Kirjoittaja Aihe: DX7 ja maksimi kierrokset.  (Luettu 5438 kertaa)

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
DX7 ja maksimi kierrokset.
« : 11 Heinäkuu, 2009, 15:50:02 »
Mistäköhän johtuu että kaasukäyrässä 95%-100% ei ole mitään eroa? Jos 90%:sta nostaa 95%, kuulee kierrosten nousun ihan selvästi. Vai onko korvissa tai päässä vaan vikaa?  ;D
« Viimeksi muokattu: 11 Heinäkuu, 2009, 19:16:19 kirjoittanut Kallio »
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: DX7 ja maksimi kierrokset.
« Vastaus #1 : 11 Heinäkuu, 2009, 16:16:24 »
Lapakulmat syö sen 5% eron niistä kierroksista  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: DX7 ja maksimi kierrokset.
« Vastaus #2 : 11 Heinäkuu, 2009, 16:18:16 »
Lapakulmat syö sen 5% eron niistä kierroksista  ;D

Pyh ;D suurinpiirtein nolla kulmilla testattu.
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: DX7 ja maksimi kierrokset.
« Vastaus #3 : 11 Heinäkuu, 2009, 16:58:54 »
Mistäköhän johtuu että kaasukäyrässä 95%-100% ei ole mitään eroa? Jos 90%:sta nostaa 95%, kuulee kierrosten nousun ihan selvästi.

Saattaapi johtua ESCstä. Aligneillä huippukierrokset saavutetaan jossain reilun 90% tietämissä, E-Fliten ESCssä kierrosnopeus saturoituu maksimiinsa jo peräti 80%:ssa.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: DX7 ja maksimi kierrokset.
« Vastaus #4 : 11 Heinäkuu, 2009, 17:27:09 »
Voisiko tämäkin riippua mikä moottori on escin perässä että millä %-arvolla on huiput nupissa  :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: DX7 ja maksimi kierrokset.
« Vastaus #5 : 11 Heinäkuu, 2009, 18:14:21 »
Voisiko tämäkin riippua mikä moottori on escin perässä että millä %-arvolla on huiput nupissa  :)

Ei se motista johdu, ei niissä ole mitään kierrosrajoitinta. Motin kierrokset määrää säädin, ja radion 100% kohta käyrässä ei välttämättä ole sama kuin säätimen ymmärtämä täysikaasu. Kontronikilla radion 83% vastaa täyttä kaasua.


-op-
« Viimeksi muokattu: 11 Heinäkuu, 2009, 18:16:10 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: DX7 ja maksimi kierrokset.
« Vastaus #6 : 11 Heinäkuu, 2009, 18:22:07 »
Eli tuota ei voi mitenkään korjata ilmeisesti? kalibroinninkin tein kun laitoin uuden motin kiinni.
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: DX7 ja maksimi kierrokset.
« Vastaus #7 : 11 Heinäkuu, 2009, 18:36:25 »
Voi korjata laskemalla kaasukäyrän maksimi endpointia.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: DX7 ja maksimi kierrokset.
« Vastaus #8 : 11 Heinäkuu, 2009, 18:39:24 »
Voi korjata laskemalla kaasukäyrän maksimi endpointia.

-op-

Juu juu, mut maksimi kaasua ei saa siihen 100% mitenkään?
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: DX7 ja maksimi kierrokset.
« Vastaus #9 : 11 Heinäkuu, 2009, 18:54:28 »
Juu juu, mut maksimi kaasua ei saa siihen 100% mitenkään?

Siis mitä tarkotat? Endpointia laskemalla radion 100% vastaa säätimen 100%  :). Sen takia mullakin on radion kaasukanavan endpointeina 83/83. Keskikohta on ilmeisesti kaikissa säätimissa sama, joten sen takia pitää olla sama endpointti kumpaankin suuntaan. Jos oon väärässä niin korjatkaa.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: DX7 ja maksimi kierrokset.
« Vastaus #10 : 11 Heinäkuu, 2009, 19:04:03 »
Juu juu, mut maksimi kaasua ei saa siihen 100% mitenkään?

Siis mitä tarkotat? Endpointia laskemalla radion 100% vastaa säätimen 100%  :). Sen takia mullakin on radion kaasukanavan endpointeina 83/83. Keskikohta on ilmeisesti kaikissa säätimissa sama, joten sen takia pitää olla sama endpointti kumpaankin suuntaan. Jos oon väärässä niin korjatkaa.


-op-

Tarkotatko nyt travel adjustia?  ::)
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: DX7 ja maksimi kierrokset.
« Vastaus #11 : 11 Heinäkuu, 2009, 19:05:51 »
Sitäpä juuri, sama asia. (Futteissa endpoint).


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: DX7 ja maksimi kierrokset.
« Vastaus #12 : 11 Heinäkuu, 2009, 19:16:05 »
Sitäpä juuri, sama asia. (Futteissa endpoint).


-op-

Noniin tulihan se sieltä ;D  Jos vaikka pistäis kopterin käyntiin 100% kaasulla ja sit vaan laskis travel adjustista kunnes kierrokset putoo.

Kiitoksia tämä oli varmaankin sitten tässä!
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: DX7 ja maksimi kierrokset.
« Vastaus #13 : 11 Heinäkuu, 2009, 19:18:17 »
Eli tuota ei voi mitenkään korjata ilmeisesti? kalibroinninkin tein kun laitoin uuden motin kiinni.

Ja selvyydeksi vielä siis sanottakoon, että se moottori käy jo täysillä kierroksillä, eikä 83% tms. Eli moottorin 100% on radion 83% tai jotain muuta säätimen merkistä riippuen. Homman voi "korjata" tosiaan Vispilän kertomalla tavalla, säätämällä radion kaasukanavan maksimi- ja minimiarvoja. Oikeat arvot löytää joko säätimen merkin ja mallin tietämällä foorumeilta vinkkejä etsien tai kokeilemalla: idle1:seen x% ja idle2:seen x+5% tasainen kaasukäyrä ja sitten vain kuuntelemaan nouseeko kierrokset kytkintä niksutellessa. Kun raja-arvo löytyy, on löytynyt asetettava endpoint-arvo.

Toinen kiertotie on säätää radiosta yli 100%:n endpointit kaasukanavalle ennen sen äärialueiden opettamista ESClle. Opetuksen jälkeen arvot palautetaan sataan. Tällä tavalla venkslaamalla oikean alkuarvon päätteleminen voi olla hankalaa ja aikaavievää.

Käytännössä kyseessä on sellainen "ongelma", jota en ole koskaan itse nähnyt aiheelliseksi korjata. Täysi kaasu on täysi kaasu, oli se sitten 90% tai 100% radion ruudulla. :)

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: DX7 ja maksimi kierrokset.
« Vastaus #14 : 11 Heinäkuu, 2009, 19:41:56 »
Ei tämä mikään varsinainen ongelma olekaan, aloin vaan ihmettelemään miksei ole idle1 ja 2:n välillä mitään eroa  :D
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: DX7 ja maksimi kierrokset.
« Vastaus #15 : 12 Heinäkuu, 2009, 23:09:23 »
Hmm, koitin tänään ruuvailla travel adjustia, ei mitään vaikutusta  ??? sub trimmi vaikutti. Kumpaako nyt sit pitäis koittaa säätää?
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: DX7 ja maksimi kierrokset.
« Vastaus #16 : 12 Heinäkuu, 2009, 23:30:41 »
Hmm pitäs siinä olla vaikutusta, tai sitten eri säätimet toimii eri tavalla.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
8985 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Maaliskuu, 2011, 08:59:16
kirjoittanut ChiKung
2 Vastauksia
2506 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Joulukuu, 2011, 16:07:35
kirjoittanut Tuomas P.
14 Vastauksia
6914 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Lokakuu, 2012, 18:48:22
kirjoittanut Dirtdigger
5 Vastauksia
3076 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Elokuu, 2013, 16:27:09
kirjoittanut Toeh
10 Vastauksia
10345 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Huhtikuu, 2015, 11:27:52
kirjoittanut J@ni