Tänään tuli peräakseli ja hihnapyörä, joten sain kopun kasaan. Kokeilin ensin kopua vanhalla akulla, josta ei saa riittävästi virtaa ulos (1000mAh 10C, kun motin ottovirta on jatkuvalla maxteholla 13A). Vanhalla akulla kopu leijui hyvin. Lapakulmakäyrää piti hieman jyrkentää, jotta sai kunnolla korkeutta. Gyro sai hh- moodissa perän pysymään tarkasti kohdillaan.
Uudella akulla sain myös leijumaan, mutta kopu vaikutti heikkotehoisemmalta (samalla lapakulma-/kaasukäyrällä ei jaksanut leijua, kuin n. 15cm korkeudella). Lisäksi kun mitoin n. 5 minuutin katkonaisen leijuttelun jälkeen akun kennojännitteet, niin ne pyörivät n. 3,8V:n paikkeilla. Eikös tämä ole jo aika alhainen viiden minuutin kevyen leijuttelun jälkeen? edit: no hetken mietittyäni, ehkä se ei kuitenkaan ole mikään erikoisen alhainen
Joka tapauksessa vakuutuin, että minun ongelmani johtuivat liian alhaisesta nupin ja perän pyörintänopeudesta. Luultavasti tuo kiero peräakseli vaikutti sen, että kun perässä oli kierroksia, niin servo ei saanut perälapoihin kunnolla kulmaa. Nyt perälavat tuntuvat säätyvän paikoillaankin kevyemmin. Nyt kopu pysyi hallinnassa myös uudemmalla akulla.
Edelleen kopu jäi kuitenkin kaipaamaan lisää kierroksia, nykyisellään se on siedettävässä lentosetupissa (lapakulmia sen verran, että perä jaksaa pitää) mahdottoman laiska. Ilmeisesti vanhasta akusta ei saa riittävästi virtaa ulos ja uusi akku on kyrvähtänyt. Seuraavaksi kokeilen siis takuulla toimivalla akulla, josta saa ulos moottorin tarvitseman virtamäärän. Ei suorilta viitsisi ostaa uutta akkua, kun saattoihan tuo laiskuus johtua myös siitä, että uusi akku on huomattavasti painavampi.
Akun lisäksi ei lie muita potentiaalisia vikakohteita, kuin nopari ja moottori. Itse pidän kuitenkin tuota akkua nyt ykkösvaihtoehtona. Pitää vaikka töissä setviä, että löytyiskö jonkinmoista kiekkamittaria, jolla voisi mitata nupin kiekat suoraan.
Lisäystä illempaa: Latasin tuon vanhan pikkuakun täyteen ja kokeilin uudemman kerran nyt illalla. Kun pikkuakku oli täynnä pelasi kopteri jo aika mainiosti. Kierroksia otti kivasti ja kopu tuntui ihan ärhäkältä. Nopeasti tehot sitten hyytyivät akun hiipuessa. Onko siten, että 1000mAh 10C akun antovirta tippuu sitä mukaa, kuin akun kapasiteetti vähenee. Eli jos akussa on jäljellä 600mAh, niin siitä saa ulos enää 6A? Latailen vielä täyteen tuon uudemman akun ja kokeilen sillä. Akkukaupoille tässä nyt kuitenkin joutunee.
Muuten erikoinen tuo gyro. Viimeksi se toimi hl- moodissa mainiosti. Nyt taas alkoi hl- moodissa pyörimään vastapäivään rauhalliseen tahtiin (sama oliko akku täysi vai tyhjä). Kun hh:n otti pois päältä, niin kopu pelasi todella hyvin.
Lisäystä illempaa2: nyt myös uudemmalla akulla on testattu. Toimi silläkin hyvin... Nyt en ole enää ihan varma tuostakaan akusta. Olisko siellä ollut vain mekaanista jumitusta, sekä taka-akselin kieroudesta johtuvaa perälapakulmien säätöongelmaa kierroksilla. Gyron hh- moodikin alkoi taas pelaan, kun hieman muutin gainia. Hieman oli sellaista ilmiötä, että täydellä akulla kun trimmasi perän (siirsi servoa), niin akun hiipuessa alkoi perän pito taas putoamaan, vaikka muutoin potkua lentelyyn vielä oli. Ajelin tällöin ilman hh- moodia siis. Pitää vielä huomenna koittaa säätää tuo kopu kunnolla ja sitten vain kovaa käyttöä ja huonoa pitoa.