Huomasin sellaisen seikan, että jos Protoksen kaasun vetää nolliin, niin moottoria ei saa uudestaan pyörittämään ennen kuin roottori on lähes pysähtynyt. Muistan lukeneeni tästä täällä jotain aiheeseen liittyvää ja että ihmisillä käyttäytyi sen suhteen kopterit vähän eri tavoin.
Eihän sillä muuten mulle ole juuri mitään merkitystä, mutta kaksi asiaa tuli mieleen:
1) jostain syystä kesken lennon normitilassa lentäessä nykäisee vaikka vahingossa kaasun hetkeksi nollille tai
2) jossain vaiheessa haluaa kokeilla autorotaatiota ja kopterioppaassa ainakin kehoitettiin harjoittelemaan niin, että on aluksi reilusti korkeutta ja otetaan tuntumaa turvallisella korkeudella, jonka jälkeen päräytetään taas moottorista kierroksia roottoriin ennen kuin tullaan liian lähelle maata.
Molemmissa tapauksissa tulee heti eteen todellinen autorotaation yrittäminen, jos moottori ei enää lähdekään pyörittämään.
Mulla on siis vakionopari tuossa laitteessa. Onko tämä ominaisuus vai vika? Miten muilla nopareilla tai sähkökopuilla tuo yleensä toimii?