Kirjoittaja Aihe: Rexin perän setup  (Luettu 6074 kertaa)

Poissa IsoNega

  • Opetteleva torppari
  • **
Rexin perän setup
« : 28 Heinäkuu, 2007, 12:48:48 »
Muisti sen verran pätkii että Martevuon opit rexin perän setupista ovat karisseet. Olisko jollain antaa pikaiset vinkit miten tuo perä pitikään mekaanisesti tuunata, jotta olis kaikkien sääntöjen mukaan viritetty? Eli kun servo keskitetty ja bindaukset poistettu jne niin tuleeko lapojen olla täysin samaan suuntaan kuin peräputki (lavat käännetty 90 asteen kulmaan) vai pitikö ne olla vähän "kallellaa" jompaan kumpaan suuntaan?

Kopterioppaassa ei ollut muuta kun lupaus että "kuva kertoo paremmin" mutta kuva oli näemmä unohtunut siitä dokkarista.

-Nega-
« Viimeksi muokattu: 28 Heinäkuu, 2007, 12:52:28 kirjoittanut IsoNega »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rexin perän setup
« Vastaus #1 : 28 Heinäkuu, 2007, 13:38:23 »
Kun servo on keskellä, servovipu 90astetta suhteessa tönäriin ja tönäri 90astetta suhteessa perän vipuun, perälapakulmia pitäisi olla jonkunverran kompensoimaan roottorin vääntöä. Gyro norm. tilassa leijutellen ja tönärin pituutta säädellen haet pisteen jossa kone pysyy kutakuinkin suorassa (gyro norm. modessa se ei oo kuitenkaan niin justiinsa...) ja sitten gyro HH-tilaan.

Pätee muihinkin kuin TRexiin...

Minultakin puuttui myös kuvat kopterioppaasta, kun vanha tulostin ei osannut mustalla väripatruunalla tehdä kuvia, eikä kehdannut tunkea 40 sivua tekstiä väripatruunalla... Uusi tulostin (jossa siis väri ja muste samaan aikaan sisällä) osasi tehdä kuvatkin...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa IsoNega

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Rexin perän setup
« Vastaus #2 : 28 Heinäkuu, 2007, 13:48:35 »
Kun servo on keskellä, servovipu 90astetta suhteessa tönäriin ja tönäri 90astetta suhteessa perän vipuun, perälapakulmia pitäisi olla jonkunverran kompensoimaan roottorin vääntöä. Gyro norm. tilassa leijutellen ja tönärin pituutta säädellen haet pisteen jossa kone pysyy kutakuinkin suorassa (gyro norm. modessa se ei oo kuitenkaan niin justiinsa...) ja sitten gyro HH-tilaan.

Pätee muihinkin kuin TRexiin...

Minultakin puuttui myös kuvat kopterioppaasta, kun vanha tulostin ei osannut mustalla väripatruunalla tehdä kuvia, eikä kehdannut tunkea 40 sivua tekstiä väripatruunalla... Uusi tulostin (jossa siis väri ja muste samaan aikaan sisällä) osasi tehdä kuvatkin...

Tohon oli joku sääntö, millä se ainakin ekalla kerralla osui heti oikeaan. Se oli niin, että tuon taka lavan piti osoittaa tuota horizontal stabilizeria "siipeä" johonkin kohtaan mutta kun muistais mihin.

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: Rexin perän setup
« Vastaus #3 : 28 Heinäkuu, 2007, 15:17:05 »
Tämmösen olin aikanaa satuillut Lennunettiin.
Jos saat kepakon koipees ei tarvii Jonia syytellä  ;D

Lainaus käyttäjältä: Silli
Argh.  Räpylät irti niistä trimmeistä :arrow:

Keskitä kaikki mikä 4 kanavaan liittyy eli subtrimmi sekä norm trimmi.

Sitte gyro hh moodiin.vaikka aluks joko 25 tai 75.hh moodin näet kopukasta niin että sähköt päällä normaali moodissa perä lavat seuraa perän ohjausta orjallisesti kun taas hh moodissa jäävät jompaan kumpaan reunaan.

Käytä hh moodia, on alussa helpompi ajella.

Perän mekaanisen perussäädön teet niin että ensin katsot peräservon varren pystyasentoon.(Gyro norm asentoon sitten jos tarvii säätää niin strimmillä)sitten katsot kopukkaa takaapäin käännät perälavat pystyyn jonka jälkeen käännät ylimmän perälavan eteenpäin.sen kuuluu osoittaa vaakaevän uloimmasta reunasta sisään päin noin 1 cm.Jos ei osu niin siirrät servoa peräputkessa.

Tavoite on että kun kopu leijuu paikallaan niin peräservon linkki on pystysuorassa peräputkeen nähden.

Kaikki säädöt tämän jälkeen tehdään muuttamalla gyron arvoja radiosta sekä linkkien pituuksia/servoa siirtämällä peräputkessa.

Trimmi on kielletty hedelmä kanavassa 4.

Poissa IsoNega

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Rexin perän setup
« Vastaus #4 : 28 Heinäkuu, 2007, 17:35:04 »
Juuri tätä ohjetta kaipasin.. Kiitos ;D

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rexin perän setup
« Vastaus #5 : 28 Heinäkuu, 2007, 19:40:09 »
Tämmösen olin aikanaa satuillut Lennunettiin.
Jos saat kepakon koipees ei tarvii Jonia syytellä  ;D

Lainaus käyttäjältä: Silli
Perän mekaanisen perussäädön teet niin että ensin katsot peräservon varren pystyasentoon.(Gyro norm asentoon sitten jos tarvii säätää niin strimmillä)sitten katsot kopukkaa takaapäin käännät perälavat pystyyn jonka jälkeen käännät ylimmän perälavan eteenpäin.sen kuuluu osoittaa vaakaevän uloimmasta reunasta sisään päin noin 1 cm.Jos ei osu niin siirrät servoa peräputkessa.


Mutta onkos kaikkien kopujen peräevät suunniteltu niin että tuo 1cm:n sääntö pätee? Entäpä esim. Hornet CP jossa ei muistaakseni ole vaakaevää?  ::) ;D :P
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Rexin perän setup
« Vastaus #6 : 28 Heinäkuu, 2007, 23:28:20 »
Tämmösen olin aikanaa satuillut Lennunettiin.
Jos saat kepakon koipees ei tarvii Jonia syytellä  ;D

Lainaus käyttäjältä: Silli
Perän mekaanisen perussäädön teet niin että ensin katsot peräservon varren pystyasentoon.(Gyro norm asentoon sitten jos tarvii säätää niin strimmillä)sitten katsot kopukkaa takaapäin käännät perälavat pystyyn jonka jälkeen käännät ylimmän perälavan eteenpäin.sen kuuluu osoittaa vaakaevän uloimmasta reunasta sisään päin noin 1 cm.Jos ei osu niin siirrät servoa peräputkessa.



Mutta onkos kaikkien kopujen peräevät suunniteltu niin että tuo 1cm:n sääntö pätee? Entäpä esim. Hornet CP jossa ei muistaakseni ole vaakaevää?  ::) ;D :P

ei ole suunniteltu ja muutenkin tuo tapa on arveluttava sillä koko keskitys riippuu mm käytetyistä lavoista... Keskitys tehdään oikein niin että gyron ollessa Normal modessa (ei HeadingLock) servoa siirrellään tai tönärin pituutta muutetaan niin että perä ei käänny kumpaankaan suuntaan normalmodessa leijuttaessa (tai lopulta se kääntyy kun puhutaan normal modesta mutta ideana on keskittää se niin ettei trimmintarvetta tule ja servon ohjainvarsin on 90asteen kulmassa).

- Ilkka

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: Rexin perän setup
« Vastaus #7 : 28 Heinäkuu, 2007, 23:53:29 »
Toi mun vastaus oli lennunetin Treks osiosta jossa käsiteltiin reksiä vakioevillä.Sitähän tässä kysyttiin eikä muita kepakoita.(Ennenkun jeesustelu jatkuu).
Se peräservon linkin pituus on nopeampi hakea trimmillä ensin kohdalleen.Sitten perän mekanismista mitta, servo armi takas keskelle 90 asteen säännön mukaan ja koko paketin siirto pitkin peräputkea siihen palloon.
Voi sitä tietty keskiasennossakin hakea ja siirrellä koko servoa mutta mä olen valmis ensin  ;D

Ainiin ei tää ohje tosiaan kaikkiin kepakoihin taida käydäkkään esim 50-90 raptoreihin pitäis laittaa ensin peräputki canopyn sisään........ :P (jos ei vielä joku tajunnut)

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Rexin perän setup
« Vastaus #8 : 29 Heinäkuu, 2007, 00:06:11 »
Toi mun vastaus oli lennunetin Treks osiosta jossa käsiteltiin reksiä vakioevillä.Sitähän tässä kysyttiin eikä muita kepakoita.(Ennenkun jeesustelu jatkuu).
Se peräservon linkin pituus on nopeampi hakea trimmillä ensin kohdalleen.Sitten perän mekanismista mitta, servo armi takas keskelle 90 asteen säännön mukaan ja koko paketin siirto pitkin peräputkea siihen palloon.
Voi sitä tietty keskiasennossakin hakea ja siirrellä koko servoa mutta mä olen valmis ensin  ;D

Ainiin ei tää ohje tosiaan kaikkiin kepakoihin taida käydäkkään esim 50-90 raptoreihin pitäis laittaa ensin peräputki canopyn sisään........ :P (jos ei vielä joku tajunnut)


Niin siis trimmillähän sen täysjärkinen hakee kuinka paljon sitä servoa siirrellään tahi linkkiä ruuvataan. muuten menee ikä ja terveys... tänne pitäis näköjään aina kirjottaa rautalankaohje. Se vaan tuppaa käymään niin että kun sen neuvoo niin että hakekaa trimmillä se servon siirtotarpeen määrä niin sitten aloittelijat jättää sen oikean keskittämisen tekemättä ja trimmi jätetään kieroon  :-X

- Ilkka
« Viimeksi muokattu: 29 Heinäkuu, 2007, 00:07:50 kirjoittanut ija »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rexin perän setup
« Vastaus #9 : 29 Heinäkuu, 2007, 16:52:22 »
Toi mun vastaus oli lennunetin Treks osiosta jossa käsiteltiin reksiä vakioevillä.Sitähän tässä kysyttiin eikä muita kepakoita.(Ennenkun jeesustelu jatkuu).

Ei ollu tarkotus ruveta halkaisemaan hiusta, vaikka se onkin erittäin virkistävää touhua. Tuli vaan mieleen tilanne jossa joku aloittelija lukee tätä palstaa ja kokeilee kikkaa vaikka viri-evillä varustettuun rexiin ja ihmettelee kun kone vaan pyörii. Pahin tilannehhan mikä tuosta voi seurata on että hyvä gyro peittää pienet mekaaniset virheet mutta tiukanpaikan tullen pettää täysin.

Nimim. Löysällä olleen ja tärisevän vertical finin takia liian pienellä gainilla ajanut ja Zap 400:n flipistä peltoon pudottanut...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Yippo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Rexin perän setup
« Vastaus #10 : 31 Heinäkuu, 2007, 21:43:42 »
En tiedä mitä teen väärin, mutten millään saa perää pysymään kohdillaan normal modessa. Lukolla se kyllä pysyy melko hyvin.

EDIT: Asiaan saattaa vaikuttaa peräakselilla tyhjää pyörivä hihnapyörä. Uusi yritys huomenna tahi ylihuomenna.
« Viimeksi muokattu: 31 Heinäkuu, 2007, 22:26:18 kirjoittanut Yippo »

Poissa Yippo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Rexin perän setup
« Vastaus #11 : 28 Syyskuu, 2007, 22:35:35 »
Problematico! Olen vaihdellut perään osia ja servon putken toiselle puolen, jolloin pyörimissuunta muuttui. Taisin kääntää radiosta reverselle ohjauksen. Kun saan perän pysymään normal modessa paikallaan se ei pysy hh:ssa ja päinvastoin. Missä vika? Pitäisikö vaihtaa tuo reverse ohjaimesta ja vaihtaa suuntaa gyrosta, vai häh? Ennen osien yms vaihtoa perä toimi kuin sveitsiläinen kello.

seppomikael

  • Vieras
Vs: Rexin perän setup
« Vastaus #12 : 28 Syyskuu, 2007, 22:47:20 »
Gyron ohjaussuunta valitaan gyrosta ja tikkujen radiosta...
Eli pähki gyron suunta ensin oikeaksi ja sitten katsot että tikku kääntää oikeaan suuntaan....

Poissa Yippo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Rexin perän setup
« Vastaus #13 : 28 Syyskuu, 2007, 23:06:50 »
Tikku kääntää oikeaan suuntaan ja gyro pitää perän sekä normal modessa että hh-modessa, mutta servon paikka/linkin pituus on eri. Jotain mystystä on hommassa...

EDIT: Vielä sen verran että jos servon paikan/linkin pituuden asettaa noiden kohotien välille joissa toinen toimii niin kopteri pyörii eri suuntiin normal modessa ja hh-modessa.
« Viimeksi muokattu: 29 Syyskuu, 2007, 16:22:20 kirjoittanut Yippo »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
19 Vastauksia
5432 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Tammikuu, 2009, 21:15:24
kirjoittanut Vispilä
4 Vastauksia
2995 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Toukokuu, 2009, 20:11:36
kirjoittanut Jussi.
20 Vastauksia
10772 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Heinäkuu, 2010, 00:43:54
kirjoittanut MIKKELSONNI
3 Vastauksia
2305 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Helmikuu, 2012, 18:03:36
kirjoittanut 338federal
10 Vastauksia
6397 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Huhtikuu, 2013, 16:12:41
kirjoittanut Mixe