Kirjoittaja Aihe: Lataaminen auton akusta ja laturin "hyötysuhde"  (Luettu 4930 kertaa)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Lataaminen auton akusta ja laturin "hyötysuhde"
« : 27 Toukokuu, 2009, 11:45:58 »
Edit: meni oletukset pieleen ladatun määrän suhteen

Leirille otettiin mukaan 55Ah auton akku, jonka latasin täyteen juuri ennen lähtöä. Emty latasi tuosta 55Ah akusta kuusi kertaa 2500mAh 6S (22,2V) akkua. Siitä siis ladattiin arviolta 12000mAh niin, että laturi joutui nostamaan latausjännitettä lähdejännitteestä. Laturina oli Alignin RCC-6SX+RCE-6BA. Kotona latasin tuon 55Ah akun täyteen niin siihen meni 27119mAh. Latauksen suhde oli siis noin 2,26:1. Lähdeakusta lähti 2,26mAh jokaista ladattua 1mAh kohti.

Pitää vielä toistaa tuo testi lataamalla samasta akusta 3S (11.1V) akkuja seuraavan kenttäreissun jälkeen, että näkee kuinka paljon paremman hyötysuhteen laturi saavuttaa, kun ei tarvitse nostaa latausjännitettä lähdejännitteestä.

Edit: Jos olisi alunperin alkanu tekemään tätä testin kannalta, olisi pitänyt kirjata ylös kaikki ladatut mAh:t...
« Viimeksi muokattu: 27 Toukokuu, 2009, 11:49:49 kirjoittanut masu »

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Lataaminen auton akusta ja laturin "hyötysuhde"
« Vastaus #1 : 27 Toukokuu, 2009, 12:04:04 »
Virhe laskennassa johtuu siitä että energia on Wh = Ah x V. Yhden 2500 mAh 6S akkuun ladattu energia on arviolta 2 Ah * 24 V = 48 Wh. 55 Ah autonakussa taas on energiaa 55 Ah x 12 V = 660 Wh. Kuuden akun lataus siis veisi 6 x 48 Wh = 288 Wh ja tämä auton akun Ah:ksi muutettuna 24 Ah jolloin päästään jo huomattavasti lähemmäs akkuun mennyttä kapasiteettia.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lataaminen auton akusta ja laturin "hyötysuhde"
« Vastaus #2 : 27 Toukokuu, 2009, 12:17:45 »
Oukei... tavallaan etsinkin vain tuon latauksen suhdetta, mutta tuon valossa käytännössä oikeasti laturin _hyötysuhteen_ voisi tietää laskemalla noista sitten sen mikä osuus energiasta ei ole mennyt ladattuihin akkuihin, mutta on hävinnyt auton akusta, kun luvut vaan olisi tarkkoja. Näyttäisi, että laturi ei kuitenkaan aivan hillittämästi energiaa hukkaa.

Tuosta nyt sai kuitenkin hieman suuntaa siihen, että paljonko sieltä auton keulalta mahdollisestä häviää niitä milliamppeerituntikavere ita, kun niitä tunkee toiseen akkuun sisään :). On tietty eri asia onko tämän tietämisestä mitään hyötyä, koska pitäisi vielä tietää kuinka suuren purkamisen jälkeen auto starttaa vielä sillä akulla ja paljonko jännite on laskenut. Eli taidan vaan kuljettaa tarvittaessa mukana tuota irtoakkua.
« Viimeksi muokattu: 27 Toukokuu, 2009, 12:20:55 kirjoittanut masu »

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lataaminen auton akusta ja laturin "hyötysuhde"
« Vastaus #3 : 27 Toukokuu, 2009, 13:06:27 »
Laturin hyötysuhteen saa helposti selville ottamalla laturin virran dataloggerin läpi.

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Lataaminen auton akusta ja laturin "hyötysuhde"
« Vastaus #4 : 27 Toukokuu, 2009, 13:19:37 »
Uudemmissa autoissa ei välttämättä kannata purata akkua kovin paljoa, voipi vielä startti pyöriä iloisesti, mutta moottorin ohjauselektroniikka ei anna moottorin käynnisyä kun sen mielestä jännite akussa on liian alhainen.
Tai vikamuistit tulee täyteen erinäköisiä vekkuleita vikakoodeja ja kojelauta on kuin joulukuusi.

Myös apuvirralla käynnistettäessä kannattaa olla tarkkana, kaapeleita irrotettaessa jännitepiikki saattaa polttaa boksit. Siis autosta, josta virtaa annetaan. Se kannattaa sammuttaa ennen kaapelien irrotusta.
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
2559 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2009, 19:09:01
kirjoittanut juza
4 Vastauksia
2780 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Marraskuu, 2009, 14:28:19
kirjoittanut 1m4s0_
0 Vastauksia
36251 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Toukokuu, 2010, 10:27:18
kirjoittanut mrsaila
15 Vastauksia
8461 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Heinäkuu, 2010, 21:56:11
kirjoittanut J-m-s
67 Vastauksia
38711 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2012, 19:34:54
kirjoittanut vee73