa tuli katsomaan lennätystä siihen viereen katsomaan ja kommentoimaan: "vähä siidee"
Neljännellä lennolla sitten siinä kikkaillessa huomasin että perä nytkäisi pari kertaa, WTF
. Tämän jälkeen otin kopterin alemmas ja tutkailin tilannetta. Pyörittelin perää noin metrin korkeudessa pitäen kopteria paikalla ajaen hiljoikseen vasemmalta oikealle. Siinä sitten yht'äkkiä hirveet pironopeudet perään ja kopteri metristä ujelluksen säestämänä maahan. Luottoratsun kynttilä sammui siihen, ei turhaa kärsimystä.
Koppero käteen ja tutkimuslautakunta paikalle (Chair Juza
). Mitkään servot eivät enään liikkuneet ja Gyrossa välkytti valoa. Toisella akulla sama homma. No, raato auton perään ja paskaa jauhamaan.
Kukkaroa köyhdyttää seuraavat osat:
- Päälavat
- Perälavat
- Linkkejä
- Lavanpitimet
- Peräputki
- Perähihna
Mikä siis aiheutti extreme pirotuksen ja crashin:Kyllä, ajoin Lipolla ja akku alkoi olla lopussa. Lämpöä pihalla +3,5 astetta, joten ei älyttömän kylmä. Ja mittarin mukaan kennoissa oli vielä virtaa. Nyt kotona Radiot tuntuu toimivan normaalisti, joten suljen pois akun loppumisen. Erityisesti koska ei vastari akun loppuminen ilmassa tuolta vaikuta (tästäkin on kokemusta
). Olisikohan crah jotenkin löyhdyttänyt vastarin kidettä, jonka takia servot eivät toimineet, mutta gyrossa paloi valo. Peräkasetti ei ollut jumahtanut kiinni niin kuin joskus Rapukoissa on käynyt, se oli siis ok. Kuitenkin perähihnasta oli pari hammasta toiselta reunalta syöty pois.
--> Tapahtui siis näin: Perähihna oli päässyt löystymään ja se oli päässyt hyppäämään. Jossain vaiheessa sitten se nappasi jostain kiinni ja perä alkoi pyörimään.
Tämä ei tehnyt itsetuntoon koloa, sillä kyseessä ei ollut kuitenkaan tikkuvirhe. Mittasin nupista lämpötilan heti kaputin jälkeen infrapunamittarilla ja se oli hieman koholla, joten kyllä tämä siltikin potutti pilottia.
Nooh, tekevälle sattuu.
-