Kirjoittaja Aihe: masun T-Rex 250SE  (Luettu 9368 kertaa)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
masun T-Rex 250SE
« : 11 Lokakuu, 2009, 11:55:47 »
Tiesihän sen, että uusi pikkukopteri on hommattava. Päätin sitten testata 250:sen tuliterää SE versiota. Paketti saapui perjantaita, jonka jälkeen suuntasin Emtyn luo ja aloitimme kasauksen sopivasti asennusjuomaa nauttien. Onko tämä Suomen eka SE?

Uusi paketti on yhtä "iso" kuin edellinenkin.


Tavarat on pakattu erittäin nätisti


250:sen osia ei ole pakattu ja numeroitu yhtä johdonmukaisesti kuin isommissa Alignin koptereissa, mutta tämä johtuu tietysti siitä, että kone on koottu valmiiksi aika pitkälle. Kokoaminen tehdään nykyään Alignin tehtaalla laadukkaasti ja kaikki paikat on jo valmiiksi lukitteella kiinni.


Uuden version Canopy on hieman eri mallinen kuin vanhempi.


Parannettua edelliseen versioon nähden eniten on nupissa, joka on tehty kokonaan uusiksi. Osat ovat vahvempia ja tästä syystä mixing armeissa on pystytty käyttämään isompia laakereita. Nuppi on hämmästyttävän klapiton! Linkit ovat ehkä hieman liian tiukkoja, mutta katsotaan löystyykö ne sopivasti muutamalla lennolla. Nuppi on puoliksi koottu paketissa, siitä puuttui flybar cage, stabbaritanko ja linkit. Nuppi on kokonaisuudessaan HIENO.




Normaalisti Alignilla nämä SE versiot ovat käsittäneet kaikki tai ainakin lähes kaikki saatavilla olevat päivitysosat, mutta 250SE:ssä oli jätetty montakin pois. Kuvassa näkyvät metalliset bearing blokit on erikseen ostettu. Perähihnan vetoratas on metallinen SE:ssä stockina, mutta muovinen vanhassa. Lisäksi ostin tuohon suoraan metallisen tail boom mountin tehdäkseni perästä vahvemman. Tätäkään ei SE stockissa ole. Kaikki ruuvin kannat on SE:ssä 1,3mm kuusiokoloja vanhan 0,9mm sijaan. Tämäkin toivottu parannus.




SE:stä taitaa olla myynnissä vain super combo, jossa tulee siis Alignin sähköt mukana. Nuppiservoina olevat DS410 tuntuu ihan soivilta, liike on sulavaa ja tasaista. Taustalla näkyy akkuvalinnaksi päätyneet Hyperion 3S 850mAh 25C pulikat. Näitä aiotaan raakasti puskea täyteen 5C:llä.


SE:ssä on parannettu servojen asennusta runkoon laitettavilla muovisovittimilla ja tämä olikin tervetullut päivitys. Emtyn haukkuma sähköjen asennus sujui erittäin helposti.


Toinen odotettu parannus SE:ssä on vahvemmat landarit. Nämä on samalla myös edellisiä korkeammat.


Nyt on jo nuppikin koneessa paikallaan.


Super combon mukana tullut GP 750 gyro sai väistyä Spartanin tieltä. Koko kasaamisprosessissa oikeastaan ainoa tuskaa tuottanut vaihe oli taas kerran... Spartanin johto! Oikea suunnittelukukkanen!


Peräputki paikalleen ja kopteri alkaa olla jo kasassa. SE:ssä tuli stockina myös muoviset peräservon kiinnikkeet vaikka Alignilta on omakin upgrade tähän. Päätin kuitenkin kokeilla Microhelin valmistaa vastinetta. Perälavanpitimet on myös uudistuneet ja sisältävät integroituna chinese weight modin. SE:ssä on myös stockina metallinen hihnaratas peräkasetissa.


Lavat paikalleen ja whoa!


Canopy vielä.




Vanha ja uusi.


Ostin saman tien myös kantolaukun pikkukopterille ettei hajoa kuljetuksissa. Laukku on suunniteltu vanhalle 250:selle ja uusien korkeampien landareiden takia SE ei meinaa mahtua sisään kunnolla. Leikkasin palat pehmustetta pois landareiden alta, jolloin kopu tippui juuri sen verran, että laukku on täydellinen.


Aikaa meni kasaamiseen noin 5,5h sisältäen asennusjuomien nauttimisen, muutamat fiilisvideot (Alignin tehtaalta :)) ja yleistä höpötystä. Täytyy myöntää, että olen positiivisesti yllättynyt tämän pikkukopterin hiottuun olemukseen. Laatuvaikutelma on ensiluokkainen ;D. Perän säätöjen, suuntien ja yleisen setupin teon jätin suosiolla seuraavan päivän hallivuorolle, jossa otettiin sitten ensituntumat. Alkuun normaalia säätöä lapakulmien osalta, sitten perä kuntoon ja lentoon. Aluksi liikkeitä oli liian vähän, mutta kohta kone heräsi eloon ja tuntui yllättävän tarkalta ja vakaalta. Expoa joutui laittamaan oudon vähän ja mietinkin onko nupin linkit liian kireät... jotenkin oli semmonen olo. Voi johtua kyllä kopterin muista ominaisuuksistakin. Pirojen pysäytykset väpättivät ja jouduin pelaamaan gyron säädöillä aika paljon, kun yritin etsiä täydellisiä asetuksia. Näitä ei kuitenkaan löytynyt, joten epäilen, että täydellisyyttä etsivänä joutuu ehkä päivittämään perälavat ja peräservon. Tuo DS420 ei käsittääkseni ole saanut maailmalla mitään hurjia kehuja. Laittamani päivitykset eivät olisi olleet mielestäni mitenkään pakollisia, mutta laitoin ne nyt samalla, kun se oli helppoa kasaamisen yhteydessä. Itseni tuntien tiesin, että ne sinne sitten myöhemmin tulisi kuitenkin... :P

Kasaamisen jälkeen suuntasimme kaupungille ja eksyimme baariin, jossa esiintyi Pete Parkkonen ja Koop Arponen... totesimme, että paras esiintyjä oli Koopin taustalaulaja ;D.
« Viimeksi muokattu: 11 Lokakuu, 2009, 12:38:05 kirjoittanut masu »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: masun T-Rex 250SE
« Vastaus #1 : 11 Lokakuu, 2009, 12:17:35 »
Mitkä perälavat on paikoillaan?
37 itse sain 250 väpätystä huomattavasti pienemmäksi, 40 oli älytöntä...
Fiksun näköinen muuten on tuo, mutta tosiaan ei välttämättömiä... ehkä tuo metallinen tailboomcase on paras päivitys? nuppi on fiksun värinen, mikseihän peräkin hopeinen?  :P

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: masun T-Rex 250SE
« Vastaus #2 : 11 Lokakuu, 2009, 12:27:07 »
Mitkä perälavat on paikoillaan?
37 itse sain 250 väpätystä huomattavasti pienemmäksi, 40 oli älytöntä...
Mulla on nyt se 40mm lavat. Hyvä vinkki, pitääpä kokeilla niillä toisillakin. Jotenkin tuntui, että ne isommat perälavat toisi enemmän auktoriteettiä perään ja niihin pysäytyksiin, mutta liika on tietty liikaa.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: masun T-Rex 250SE
« Vastaus #3 : 11 Lokakuu, 2009, 12:55:38 »
Muuten tosin perä toimi ihan loistavasti ja tunnokkaasti. Nuo piron pysäytyksen on ainoa vaiva. Esim. pitchiä antaessa perä ei juuri edes heilahda. Noiden lapojen lisäksi ajattelin kokeilla vielä lyhyempää servoarmia ja sen kautta suurempia gaineja.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: masun T-Rex 250SE
« Vastaus #4 : 11 Lokakuu, 2009, 13:27:35 »
vedätkö 100% flat käyrällä?
itselläni piti laittaa linkki armilla lähimpään reikään kun tuolla 100 käyrällä jos pirotti kierroksen niin stopissa oli järkyttävää vägäystä, tuntu että hajoaa käsiin... parani hurjasti kun laitto lähimpään reikään, enään pari heilahdusta pirostopissa, muuten pitää ja toimii hienosti.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: masun T-Rex 250SE
« Vastaus #5 : 11 Lokakuu, 2009, 15:39:51 »
Jokin negatiivinen ominaisuus löytyy aina ja äsken takapihalla leijuttamassa käydessäni huomasin kiroilevani liian tiukkaa canopyn sovitusta. Canopy menee kohtuu hankalasti paikalleen vaikka akkua ei olisi ollenkaan. Se siis sopii hyvin ja tiukasti paikalleen, mutta on vaikea saada menemään taittamatta niitä "kielekkeitä". Varmaan millin teampana olevat reiät auttaisi asiaa...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: masun T-Rex 250SE
« Vastaus #6 : 11 Lokakuu, 2009, 18:30:50 »
Jep, ja jos on vähänki paksumpi akku niin se on kamalaa saada kiinni, nytki sain  yhden canobymountinboltin rikki pelkästään sillä että koitin kammeta canobia paikoilleen... oli joku kiinan kopio osa, kunnon alumiinia ^^
Mitä akkuja sulla on tuossa?
turnigyn 800mah on kuin tehty tuohon, zippyn vast. on ehkä hivenen liian paksu.. mutta menee.
Ja kun koittaa osua kohdalleen niin ne kuminutturat niissä reijissä menee poskelleen.
Kokeilitko 37 lavoilla, auttoiko?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: masun T-Rex 250SE
« Vastaus #7 : 12 Lokakuu, 2009, 09:36:23 »
Mitä akkuja sulla on tuossa?
Akut on Hyperion 3S 850mAh 25C. 5C:llä aion pääasiassa noita ladata. Akku mahtuu ihan hyvin, canopy on hankala laittaa vaikka ilman akkua.

Lainaus
Kokeilitko 37 lavoilla, auttoiko?
En kokeillu vielä. Taidan suosiolla jättää säätämisen seuraavaan hallivuoroon. Tuo toimii muuten jo niin hyvin, että sen mitä nyt viikolla aion sitä takapihalla leijutella, niin ei ne pienet wägäykset pirostopeissa haittaa. Taidan muuten ekana kokeilla sitä servoarmin lyhentämistä. Saa enemmän resoluutiota perälle.

Se perä on nytkin kohtuu lähellä "sweet spottia". Toiseen suuntaan tulee kaksi pientä wägäystä ja toiseen yksi.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: masun T-Rex 250SE
« Vastaus #8 : 12 Lokakuu, 2009, 13:58:30 »
Se perä on nytkin kohtuu lähellä "sweet spottia". Toiseen suuntaan tulee kaksi pientä wägäystä ja toiseen yksi.

Omassa Gaui EP200:ssa sain piron jälkeiset wägäykset pysähtymään lapakulmia (=peräservon liikeratoja) hienosäätämällä.

Alkuun minulla oli liikaa lapakulmia CCW-suuntaan, mistä johtuen vasemmalle kääntyvät pirot pysähtyivät ilman wägäyksiä mutta oikealle kääntyvien pirojen pyäytys ponnautti perän kerran tai kahdesti takaisin päin. Jos gyron gainit yritti säätää siten, että oikealle kääntyvät pirot pysähtyivät ilman wägäyksiä, muuttuivat vasemmalle kääntyvien pirojen stopit letkuiksi.

Pienensin liikeratoja CCW-suuntaan ja nyt perä käyttäytyy aika lailla identtisesti molempiin suuntiin. CW-suuntaan lavat antavat ulos maksimikulmat mutta CCW suuntaan lapakulmia tarvitaan todella vähän - varsinkin 40 mm perälavoilla jotka ovat tällä hetkellä käytössä. EP200 on aika saman mittainen kuin Trex 250, perälavat ja headspeed on samaa luokkaa (4450 rpm). Voisiko sama säätö auttaa?

« Viimeksi muokattu: 12 Lokakuu, 2009, 14:00:50 kirjoittanut Picofly »

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: masun T-Rex 250SE
« Vastaus #9 : 12 Lokakuu, 2009, 14:01:54 »
Omassa Gaui EP200:ssa sain piron jälkeiset wägäykset pysähtymään lapakulmia (=peräservon liikeratoja) hienosäätämällä.

Alkuun minulla oli liikaa lapakulmia CCW-suuntaan, mistä johtuen vasemmalle kääntyvät pirot pysähtyivät ilman wägäyksiä mutta oikealle kääntyvien pirojen pyäytys ponnautti perän kerran tai kahdesti takaisin päin. Pienensin liikeratoja CCW-suuntaan ja nyt perä käyttäytyy aika lailla identtisesti molempiin suuntiin. CW-suuntaan lavat antavat ulos maksimikulmat mutta CCW suuntaan lapakulmia tarvitaan todella vähän - varsinkin 40 mm perälavoilla jotka ovat tällä hetkellä käytössä. EP200 on aika saman mittainen kuin Trex 250, perälavat ja headspeed on samaa luokkaa (4450 rpm). Voisiko sama säätö auttaa?
Tuokin varmaan kokeilemisen arvoista, jos ei pelkkä servon resoluution lisääminen (siis se lyhyempi servoarmi) auta. Mulla ei EP200:sessa ollu Spartanilla vastaavaa ongelmaa ollenkaan vaan pirot pysähtyi tosi nätisti. Liikealueet on mulla tällä hetkellä kyllä sliderin ihan laidasta laitaan... kyllä tuosta vielä täydellinen tehdään ;).

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: masun T-Rex 250SE
« Vastaus #10 : 12 Lokakuu, 2009, 14:31:05 »
Hyvä kirjoitus Masu!

Laitahan vielä kommenttia siitä että miten lentää ja paljonko meni rahaa baarikierroksella :). Onko tossa nyt enää mitään ongelmia perän kanssa, muitakuin nuo stopit? Paljonhan on ollut sellaista että jos haluaa perän pitävän niin sitten pitää perä vägätä flipeissä tms. Tosin omasta mielestä tämä voisi johtua liian hitaasta peräservosta.

Miksi muuten päätit vaihtaa EP200:sta Trex 250:een? Olen ymmärtänyt että suunta on melkein ollut päinvastainen. Ostitko tuon pelkästää sisälennättelyä varten? Hyvinhän se pihallakin lentää mitä olen nähnyt, kerran jopa päässyt kokeilemaankin.

-

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: masun T-Rex 250SE
« Vastaus #11 : 12 Lokakuu, 2009, 14:57:48 »
Laitahan vielä kommenttia siitä että miten lentää ja paljonko meni rahaa baarikierroksella :). Onko tossa nyt enää mitään ongelmia perän kanssa, muitakuin nuo stopit? Paljonhan on ollut sellaista että jos haluaa perän pitävän niin sitten pitää perä vägätä flipeissä tms. Tosin omasta mielestä tämä voisi johtua liian hitaasta peräservosta.
Kokemusta on vielä niin vähän, että en oikein voi kunnolla vastata. Hallissa vaikutti semmoisessa rauhallisessa edes takaisin lentelyssä perä erittäin hyvältä. Flippiä en vielä "uskaltanu" hallissa kokeilla. Pitää ekalla kerralla saada vähän enemmän korkeutta, kun ei tiedä riittääkö liikkeet jne. Kohtuullisen äkäseltä se kyllä cycliä heilutellessa vaikutti. Pitää tänään käydä vähän isommassa tilassa ku omalla pihalla kokeilemassa. Kirjoittelen tänny kyllä heti kun jotain uutta siitä havaitsen.

Lainaus
Miksi muuten päätit vaihtaa EP200:sta Trex 250:een? Olen ymmärtänyt että suunta on melkein ollut päinvastainen. Ostitko tuon pelkästää sisälennättelyä varten? Hyvinhän se pihallakin lentää mitä olen nähnyt, kerran jopa päässyt kokeilemaankin.
Piti nyt jotain vaihtelua saada :). Kyllä mä sillä aion pihallakin lentää. Varsinkin nyt talvella, kun tuossa on pieni aukea toisella puolella tietä, johon voi sen kanssa kävellä lennättämään. Tuota mahtuu kivasti leijuttamaan siinä takapihallakin, joten ajatuksena olisi saada lisää tikkuaikaa pienellä vaivalla.

Niin, baarikiekan jälkeen en ole uskaltanu tilille kurkistaa ;).

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: masun T-Rex 250SE
« Vastaus #12 : 12 Lokakuu, 2009, 18:24:23 »
Itsellä pitää leijuttelussa ja perus lentelyssä hyvin perä mutta vägää juuri flipauksen jälkeen ja pirojen yms... mutta voi luottaa jotta eilen innostuin flippailemaan jo aika lähellä maata.. 1-2m lähtö mutta itselläni nuo tahtoo levitä sitten. Mukava silti lentää, ei ole jaksanut kummemin rueta hieromaan perää mutta vois kokeilla itsekkin tuota liike-alueen rajoitusta... toiselle puolelle kun on vägäväisempi..

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: masun T-Rex 250SE
« Vastaus #13 : 14 Lokakuu, 2009, 09:25:05 »
Eilen lähdin pihalle kokeilemaan miten 250:nen flippaa, mutta tuli sitten jätettyä väliin. Tuulessa kone vaikutti hyvin hankalalta ja epäloogiselta ohjata. Hallissakin havaitsemani omituinen "hidas" käytös ja olematon expon tarve korostuivat merkittävästi ulkona tuulessa. Epäilen nyt vahvemmin, että ne nupin linkit ovat todellakin liian kireät ja vakautus ei toimi oikein. Fiilis on samaan suuntaan kuin kaverin Beamissa, kun siinä oli liian kireät linkit. Tänään pitäisi tulla avarrin ja pallolinkkipinsetit ;D postissa, joten illalla pääsee herkistelemään nuppia.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: masun T-Rex 250SE
« Vastaus #14 : 14 Lokakuu, 2009, 13:00:25 »
Ylimääräisesta pallolinkistä sai hyvän avartimen ku vähä rappasi pintaa.. laittoi ruuvipenkkiin kiinni ja linkin siihen... sitten pyöritteli ;D Säätyi pari euroa  ::)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: masun T-Rex 250SE
« Vastaus #15 : 14 Lokakuu, 2009, 22:15:56 »
Jeps eli linkit todellakin kaipaa herkistelyä, tämä kannattaa ottaa huomioon jo ekalla kerralla kopteria kasatessa. Tuo hankkimani työkalu toimi hyvin (on joku Helidirectin härpäke), eikä ole kalliskaan.

Nyt kopteri lensi jo ihan eri tavalla! Se oli huomattavasti aikaisempaa tunnokkaampi ja vakaampi. Tein ekat flipit ja perä piti hyvin! Muuten flipit ei ollu mitenkään kauniita, mutta täytyy alkaa totuttelemaan ja hahmottamaan tarvittavia kulmia/liikemääriä. Tuossa pikkukopterissa kun tuntuu katoavan noste hetkittäin hyvin nopeasti ja tarvitsee paljon kulmaa pitämään korkeus tai pysäyttämään pudotus. Ehkä tuossa auttaisi S-mallinen lapakulmakäyrä, jossa lapakulmaa tulee nollan jälkeen nopeammin kuin lineaarisessa käyrässä. Pitänee kokeilla.

Perässä lyhensin servoarmia ja nostin gyron "yleisgainia". Tämä paransi perää entisestään, mutta vieläkään se ei ole ihan täydellinen. Toisen suunnan stoppi menee jo wägäämättä, mutta toiseen tulee pieni hyppy. Tämän parissa jatkan seuraavalla hallivuorolla, koska siellä on helppo ottaa kopu alas ja tökätä Spartanin johto kiinni, muuttaa arvoja ja sitten vaan uudestaan ilmaan.

Nupista löytyy tarkemmalla tutkimisella klappia, mutta se on washoutbase tasolla olevissa mixing armeissa. Erikoista sinällään, että ne klappaavat enemmän kuin ylempänä olevat armit. Samoin swashplatessa on pientä klappia. Tuohan on uusi swash malli tässä SE versiossa. Nuppi kuitenkin vaikuttaa edelleen yllättävän hyvältä ja parannusta edelliseen versioon on huomattavasti.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: masun T-Rex 250SE
« Vastaus #16 : 18 Lokakuu, 2009, 09:03:18 »
Eilen tuli taas uutta kokemusta SE:stä hallivuorolla. Säädin perää lisää ja päädyin vaihtamaan ne lyhyemmät perälavat. Kokeilin useita säätöjä Spartanilla ja sain perän sellaiseen kuntoon, että nyt vain toiseen suuntaan satunnaisesti tulee pirostopissa pieni pomppaus. Eli ei edes ihan joka kerralla. Olin siis jo aikaisemmin lyhentänyt servoarmia ja nyt vielä herkistelin perän työntötangon. Epäilen, että se alkaa olla nyt siinä kunnossa miten hyväksi sen tuolla servolla saa.

"Taivaslennossa" ja flippaillessa perä tuntuu hyvältä, ei väpätä eikä karkaa. Samoin pitch pumpissa perä pitää hyvin. Nupin säädöt on hyvin kohdallaan ja kone ei vedä mihinkään (swashi laitettu levelerillä eikä tämän jälkeen tarvinnut yhtään trimmiä). Kone on ketterä ja yllättävän vakaa esim. selkäleijunnassa. Nupin herkistelyn jälkeen piti expoa lisätä ja oikeastaan pitäisi vieläkin hiukan. Eilen illalla rikoin monta "hallikammoa" ja lento kulki loppuillasta rentoutuneemmin kuin koskaan aikaisemmin hallissa.

250:sestä häviää noste todella nopeasti lähestyttäessä 0-kulmia ja kone tippuu kuin kivi. Samoin flipatessa tuntui, että negatiivista joutui antamaan paljon. S-käyrän kokeilu lapakulmille tuotti hyviä tuloksia. Tässä tapauksessa S-käyrässä alkaa siis tulemaan lapakulmia keskipisteen molemmin puolin lineaarista käyrää jyrkemmin ja käyrä tasoittuu päätepisteitä kohti. Aluksi S-käyrä oli liian jyrkkä ja eka flippi meinasi viedä kopterin negatiivisen puolella kattoon ;D. Samoin leijuttaessa korkeuden pitäminen oli lähes mahdotonta. Jouduin loiventamaan S:ää kahdesti, ennenkuin tulokset oli toivottuja. S jäi yllättävän loivaksi, mutta silti vaikutti paljon. Lopuksi kone oli tunnokkaampi tikun keskiosalla ja nopeat vajoamiset oli helpommin hallittavissa pienemmällä tikun liikkeellä. Myös flipatessa kone alkoi pysyä paremmin paikallaan. Suosittelen kokeilemaan näille pikkukoptereille semmoista kevyttä S-käyrää. Kurkkaan myöhemmin millainen käyrä mulle jäi ja postaan sen tänne.

Alan olla tyytyväinen pikkureksiin!

Poissa Makro

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Marko Heikkilä, Järvenpää
Vs: masun T-Rex 250SE
« Vastaus #17 : 18 Lokakuu, 2009, 15:29:18 »
Olen myös huomannut tuon nosteen katoamisen ja ajattelin kokeilla noparin governor-toimintaa. Onko kukaan kokeillut 250:n vakionoparin governoria? toimiiko se?

masu, Voisitko laittaa tänne kuvat niistä lapakulmakäyristä? Kuva kertoo enemmän, kuin tuhat sanaa.
T-Rex 700E F3C, T-Rex 600E, T-Rex 450 Pro, T-Rex 250, E-flite Blade mCPX, E-flite Blade mSR
Futaba 12FG FASST
Phoenix RC

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: masun T-Rex 250SE
« Vastaus #18 : 18 Lokakuu, 2009, 18:42:35 »
Olen myös huomannut tuon nosteen katoamisen ja ajattelin kokeilla noparin governor-toimintaa. Onko kukaan kokeillut 250:n vakionoparin governoria? toimiiko se?
Mitä kautta ajattelit govin vaikuttavan tuohon? Kysyn siis ihan mielenkiinnosta, että mikä "teoria" on taustalla. Itse ajattelisin, että flat käyrä helpottaa tuon ominaisuuden kanssa, koska se nostaa kierroksia lähempänä 0-kulmia ja siten osaltaan auttaa ettei noste katoaisi niin nopeasti pienillä kulmilla. Kierrosten pysyessä samana myös lähellä 0-kulmia luulisi koneen vajoavan vielä nopeammin...? Luulen, että tuo liittyy jotenkin pieneen lapakehään, sen nosteeseen verrattuna koneen painoon tjsp... tuo efekti on aika voimakas ja ei ole minusta havaittava samanlaisena esim. 450 kokoisessa kopterissa.
 
Lainaus
masu, Voisitko laittaa tänne kuvat niistä lapakulmakäyristä? Kuva kertoo enemmän, kuin tuhat sanaa.
Liitteenä on nyt tosi huono kuva, mutta jos siitä saisi jotain selvää. Hankala ottaa kuvaa tommosesta näytöstä, kun meinaa kiiltää tuo pinta. Sitten en vielä löytäny oikean kameran johtoa, joten sillä otettuja kuvia en saanu siirrettyä (miks prkl kaikki ei käytä mini-USB:tä!!!).

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: masun T-Rex 250SE
« Vastaus #19 : 18 Lokakuu, 2009, 20:41:12 »
Alkoi ihan mietityttämään tuo häviävä noste... mun 700:nen painaa noin 4650 grammaa ja lapakehän halkaisija on noin 156cm. 250:nen painaa 345 grammaa ja lapakehän halkaisija on 46cm. Lasketaan karkeasti ja hyvin teoreettisesti lapakehän pinta-alan suhde painoon.

700:nen:
78*78*3,1416 ~= 19113,5 neliösenttiä
19113,5 / 4650 ~= 4,11 neliösenttiä grammalle

250:nen:
23*23*3,1416 ~= 1661,9 neliösenttiä
1661,9 / 345 ~= 4,82 neliösenttiä grammalle

700:sen paino on vielä tyhjällä tankilla, joten tuo suhde huononee täydellä tankilla reilusti alle neljän. Oletettavasti oma teoriani lapakehän koon suhteesta koneen painoon on pahasti metsässä... pitäisi varmaan päästä johonkin suuntaan lavan noste tietyllä lapakulmalla, tähän vaikuttas sitten varmaan lavan pinta-ala ja kierrokset. Hmm...

Poissa Makro

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Marko Heikkilä, Järvenpää
Vs: masun T-Rex 250SE
« Vastaus #20 : 19 Lokakuu, 2009, 00:38:30 »
Lainaus
Mitä kautta ajattelit govin vaikuttavan tuohon? Kysyn siis ihan mielenkiinnosta, että mikä "teoria" on taustalla. Itse ajattelisin, että flat käyrä helpottaa tuon ominaisuuden kanssa, koska se nostaa kierroksia lähempänä 0-kulmia ja siten osaltaan auttaa ettei noste katoaisi niin nopeasti pienillä kulmilla.

Omassa pikkurexässäni on tällä hetkellä alignin omien ohjeiden mukainen v-mallinen kaasukäyrä. Lapakulmien pienentyessä myös kierrokset putoavat hieman. Jospa tämä lapakulmien piennetyminen ja kierroslukujen putoaminen yhdessä saavat nosteen katoamaan yllättävän jyrkästi. Kaasukäyrän ollessa flatti, niin silloin vain lapakulmat pienenevät ja ilmiön pitäisi olla lievempi. Tämän takia haluan kokeilla governoria, mutta varmaankin flat kaasukäyrä ajaa saman asian.

Lainaus
Liitteenä on nyt tosi huono kuva, mutta jos siitä saisi jotain selvää. Hankala ottaa kuvaa tommosesta näytöstä, kun meinaa kiiltää tuo pinta.

Kiitos kuvasta. Kyllä siitä saa selvää ihan riittävästi. Täytyy kokeilla tuollaista s-käyrää.

Omat taidot ei riitä taivaslentoa pidemmälle tällä hetkellä, mutta olisihan se mukava, jos kopteri olisi säädöissä. Kyllä koolla varmaankin on jotain merkitystä, koska 600:lla en ole vielä vastaavaan ilmiöön törmännyt.
T-Rex 700E F3C, T-Rex 600E, T-Rex 450 Pro, T-Rex 250, E-flite Blade mCPX, E-flite Blade mSR
Futaba 12FG FASST
Phoenix RC

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
4239 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Maaliskuu, 2009, 22:56:34
kirjoittanut masu
4 Vastauksia
2530 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Marraskuu, 2009, 17:28:46
kirjoittanut kaardian